قیمت جهانی مواد غذایی ارزان تر شد

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اظهار داشت قیمت جهانی مواد غذایی در نوامبر به پایین ترین سطح در بیش از دو سال گذشته کاهش پیدا کرد.

قیمت جهانی مواد غذایی ارزان تر شد

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را آنالیز می نماید در نوامبر به 160.8 واحد رسید که در مقایسه با رقم بازبینی شده 162.9 واحد در اکتبر، کمتر بود و این شاخص در پایین ترین سطح از ماه مه سال 2016 نهاده شد.

در میان مواد غذایی مورد آنالیز در شاخص فائو در نوامبر، تنها قیمت شکر 4.4 درصد نسبت به اکتبر افزایش پیدا کرد.

شاخص قیمت غلات فائو در نوامبر 164 واحد بود که 1.1 درصد در مقایسه با ماه پیش از آن کاهش داشت. قیمت دانه های روغنی نیز برای دهمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و با 7.6 درصد کاهش ماهانه، به پایین ترین سطح در 12 سال اخیر رسید.

کاهش قیمت غلات به دلیل تاثیر برداشت محصول جدید روی سهمیه صادرات برنج و کاهش قیمت ذرت به دلیل رقابت صادراتی بوده است.

قیمت روغن پالم به دلیل رشد سطح ذخایر در کشورهای صادرکننده بزرگ و افت قیمت دنیای، کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد.

قیمت سویا و روغن گل آفتابگردان نیز به دلیل فراوانی عرضه در آمریکا، اتحادیه اروپا و بازارهای نوظهور متعدد و چشم انداز فراوری مطلوب در منطقه دریای سیاه کاهش پیدا کرد.

قیمت مواد لبنی در نوامبر 3.3 درصد نسبت به اکتبر ارزان شد که ششمین کاهش ماهانه متوالی بود در حالی که قیمت گوشت نیز اندکی کاهش یافت.

فائو اظهار داشت فراوری دنیای غلات در سال زراعی 2019-2018 به 2.595 میلیارد تن خواهد رسید که در مقایسه با پیش بینی قبلی، اندکی کمتر بوده و همچنین 2.4 درصد نسبت به فراوری بالای سال گذشته کمتر است.

طبق پیش بینی فائو، فراوری دنیای گندم در سال زراعی 2019-2018 به 725.1 میلیون تن خواهد رسید که 2.8 میلیون تن کمتر از پیش بینی قبلی است زیرا در برآوردها از برداشت سال جاری ترکیه و روسیه تجدیدنظر شده است.

بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی کرد موجودی غلات دنیا در انتها فصل 2019، 762 میلیون تن است که نسبت به نوامبر بدون تغییر مانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قیمت جهانی مواد غذایی ارزان تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت جهانی مواد غذایی ارزان تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید