عفو بین الملل مدال آنگ سان سوچی را پس گرفت

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، سازمان عفو بین الملل جایزه اعطایی خود را از آنگ سان سوچی که عملا رهبری میانمار را برعهده دارد، پس می گیرد.

عفو بین الملل مدال آنگ سان سوچی را پس گرفت

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، آنگ سان سوچی، سیاستمدار 72 ساله میانماری که جایزه نوبل صلح را نیز دریافت نموده، در سال 2009 زمانی که در حصر خانگی بود جایزه سفیر وجدان سازمان عفو بین الملل را دریافت کرد.

سازمان عفو بین الملل حالا می گوید، از کوتاهی سوچی در موضع گیری صریح و حمایت از اقلیت مسلمان روهینجا بسیار دلزده و سرخورده است.

این تازه ترین جایزه ای است که از سوچی پس گرفته می گردد. پیشتر پارلمان کانادا نیز شهروندی افتخاری او را لغو نموده بود.

دست کم 700هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینجا از میانمار به دلیل سرکوب گسترده گریخته اند.

در نامه ای که از سوی دبیرکل سازمان عفو بین الملل خطاب به سوچی نوشته شده، آمده است: از این که شما دیگر نماد امید، شجاعت و دفاع جاودان از حقوق بشر نیستید، بسیار دلسرد شده ایم. انکار عمق و گستره فجایعی که علیه روهینجا جریان دارد، به معنی نبود چشم انداز برای بهبود شرایط است.

عفو بین الملل که زمانی سوچی را چراغ هدایتی برای دموکراسی خوانده بود، تصمیم تازه خود را همزمان با هشتمین سالگرد آزادی او از حصر خانگی گرفته است.

کوشش های آنگ سان سوچی برای برقراری دموکراسی در میانمار به قیمت 15 سال حصر خانگی برای او تمام شد. سازمان عفو بین الملل نزدیک به دو دهه پیش او را زندانی عقیدتی خواند و بیست سال پس از آن معتبرترین جایزه خود را به او داد؛ جایزه ای که نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی در مبارزه با آپارتاید نیز آن را دریافت نموده بود.

بازرسان سازمان ملل متحد در پی تحقیق درباره فجایع روی داده علیه اقلیت روهینجا به این نتیجه رسیدند که سوچی در این نسل کشی دست نداشته اما از اقتدار اخلاقی خود نیز برای جلوگیری از قتل هزاران تن از این اقلیت استفاده ننموده است.

به گزارش بی بی سی، سوچی در سال 2016 عملا رهبری بخش غیرنظامی کشور میانمار را به دست گرفت. او از آن موقع برای محکوم کردن اقدامات ارتش این کشور علیه اقلیت روهینجا تحت فشار بین المللی بوده اما حاضر به موضع گیری علیه آنها نشده است.

او حتی از دستگیری دو خبرنگار خبرگزاری رویترز که مشغول تحقیق درباره رفتار با این اقلیت بودند، دفاع نموده است.

دست کم 700 هزار تن در جریان خشونت های نظامیان میانمار در سال گذشته در استان راخین، این کشور را ترک نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عفو بین الملل مدال آنگ سان سوچی را پس گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفو بین الملل مدال آنگ سان سوچی را پس گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید