تاثیر تورم جهانی بر بازار محصولات کشاورزی

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، رشد 30 درصدی بهای گندم، رکورد شکنی تاریخی نرخ جو، افزایش 21 درصدی قیمت ذرت ظرف یک سال اخیر و صعود بهای محصولات پروتئینی از جمله گوشت و شیر امنیت غذایی مردم در نقاط مختلف جهان را تحت شعاع قرار داده است.

تاثیر تورم جهانی بر بازار محصولات کشاورزی

تورم دنیای و افزایش بهای کالا های پایه بر بازار محصولات کشاورزی نیز اثرگذار بوده و بسیاری از محصولات این بخش ظرف امسال میلادی با رکورد شکنی قیمتی در بازار های دنیای روبرو شده اند. افزایش بهای محصولات کشاورزی ظرف ماه های اخیر به مقداری جدی بود که سازمان های مختلف نسبت به استمرار رشد قیمتی در بخش مواد غذایی به علت افزایش تورم دنیای هشدار می دهند. فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) نیز در گزارشی که در اواسط نوامبر امسال منتشر کرد هشدار داد که افزایش قیمت نهاده های کشاورزی باعث افزایش هزینه فراوری مواد غذایی و در نتیجه رشد بهای مواد غذایی در بازار های دنیای خواهد شد. فائو در گزارش های پیشین خود به جهش اخیر قیمت نهاده های کشاورزی، از جمله کود های شیمیایی در ماه آگوست امسال میلادی اشاره و این جهش قیمتی را عامل رشد قیمت محصولات کشاورزی عنوان نموده بود. رشد بهای محصولات کشاورزی و مواد غذایی می تواند سلامت بخش قابل توجهی از مردم در اقصی نقاط دنیا و به خصوص مردم در کشور های کم تر پیشرفته را با تهدید روبرو کند.

رشد بهای محصولات کشاورزی به مفهوم افزایش فراوری کشاورزان در این بازه زمانی نبوده است. بروز سیل، خشکسالی و تبعات شیوع کویید 19 در دنیا، رشد نرخ انرژی و افزایش بهای نهاده های کشاورزی در این بازه زمانی بر چالش کشاورزان در دنیا افزوده است و در عین حال که از سود فعالیت کشاورزی کاسته عموم مردم را نیز با بحران رشد قیمتی روبرو نموده است.

چالش تأمین مواد غذایی با اوج گیری نرخ گندم

گندم به عنوان پرمصرف ترین محصول کشاورزی در دنیا ظرف یک سال اخیر رشد قیمتی 30 درصدی را در معاملات آینده بورس شیگاگو تجربه کرد. در حال حاضر هر بوشل گندم در این بازار با نرخ 8.4 دلار مورد معامله قرار می گیرد که این رقم رکورد قیمتی آن پس از سال 2012 است. این صعود قیمتی از کاهش عرضه این محصول از سوی صادرکنندگان برتر دنیا نشات می گیرد.

برداشت محصول گندم استرالیا که از ابتدا با هدف صادرات کشت می گردد به علت تغییرات آب و هوایی و بارندگی شدید در این کشور آسیب دید و این موضوع به کاهش صادرات این محصول انجامید. در عین حال از مقدار صادرات گندم روسیه از ژانویه تا نوامبر نسبت به مدت مشابه در سال قبل به مقدار 16 درصدکاهش داشت. دولت روسیه مالیات سنگینی بر صادرات گندم این کشور وضع نموده است تا با تورم داخلی در بخش مواد غذایی این کشور مقابله کند. در عین حال انتظار می رود که فراوری گندم در کانادا در امسال میلادی با کاهش 38 درصدی نسبت به سال قبل روبرو گردد و این موضوع نیز بر چالش های موجود در بخش عرضه بیفزاید. برآورد می گردد که مقدار ذخایر دنیای گندم به کمترین مقدار ظرف 6 سال اخیر رسیده باشد که این موضوع پتانسیل رشد قیمتی این محصول در بازار های دنیای را به همراه دارد.

در عین حال شورای دنیای غلات پیش بینی خود نسبت به مقدار فراوری گندم دنیا در سال 2021 و 2022 را کاهش داده و از کاهش تدریجی ذخایر غلات در دنیا ابراز نگرانی نموده است.

بحران امنیت غذایی جدی می گردد

فائو در گزارشی که در نیمه ابتدایی امسال میلادی منتشر کرد اعلام نمود تعداد افرادی که با عدم امنیت غذایی روبه رو بوده یا احتیاج فوری به مواد غذایی داشته اند در سال 2020 به بالاترین مقدار ظرف 5 سال اخیر رسیده است. فائو در شرایطی به این آمار ها اشاره می نماید که استمرار فرایند گرم شدن زمین، کشمکش ها و بحران های ژئوپلیتیک و مالی و شیوع ویروس کرونا بر وخامت این اوضاع می افزاید؛ در عین حال شرایط آب و هوایی در دنیا در امسال رو به گرم شدن گذاشته و ریسک کاهش بارش به قوت وجود دارد. مجموع این عوامل می تواند به تعداد افرادی که با ریسک امنیت غذایی روبه رو هستند بیفزاید. در هر حال در سال 2020 نزدیک به 155 میلیون نفر با ریسک عدم امنیت غذایی در 55 کشور (یا حوزه جمعیتی) روبه رو بودند که این رقم به نسبت سال 2019 رشد 20 درصدی داشته و معین نیست امسال چه مقدار به این ارقام افزوده گردد.

رکوردشکنی بهای جو به افزایش بهای محصولات گوشتی می انجامد

بهای جو در معاملات آینده بورس شیکاگو از ابتدای سال 2021 تا اواسط نوامبر امسال رشدی 109 درصدی داشته و بهای این محصول به 7.5 ر دلار به ازای هر بوشل رسید که این رقم رکورد تاریخی بهای این محصول بود. عمده مصرف جو مربوط به تامین خوراک دام شده و این جهش قیمتی به افزایش نرخ دام و در نتیجه گوشت در دنیا منجر می گردد. خشکسالی و افزایش تقاضای دنیای، مهم ترین دلایل این جهش قیمتی بود. کانادا بزرگ ترین صادرکننده جو به بازار های دنیای ظرف سال های گذشته بود که مقدار صادرات جو این کشور در امسال با کاهش 43.6 درصدی نسبت به سال قبل روبه رو شد و به 2.6 میلیون تن رسید که این رقم کمترین مقدار صادرات جو کانادا در 11 سال گذشته بود. خشکسالی در نیم کره شمالی و تغییر نوع کشت از سوی کشاورزان به سمت محصولات با سود بالاتر مهم ترین دلایل رکوردشکنی قیمتی این محصول بوده است.

افزایش نرخ انرژی به یاری رکوردشکنی قیمتی در بخش کشاورزی آمد

افزایش بهای محصولات کشاورزی در تمامی بازار های دنیا رقم خورد به گونه ای که شاخص Api که شاخص قیمت محصولات کشاورزی در بریتانیا است نیز در 12 ماه منتهی به سپتامبر امسال رشدی 7.8 درصدی داشت. بیشترین سهم افزایشی در نرخ تورم 12 ماهه در فراوریات کشاورزی مربوط به شیر با 1.8 درصد رشد و جو با افزایش 1.2 درصدی بود. در این میان نرخ میوه های تازه، گوشت خوک و گیاهان علوفه ای در راستا کاهش نرخ قدم برداشت. به صورت ماهانه، شاخص قیمت محصولات کشاورزی در سپتامبر 2021 به مقدار 1.6 درصد کاهش یافت.

کود ها و بهبود دهنده های خاک بیشترین سهم افزایشی را در نرخ تورم 12 ماهه نهاده های کشاورزی (4 واحد درصد) داشته اند، صعود بهای انرژی در دنیا و رکوردشکنی بهای گاز طبیعی در کشور های اروپایی باعث شد تا قیمت تمام شده فراوری کود های کشاورزی رشدی قابل ملاحظه داشته باشد.

منبع: اکوایران

منبع: فرارو

به "تاثیر تورم جهانی بر بازار محصولات کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تورم جهانی بر بازار محصولات کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید