از ظرفیت اوآنا در توسعه دیپلماسی رسانه ای بهره بیشتری ببریم

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، علی عسگری با تبریک به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که میزبانی اجلاس هیات اجرایی اوآنا را برعهده گرفته است، نقش ایرنا را در سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) اثرگذار و مشخص کننده توصیف کرد و گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضایی که صحنه را مدیریت می نماید، از نظر اعضای اوآنا شناخته گردیده است. جای میزبانی نماینده ایران در اجلاس های گذشته، خالی بود و اعضای اوآنا مرتب درخواست داشتند که اجلاس کمیته فنی در ایران برگزار گردد و ایرنا هم اجابت کرد که کار درست و دقیقی بود.

از ظرفیت اوآنا در توسعه دیپلماسی رسانه ای بهره بیشتری ببریم

مدیر عامل وبلاگ ورزشی ها ادامه داد: تصویر غیرواقعی که رسانه های معاند با جمهوری اسلامی در طول 40 ساله انقلاب، از کشورمان به جهان ارائه نموده اند، این بوده که ایران کشوری منزوی و درگیر با مشکلات فراوان است. در دوره اخیر که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گردیده و تندروها بر سر کار آمده اند، القای این تصویر به مراتب، تشدید گردیده که ایران کشوری است که به واسطه تحریم در بن بست، گرفتار گردیده است.

عسگری سپس توضیح داد: توسعه اتحادیه های منطقه ای در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، این تصویر دروغین را می شکند و تصویر واقعی از جمهوری اسلامی به جهان ارائه می نماید.

وی به تجربه مسئولیت قبلی خود در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره نمود و گفت: به واسطه تجربه ای که از سفرهای زیاد به کشورهای جهان کسب نموده ام، قاطعانه می گویم که اکنون در عرصه سیاسی جهان، این آمریکاست که تنها گردیده و جمهوری اسلامی به لحاظ مشی معتدل و عاقلانه اش، دوستان زیادی در جهان پیدا نموده است.

مدیرعامل وبلاگ ورزشی ها اضافه کرد: یک نمونه و نماد از وجود دوستان منطقه ای زیادی که با ما همفکر هستند، می تواند همین اجلاس اوآنا باشد که از قضا، مهمترین اثرگذارهای اجتماعی و گروه های مرجع اجتماعی که همان رسانه ها و خبرگزاری ها هستند، در این اجلاس شرکت و این پیام را منتقل می نمایند که جمهوری اسلامی تنها نیست و در منطقه خودش و جهان همراهان بسیاری دارد.

عسگری درخصوص تاثیر اجلاس آتی هیات اجرایی اوآنا در تقویت دیپلماسی رسانه ای و همکاری در سایر عرصه ها گفت: دیپلماسی عمومی و رسانه ای، قواعد خاص خودش را دارد و با وجود اینکه در برخی حوزه ها، دیپلماسی عمومی، سیال و بی چارچوب است، اما تابع قواعد خاص خود است.

وی یکی از راه های توسعه دیپلماسی رسانه ای را قول و قرارها و مراودات منطقه ای دانست و گفت: قراردادهای همکاری که ایرنا با رسانه های مختلف جهان دارد، بسیار قابل تامل و توجه است و همین اجلاس ها و قراردادهای منطقه ای و بین المللی، اصل و قاعده حضور رسانه ای ما را مشخص می نماید.

مدیرعامل وبلاگ ورزشی ها یادآور شد: اوآنا به عنوان یک مجموعه سابقه دار و جریان ساز در عرصه رسانه ای، ضوابط و قواعد خاص خود را دارد و اعضای این سازمان رسانه ای، در آسیا موثر هستند؛ مثلا شین هوا فراتر از یک خبرگزاری است و صندلی مدیرعامل آن در حزب کمونیست چین تقریباً هم رده وزیر محسوب می گردد و در کشور ما هم مدیرعامل ایرنا، هم رده معاون وزیر و حتی بالاتر است یا مدیرعامل تاس در روسیه بسیار تاثیرگذار است و توجهی که در کره جنوبی به یونهاپ می گردد، قابل تامل است.

وی با بیان اینکه فعالیت در اوآنا به عنوان یک سازمان پرقدرت، یکی از راه های توسعه دیپلماسی رسانه ای ماست، اضافه کرد: در سال های گذشته، روسیه و کشورهایی که در مسیر توسعه هستند، به خوبی اهمیت اوآنا را دریافته اند و روی آن سرمایه گذاری می نمایند و ما نیز باید از ظرفیت این سازمان اثرگذار، بهره بیشتری ببریم.

مدیرعامل وبلاگ ورزشی ها با یادآوری اینکه اوآنا در منطقه و آسیا، سازمان مشابه و نظیر ندارد، گفت: زمانی کشورهای عربی می خواستند یک مجموعه رسانه ای راه اندازی نمایند که الان هم در مرحله آزمون و خطاست و تاکنون موفق نگردیده اند و ما باید از این ظرفیت موجود، بیش از پیش بهره ببریم.

وی به سابقه حضور خود در سه دوره از اجلاس اوآنا اشاره نمود و گفت: در اجلاس های گذشته از نزدیک شاهد نوع برخورد اعضای اوآنا با مدیرعامل ایرنا بودم که این برخوردها نشان می داد که خبرگزاری جمهوری اسلامی صندلی بسیار محکمی دارد و ایرنا که از پایه گذاران اصلی اوآنا به شمار می آید به عنوان عضو اثرگذار که صحنه را مدیریت می نماید، شناخته گردیده است.

عسگری به شرایط منطقه و بین المللی نیز اشاره نمود و گفت: در وضعیتی که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با آسیایی ها از جمله چین، روسیه و هندوستان و اعمال تحریم علیه ایران گردیده است، کشورهای آسیایی احساس احتیاج بیشتری به اتحاد رسانه ای دارند.

وی یادآور شد: البته آسیایی ها اکنون احساس می نمایند در یک جبهه مشترک قرار دارند و باید در مقابل دشمن مشترک در کنار یکدیگر قرار گیرند.

مدیرعامل وبلاگ ورزشی ها تاکید نمود: با توجه به علاقه مندی چین و روسیه و ظرفیت آنها برای گسترش تعاملات رسانه ای، زمینه برای تقویت همکاری های موجود فراهم است و از آنجا که اراده حاکمیت های سیاسی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی است، بنابراین رسانه ها راحت تر می توانند در این مسیر حرکت نمایند و مانعی در این راه وجود ندارد.

یادآوری می گردد، چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) فردا دوشنبه (12 شهریورماه) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی در تهران برگزار می گردد.

سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس گردیده است و اکنون 44 خبرگزاری عضو از 35 کشور منطقه آسیا و اقیانوس آرام دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای است و یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.

در تشکیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی گردیده است که دو خبرگزاری ایرنا و مهر از کشورمان در ترکیب آن حضور دارند. هیات اجرایی اوآنا متشکل از 13 عضو است که 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، نایب رئیس: ایتارتاس (روسیه)، نایب رئیس: شین هوا (چین)، نایب رئیس: یونهاپ (کره جنوبی)، نایب رئیس: آناتولی (ترکیه)، ترکیب هیات رئیسه را تشکیل می دهند.

ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان. ان. ای (لبنان)، بی. ان. ای(بحرین)، وی. ان. ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند. اعضای کمیته فنی اوآنا مصوب شانزدهمین مجمع عمومی باکو نیز آنتارا (اندونزی)، ایتارتاس (روسیه)، کازینفرم (قزاقستان)، کونا (کویت)، مهر(ایران)، آذرتاج (جمهوری آذربایجان) و مونتسامه (مغولستان) هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "از ظرفیت اوآنا در توسعه دیپلماسی رسانه ای بهره بیشتری ببریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ظرفیت اوآنا در توسعه دیپلماسی رسانه ای بهره بیشتری ببریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید