سوغات چابهار چیست و از کجا بخریم؟

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، تنوع سوغات چابهار آنقدر زیاد است که با هر بودجه ای می توان سوغاتی مجذوب کننده و بی مانند برای نزدیکان خرید. طبیعت منحصر به فرد، فرهنگ مردم و لباس های متفاوت چابهاری ها باعث می گردد که انتخاب های زیادی برای خریدن یک هدیه از این بندر داشته باشیم.

سوغات چابهار چیست و از کجا بخریم؟

سوزن دوزی

اگر بخواهیم درباره گران ترین سوغات چابهار بگوییم باید به پارچه های سوزن دوزی شده و زیبای این شهر اشاره کنیم، همانطور که در طول سفر می توانیم آنها را بر تن زنان محلی هم ببینیم. به خصوص اگر به بازار پیرزن ها برویم زنان زیادی با همین پوشش های رنگی و گاهی یک چادر به بازار آمده اند.

اگر کسی بخواهد، همان جا در بازار چندین مغازه پارچه یا سوزن دوزی هم وجود دارد. قیمت این لباس های زیبا از 200 هزار تومان آغاز می گردد و تا 700 هزار تومان می رسد. در همین بازار پیرزن ها، لباس های مجلسی بلوچی هم فروخته می گردد که قیمت شان از یک میلیون تومان به بالاست. این لباس ها شبیه پوشش هندی ها رنگی و براق هستند.

اگر نیازی به لباس نداشته باشیم، یک پارچه عمودی شکل شبیه به رومیزی با این سوزن دوزی ها حدود 50 هزار تومان قیمت دارد.

میگو و ماهی

ساحل اقیانوسی بندر چابهار باعث می گردد که تنوع ماهی ها و آبزیان در آن بیشتر از شهرهای آبی دیگر باشد. برای همین وقتی در بازار ماهی فروشان در حال راه رفتن هستیم، هیچ راهی برای اینکه از خیر خرید ماهی و میگو بگذریم نیست.

معمولا قیمت آبزیان این شهر کمتر از تهران است برای همین حتی آنهایی که با قطار سفر می نمایند یک جعبه یونولیتی از اول بازار می خرند، آن را پر از یخ می نمایند تا یک یخچال موقت بسازند و خریدهایشان را داخل آن بگذارند. باید سر زدن به بازار ماهی و میگو را برای روز آخر بگذاریم.

آدرس: بلوار شهید ریگی، سمت چپ، خیابان دریا، انتهای خیابان دریا.

وسایل کوهنوردی

حدود سی کیلومتری چابهار، شهری به نام کنارک واقع شده است؛ جایی که به بازار دست دوم فروشی آن مشهور است. البته نمی توان لباس دست دوم برای کسی به سوغات برد، اما چیزی که افراد زیادی را به سمت این بازار می کشاند خریدن لوازم کوهنوردی ست. قیمت کفش های ساق دار مناسب کوه از 300 هزار تومان آغاز می شوند و به یک میلیون تومان می رسند. آن هم کفش هایی که از برندهای بسیار معتبر و مشهور و گران قیمت هستند.

میوه

شاید کسی باور نکند، اما می توان حتی از چابهار میوه هم به سوغات برد. چرا؟ به علت اینکه میوه های استوایی زیادی در فصل های مختلف در این بندر می توان پیدا کرد.

در بازار میوه فروشی چابهار انواع انبه به قیمت مقرون به صرفه تری از شهرهای مرکزی پیدا می گردد. زیتون یکی دیگر از میوه های خوشمزه اینجاست. این زیتون با زیتون های سبز یا سیاه رنگی که از گیلان و مازندران می خریم تفاوت دارد. گاهی در این بازار گواوا و پاپایا هم پیدا می گردد.

گواوا شبیه یک گلابی است که عطر و طعم متفاوتی دارد. بعلاوه کنار، میوه ای تقریبا گس است که کیلویی پنج هزار تومان فروخته می گردد. علاوه بر این ها برخی موزهای کوچک چابهار را هم که کمی شیرین تر از موزهای خارجی هستند به عنوان سوغاتی می خرند.

آدرس بازار میوه: شمالی ترین نقطه بازار پیرزن ها به کانال دریا منتهی می گردد. آن سوی کانال یک بازار سنتی عرضه میوه و سبزیجات واقع شده است.

صدف

اگر بخواهیم کمی متفاوت و خلاقانه برای خریدن سوغاتی عمل کنیم می توانیم چیزی را برای بچه ها ببریم که احتمالا آنها را خیلی سر ذوق می آورد. با وقت گذاشتن لب ساحل های مختلف چابهار می توان صدف های زیبا و بعلاوه در برخی مواقع مرجان پیدا کرد. اگر هم حوصله گشتن نداشته باشیم همواره زنان زیادی در ساحل لیپار مشغول فروختن زیباترین صدف ها هستند.

ادویه

در بازار پیرزن ها یکی دیگر از چیزهایی که می توان از چابهار با خودمان سوغاتی ببریم ادویه است. در راسته بازار انواع مختلفی از غرفه های ادویه وجود دارد؛ آن هم ادویه هایی که در شهرهای دیگر پیدا نمی گردد. هر بسته کوچک این ادویه ها معمولا پنج هزار تومان قیمت دارند. ادویه ماهی، ادویه کراهی و ادویه خورشتی یکی از پیشنهادهایی ست که برای خرید از این بازار داده می گردد.

شکلات، وسایل برقی و بهداشتی

بازار و پاساژهای مدرنی که در منطقه آزاد تجاری چابهار تاسیس شده مرکزی برای خرید وسایل برقی و آرایشی- بهداشتی است. تا چند سال پیش مثل شهرهای مرزی مثل بانه، قیمت وسایل برقی در این منطقه ها بسیار مقرون به صرفه تر بود، اما به نظر می رسد امروز دیگر تفاوت قیمتی بین این محصولات با مرکز کشور کمتر باشد. حتی قیمت لوازم آرایشی هم مشابه تهران است؛ با این تفاوت که این وسایل در پاساژ صدف از بسیاری مغازه های مرکز کشور تنوع بیشتری دارد.

یکی از سوغات چابهار که در این بندر قیمت کمتری در مقایسه با شهرهای مرکزی دارد شکلات است. این فقط قیمت شکلات ها نیست که ما را به سمت این فروشگاه ها می کشاند، بلکه تنوع شکلات ها و بیسکوییت هایی که از مرزهای آبی به بندر می رسد خیلی بیشتر از شهرهای دیگر است.

آدرس: پاساژ صدف و دیگر پاساژهای مدرن این شهر در منطقه آزار تجاری چابهار و بلوار شهید ریگی قرار دارند.

منبع: اسنپ تریپ

به "سوغات چابهار چیست و از کجا بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات چابهار چیست و از کجا بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید