بقعه امامزاده خداشاه در شهرستان جغتای خراسان رضوی بازسازی شد

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای واصله، بقعه امامزاده خداشاه در شهرستان جغتای خراسان رضوی بازسازی شد.

بقعه امامزاده خداشاه در شهرستان جغتای خراسان رضوی بازسازی شد

احسان زهره وندی گفت: عملیات بازسازیی در بقعه امامزاده خداشاه شامل بازسازی تزئینات گنبد، بازسازی بام و عایق رطوبتی، پاکسازی و تمیزکاری میان گنبد بوده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این بنا متعلق به دوره ایلخانی و صفویه بوده که به شماره 4039 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او درباره مشخصات این اثر تاریخی اظهار کرد: اصل بنا به صورت هشت ضلعی است و از خارج، در هر یک از اضلاع اتاقی با طاق تعبیه شده است.

زهره وندی اضافه کرد: هر یک از اضلاع بقعه چهار متر عرض دارد و ارتفاع آن به بیش از هفت متر می رسد، دو ایوان در جنوب و شمال دارد که مدخل اصلی در شمال بوده که اکنون ورودی به جنوب منتقل شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی توضیح داد: گنبد بنا از نوع دوپوش است که اولی به صورت عرق چینی به قطر هشت و ارتفاع پنج متر و از خارج به صورت شلجمی و بر روی پایه ای هشت ضلعی تعبیه شده و سپس گنبد بنا بر آن پایدار شده که بیش از هشت متر ارتفاع دارد.

او گفت: ایوان شمالی دارای مقرنس کاری است و در وسط بقعه ضریح آهنی به ابعاد 2/1×2 متر واقع شده است که با رنگ طلایی نقاشی شده است، دیوار اتاق مرقد از ارتفاع پنج متری، با ایجاد چند فیل پوش و طاق نما به هشت ضلعی تبدیل شده و سپس گنبد عرق چینی بنا بر آن پایدار شده است.

منبع: همگردی

به "بقعه امامزاده خداشاه در شهرستان جغتای خراسان رضوی بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه امامزاده خداشاه در شهرستان جغتای خراسان رضوی بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید