گئورگ مقدس، کلیسای قاجاری بوشهر

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، بوشهر، یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران بوده که تا حد زیادی ردی پر رنگ از تاریخ ایران را از دوران صفوی می توان مشاهده کرد. معماری و فرهنگ این منطقه یکی از جذابیت های اصلی بوشهر بوده که لطف سفر به آن را چند برابر می نماید. یکی از بخش های تاریخ که در این منطقه می توان مرور کرد، تاثیر و حضور ارامنه در این بندر مهم مالی است. تاریخ حضور تاثیرگذار ارامنه در ایران و به ویژه اقتصاد ایران به دوره شاه طهماسب صفوی بر می شود. اما حضور آن ها در جنوب ایران و به ویژه بندر بوشهر به دوران قاجار و توسعه گمرک بوشهر بر می شود. در دوره قاجار بوشهر قطب مالی ایالت فارس و از دروازه های با اهمیت ورود و خروج کالا بود. ارامنه در این مقطع ارامنه نقش تاثیر گذاری در توسعه بندر بوشهر داشتند و این تاثیر تنها بعد مالی نبود بلکه بعد فرهنگی را هم شامل می شد. امروز از زمان حضور پر رنگ ارامنه در این منطقه نشانه های کمی باقی مانده که کلیسای گئورگ مقدس یکی از آن نشانه هاست.

گئورگ مقدس، کلیسای قاجاری بوشهر

کلیسای گئورگ مقدس در زمان قاجار و اوج حضور ارامنه در بوشهر ساخته شده است. این بنا در سال 1819 با همت خانواده آوادیان از ارمنی های سرشناس بوشهر ساخته شد و نزدیک به صد سال محل برگزاری آیین های ارامنه بود. تا اینکه در سال 1948 اموالی که در اختیار کلیسا بود به کلیسای وانک اصفهان منتقل شد و کلیسای بوشهر تقریبا متروکه شد. مدت کوتاهی کلیسا باز هم مورد استفاده چند خانواده ارمنی که ساکن بوشهر شدند، نهاده شد اما در نهایت باز هم فعالیت آن متوقف شد. یکی از مشخصه های این کلیسا این بوده که در معماری آن برج ناقوس دیده نمی گردد و دو ناقوس فلزی آن در قسمت بالایی راهروی شمالی کلیسا نهاده شده است.

در دو طرف کلیسا حیاط هایی قرار دارند با سنگ قبرهایی که متعلق به ارامنه ساکن بوشهر است. تاریخ روی این سنگ قبرها نشان می دهد که این قبور متعلق به زمان جنگ جهانی دوم و پیش از آن است. این سنگ قبرها که اغلب از نوع مرغوب هستند، در ایران تراشیده نشده اند و گفته می گردد که در آن روزگار در هند تراشیده شده و بعد به ایران منتقل و بر مزار شخص مورد نظر نصب شده است. این اثر در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی

به "گئورگ مقدس، کلیسای قاجاری بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گئورگ مقدس، کلیسای قاجاری بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید