معبد آناهیتا بنای سنگی کنگاور

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، معبد آناهیتا

در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران به معرفی معبد آناهیتا کنگاور خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

معبد آناهیتا بنای سنگی کنگاور

معبد آناهیتا بنای سنگی کنگاور

معبد آناهیتا از بناهای مشهور شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون استان کرمانشاه است. این بنا به صورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن نزدیک 14 متر است و از سنگ های تراشیده شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده است. این بنا با الهام از سبک معماری دوره هخامنشی ساخته شده است که از طریق بست های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده اند.

معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده است. این معبد را در عمق 6 متری از زمین های اطراف خود ساخته اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود. معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است و می توان آن را جایگاه نوازش با آب دانست. یعنی تنها عنصری از عناصر چهارگانه که به الهه ناهید منسوب است. نماد جانوری این ایزدبانو به شکل گاو می باشد که در اطراف معبد، به صورت قرینه یکدیگر قرار گرفته است. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر رعایت دستگاه های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق العاده است.

در بخش شمال شرقی بنا نیز دو ردیف موازی سنگ های تراشیده بکار رفته که بر وجود ورودی به عرض 2 متر در این بخش از بنا دلالت دارد. در مرکز بنا، صفه ای با جهت شرقی، غربی ساخته شده که 93 متر درازا و 30/9 متر پهنا و بین 3 تا 5 متر ارتفاع دارد. این صفه با لاشه سنگ های بزرگ که حداقل یکی از سطوح آن صاف بوده ساخته شده است و نمای آن با ملاط گچ پوشیده شده که جز در بعضی از سطوح پائین دیوار نشانی از آن نمانده است. تصویری از معبد آناهیتا ، کنگاور بر روی صفحه ای چهارگانه این بنا به جز فاصله بین دو رشته پلکان جنوبی، یک ردیف ستون قرار گرفته است. این ستون ها کوتاه و قطورند. بلندی هر ستون که شامل پایه، ساقه و سرستون می باشند 54/3 متر و قطر هر یک از ساقه ستون ها که استوانه ای شکل می باشند 144 سانتی متر است. ستون های به جامانده از معبد آناهیتا ، کنگاور در خصوص کارکرد این بنا در میان محققین اختلاف نظرهایی وجود دارد. بطوریکه عده ای از نویسندگان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند.

آناهیتا ایزد بانوی آب های روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است. آثار به جامانده از معبد آناهیتا ، کنگاور ولی بعضی دیگر از محققین به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد کارکرد این بنا را کاخی ناتمام برای خسروپرویز معرفی نموده اند. از نظر زمان ساخت نیز عده ای این بنا را به اواخر سده سوم و شروع سده دوم پپیش از میلاد نسبت داده اند، عده دیگر آن را به سده یکم پیش از میلاد و بعضی آنرا به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد ولی مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا آنرا کاخ ناتمامی از خسروپرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.

آناهیتا کیست؟

آناهتیا، الهه آب و نگهدارنده نشان فروهر (نشان اهورامزدا، خدای زرتشتیان)، خدای فراوانی و درستی، ایزدبانوی باد و باران، چشمه و سراب، ژاله و ابر است. در داستان ها این طور در خصوص این الهه آمده است که به فرمان او ابرها به زمین می آمدند و آب پاکِ باران را به مردم هدیه می کردند. این ایزدبانو والاترین و محبوبترین الهه نزد اهورامزدا و ایرانیان به شمار می رفت و بزرگی او نشان از اهمیت و مقام آب در بین مردم بود.

تاریخچه معبد

در نزد ایرانیان باستان، آناهیتا به عنوان نگهبان آب، فرشته فراوانی، زیبایی و باروری محسوب شده و از مقام و مرتبت بسیار بالایی برخوردار بوده است. قدمت معبد آناهیتا که برای ستایش و ارج نهادن به مقام الهه آب در ایران باستان مورد استفاده قرار می گرفت، با توجه به مستندات تاریخی به قرون قبل از میلاد باز می شود. بنابر نوشته ها و مستندات تاریخی به نظر می رسد که اولین سنگ بنای این معبد در عصر هخامنشیان ساخته شد و ساخت آن تا دوران های بعد ادامه پیدا کرد و در دوره ساسانیان به اتمام رسید. بعضی دیگر از محققین به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد، این بنا را کاخی ناتمام برای خسروپرویز معرفی نموده اند. عده ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و شروع سده دوم ق.م و عده دیگر آن را به سده اول ق.م نسبت می دهند. سیف الله کامبخش فرد - کاوشگر بنا - آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.محققان آن را به نام معبد آناهیتا الهه ایرانی و معادل با آرتمیس یونانی دانسته و پس از آن، این بنا به نام معبد آناهیتا مشهور شد.

دسترسی

منبع: تاپ تراول

به "معبد آناهیتا بنای سنگی کنگاور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد آناهیتا بنای سنگی کنگاور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید