اما و اگرهای پیش روی تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهارکرد: پیشنهاد برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی در منطقه تنگه هرمز جهت تامین امنیت کشتیرانی در این منطقه جهت اجرایی شدن با اما و اگرهای زیادی روبرو است و باید چندین اتفاق بیفتد که این پیشنهاد به مرحله اجرایی برسد.

اما و اگرهای پیش روی تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس

حسن لاسجردی در گفت وگو با وبلاگ ورزشی ها شرح داد: کشورهای پیشنهاد دهنده تشکیل چنین ائتلافی در وهله اول باید موافقت کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه را جلب کنند، اگرچه ممکن است کشورهایی همچون عربستان، امارات و حتی کویت با این موضوع موافق باشند اما این احتمال وجود دارد که دیگر کشورهای منطقه با این پیشنهاد همراه نباشند و اما و اگرهایی را در این ارتباط مطرح کنند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه معتقدند که این پیشنهاد و تشکیل چنین ائتلافی باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد در بخشی دیگری از صحبت های خود اعلام کرد: در مقطعی در دهه 80 میلادی شاهد این بودیم که آمریکا و انگلیس تلاش کردند برای حفاظت از کشتی های کشورهای عربی منطقه این کشتی ها با پرچم آنها از منطقه عبور کنند، ولی این تجربه با موفقیت همراه نبود و با شکست همراه شد .

لاسجردی در ادامه شرح داد : هدف ظاهری آمریکایی ها از این پیشنهاد تامین امنیت کشتیرانی در منطقه است ولی این ظاهر ماجراست و هدف اصلی آنها مقابله با سیاست های ایران در منطقه است. آنها در کنار موضوع تحریم ها تلاش دارند، اجماعی بین المللی علیه ایران ایجاد کنند، تاکنون در این ارتباط به ساز و کارهای مختلفی متوسل شده اند و ایده ایجاد ائتلاف در منطقه خلیج فارس را نیز در همین چارچوب مطرح کرده اند .

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه برای برخی از کشورهای غربی در منطقه منفعتی ندارد که بخواهند با پیشنهاد آمریکایی ها و انگلیسی ها در مورد تنگه هرمز همراهی کنند، گفت : کشورهایی چون چین و روسیه نیز علاقه مند نیستند که نیروهای غربی به این منطقه بیایند چرا که این موضوع را باعث افزایش تنش در منطقه می دانند .

لاسجردی در ادامه با بیان این که دولت انگلیس تازه کار خود را آغاز کرده و هنوز دارای انسجام لازم جهت تصمیم گیری نیست، شرح داد: اگر آنها بخواهند بحران به وجود آمده را با طرح چنین پیشنهاداتی حل کنند این موضوع باعث تشدید تنش در منطقه می شود و ماجراجویی ها را افزایش می دهد ولی به نظر می رسد انگلیسی ها به دنبال این هستند موضوع به وجود آمده هر چه زودتر و بدون افزایش تنش حل شود و علاقه مند نیستند که این ماجرا ادامه پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اما و اگرهای پیش روی تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای پیش روی تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید