خبرنگاران 68 سال افتخار مشاهیر ورزشی ایران و رونمایی از پنج سردیس

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، تهران- خبرنگاران- کمیته ملی المپیک در این برهه از فعالیت خود کوشش کرد تا کارهای بجا مانده از دوره های قبل را در حوزه ورزش احیا و تکمیل کند که بارزترین آثار فاخر این نهاد ورزشی زنده نگه داشتن قهرمانان پرافتخار ایران در دنیا در تالار مشاهیر ورزش کشور است.

خبرنگاران 68 سال افتخار مشاهیر ورزشی ایران و رونمایی از پنج سردیس

این نهاد بین المللی ورزشی کشور در سوم تیر ماه سال جاری و همزمان با افتتاح تالار مشاهیر ورزش، 6 سردیس مدال آور المپیکی و پارالمپیکی را رونمایی کرد. محمدمهدی یعقوبی دارنده نشان نقره المپیک 1956 ملبورن و دارنده مدال نقره مسابقات دنیای 1951 فنلاند، محمدابراهیم سیف پور سعدآبادی دارنده برنز بازی های المپیک 1960 ایتالیا در کشتی آزاد، امامعلی حبیبی گودرزی دارنده نخستین طلای بازی های المپیک ایران در 1956 ملبورن در کشتی و زنده یاد علی میرزایی دارنده مدال برنز المپیک 1952 فنلاند در وزنه برداری، تندیس محمود ملاقاسمی تبریزی دارنده مدال برنز المپیک 1952 فنلاند و تندیس مرحوم سیامند رحمان دارنده مدال طلای بازی های پاراالمپیک 2012 لندن و 2016 برزیل، 6 قهرمانی هستند که از سردیس های آنان برای نخستین بار در تاریخ ورزش کشور رونمایی شد.

گرچه در شروع این رونمایی عمر زنده یاد رحمان به این افتتاحیه کفاف نداد تا خود شاهد رونمایی از سردیس خود باشد و از طرفی زنده یاد میرزایی پیشکسوت پرافتخار وزنه برداری ایران که در قید حیاتش شاهد رونمایی از سردیس خود بود، درست 25 روز بعد رخت از این دنیا فروبست.

کمیته ملی المپیک بر اساس برنامه ریزی قرار بود هر ماه از پنج تا 6 سردیس رونمایی کند که به دلیل ممانعت از برگزاری هر گونه همایش توسط ستاد مقابله با کرونا امکان رونمایی وجود نداشت.

اما برنامه ساخت سردیس قهرمانان توسط کمیته متوقف نشد بلکه هر ماه پنج الی 6 سردیس را ساخت تا در فرصتی از آنها رونمایی کند که پس از سه ماه، فردا شنبه از پنج سردیس رونمایی می گردد.

سیدعلی اکبر حیدری دارنده برنز کشتی آزاد المپیک 1964 توکیو، شهید پهلوان ابراهیم هادی، ابراهیم جوادی دارنده برنز کشتی آزاد المپیک 1972 مونیخ و چهار طلای قهرمانی دنیا، رحیم علی آبادی دارنده نقره کشتی فرنگی در المپیک 1972 مونیخ و یک نقره و برنز دنیا و البته سردیس اصلاح شده، مرحوم سیامند رحمان فردا (شنبه) با حضور مقامات ارشد ورزشی رونمایی می گردد که از بین 55 مدال آور المپیک تا به امروز 10 سردیس در تالار مشاهیر ورزش کشور به نمایش گذاشت شده است.

از طرفی سردیس های جعفر سلماسی وزنه بردار و نخستین مدال آور المپیکی ورزش ایران در بازی های 1948 لندن، محمدعلی صنعتکاران دارنده مدال برنز المپیک 1964 و یک طلا و نقره رقابت های قهرمانی دنیا، محمد نصیری دارنده سه مدال طلا، نقره و برنز المپیک و پنج طلای قهرمانی دنیا، عبدالله موحد دارنده طلای المپیک 1968 مکزیکوسیتی و پنج طلای قهرمانی دنیا، ناصر گیوه چی دارنده نقره المپیک 1952 هلسینکی کشتی آزاد، منصور برزگر دارنده مدال نقره المپیک 1976 مونترال کانادا و یک طلا و 2 نقره دنیا، عسگری محمدیان دارنده 2 نقره المپیک 1988 سئول و 1992 بارسلون و نقره قهرمانی دنیا و نیره عاکف نخستین بانوی مدال آور پارالمپیک 2000 سیدنی در تیراندازی در حال ساخت است که به مرور رونمایی می شوند.

اما در بخش پارالمپیک، نحوه معرفی مدال آوران برای ساخت سردیس در تالار مشاهیر برعهده رییس کمیته پارالمپیک است که در این بین سردیس های مرحوم سیامند رحمان و نیره عاکف، قادر مدبر دارنده طلای پارالمپیک 1996 آتلانتا در دوومیدانی، اعظم خدایاری دارنده برنز پارالمپیک 2004 آتن، مختار نورافشان دارنده طلا و 2 نقره دوومیدانی پارالمپیک 1996 آتلانتا، زهرا نعمتی دارنده طلای پارالمپیک 2012 لندن، علی کشفیا دارنده طلای پارالمپیک در والیبال، ساره جوانمردی دارنده مدال طلای پارالمپیک ریو و برنز پارالمپیک لندن و محمدرضا رضایی جابری دارنده طلای پارالمپیک در دوومیدانی در حال ساخت است.

طرح ساخت سردیس قهرمانان المپیک تا فروردین ماه سال 1400 ادامه دارد و در مجموع سردیس 55 مدال آور در تالار مشاهیر جانمایی می گردد. نحوه ساخت این سردیس ها به ترتیب از ابتدای حضور ایران در المپیک 1948 شروع شد که ملاک آن رعایت عدالت است. البته از بین 55 مدال آور طی 68 سال 12 قهرمان فوت کردند.

قرار است با خاتمه این طرح، سردیس های قهرمانان و پیشکسوتان در بازی های آسیایی و دنیای از سال 1400 در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 68 سال افتخار مشاهیر ورزشی ایران و رونمایی از پنج سردیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 68 سال افتخار مشاهیر ورزشی ایران و رونمایی از پنج سردیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید