دریاچه بیوک شور در باکو

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، باکو، مرکز جمهوری آذربایجان و بزرگ ترین بندر این کشور است. این شهر در غرب دریای خزر واقع شده است و منطقه ای نفت خیز می باشد. باکو با داشتن پارک های ساحلی مجذوب کننده و برگزاری برنامه های متنوع شاد، گردشگران زیادی دارد. می خواهیم درباره یکی از جاذبه های این شهر حرف بزنیم: دریاچه بیوک شور(BoyukShor)، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

دریاچه بیوک شور در باکو

دریاچه بیوک شور به معنی آب های شور است. این دریاچه دومین دریاچه بزرگ آذربایجان و بزرگ ترین دریاچه در شبه جزیره آبشوران است و در مرکز شبه جزیره آبشوران قرار گرفته است. بر طبق داده های جغرافیایی، اندازه میانه عمق این دریاچه 3.40 تا 3.95 متر و بیشترین طول آن 4.20 متر است و عمق خط ساحلی آن در محدوده 0.5 تا 1.70 متر است. شکل ظاهری دریاچه به شکل بیضی است و طول آن از شمال غربی تا جنوب شرقی 10 کیلومتر و بیشترین عرض آن 1.5 تا 2 کیلومتر است. این دریاچه از آب های زیر زمینی تغذیه می گردد، سطح دریاچه 1300 هکتار و حجم آن 45 میلیون سانتی متر معکب است.

شرایط محیط زیستی دریاچه

شرایط دریاچه در حالت بدی قرار گرفته است و ضایعات کارخانه های اطراف، دریاچه را آلوده نموده است. طبق گفته های وزیر محیط زیست این کشور، حدود 18 هزار متر مکعب از ضایعات صنعتی و دیگر ضایعات به داخل این دریاچه ریخته می گردد. یکی از منابع اصلی آلودگی نفت است که بعد از رونق استخراج و فراوری نفت ایجاد شده است. اولین مخزن ذخیره سازی نفت در سال 1866 در نزدیکی این دریاچه ساخته شد. در سال 2004 شرایط زیست محیطی این دریاچه بسیار بد توصیف شد. به علاوه، ساخت و سازهایی که با خشک کردن قسمتی از دریاچه آغاز شدند آلودگی های بیشتری را ایجاد کردند. بادهای شدید در باکو که شن و ماسه را با خود به دریاچه می آورد باعث خشک شدن دریاچه شده است. کارشناسان ادعا می نمایند که کم آب شدن این دریاچه می تواند باعث پخش شدن رسوبات نمک به وسیله باد گردد و مسائل زیست محیطی بیشتری ایجاد کند. آذربایجان از فراوری نمایندگان مهم نفت است و در سال های اخیر با بی توجهی هایی که در هنگام استخراج نفت به محیط زیست شده است آلودگی های شدیدی در دریاچه های باکو به وجود آمده است.

ساخت مجتمع تفریحی

در دهه 2000 مسئولان باکو طرحی را برای ساخت مجتمع بزرگ تفریحی در محل دریاچه بیوک شور آماده کردند. تصمیم گرفته شد که قستی از دریاچه خشک و مجموعه ای از پارک ها و ساختمان ها به جای آن ساخته گردد. در مرحله اول پروژه قرار شد که از 128 هکتار از زمین های اطراف استفاده گردد و در 30 درصد آن ها دریاچه مصنوعی ساخته گردد. این مجموعه شامل پارک تفریحی، امکانات ورزشی و تفریحی و باغ است. پیشنهاد شده که موزه نفت و موزه چای آذربایجان هم در این محل ساخته گردد. مرکز خریدی هم به مساحت 4.5 هکتار در این محل درست می گردد. ورودی اصلی به پارک از اتوبان بیوک شور می باشد. تصمیم گرفته شده که برای بچه ها هم مجموعه ای به نام دنیای بچه ها در این محل ساخته گردد که شامل سالن تئاتر، کافه، باغ وحش و پارک است. در مرکز مجموعه دریاچه ای مصنوعی با قایق های کوچک ساخته می گردد و آبشاری به طول 300 متر نیز خواهد داشت.

منبع: en.wikipedia.org

منبع: الی گشت

به "دریاچه بیوک شور در باکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه بیوک شور در باکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید