دنیای شگفت انگیز ادویه ها

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، ادویه ها معمولاًًًًًًًهم از نظر طعم و هم از لحاظ خاصیت،از گیاهان مربوطه ی خود قوی ترند ،چرا که عمدتاً از دانه ها یا بخش های دیگری از گیاه که حاوی غلظت بیشتری از ماده ی موثره ی آن گیاه هستند، گرفته می شوند.

دنیای شگفت انگیز ادویه ها

جهانی شگفت انگیز ادویه ها

امروزه ،ادویه های نقاط مختلف جهان در بیشترسوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذائی به سهولت یافت می شوند.

ادویه ها معمولاًًًًًًًهم از نظر طعم و هم از لحاظ خاصیت،از گیاهان مربوطه ی خود قوی ترند ،چرا که عمدتاً از دانه ها یا بخش های دیگری از گیاه که حاوی غلظت بیشتری از ماده ی موثره ی آن گیاه هستند، گرفته می شوند.

خواص نوشیدنی های تهیه شده از گیاهان و ادویه های معمولاً پس از نوشیدن یک فنجان از آنها بروز نمی نماید ، بلکه باید این نوشیدنی ها به طور منظم و به جای نوشابه های گاز دار یا کافئین دار مورد مصرف قرار گیرند تا اثرات خود را بر جای بگذارند.

ادویه ها هم همچون گیاهان داروئی ، از گذشته برای کمک به هضم بهتر غذاها مورد استفاده قرار می گرفته اند و معروفیت آنها بیش از هر چیز مربوط به نقش انها در جلوگیری یا تسکین نفخ،مثلا در زمانی است که همراه با حبوبات مورد استفاده قرار می گیرند.

میوه ها ودوغ حاوی ادویه ی کم ،همراه بسیارخوبی برای وعده های غذائی پرفیبر ، شامل صبحانه،ناهار یا شام می باشند.به آبمیوه ها باید تنها مقادیر بسیار کمی ادویه افزود چرا که میوه ها و سبزی های نپخته ، حجیم و جاذب نیستند.این ادویه های پر خاصیت شامل ؛

تخم بادیان (Aniseed):

تخم بادیان طعمی قوی دارد و در پخت انواع کلوچه اروپائی کاربرد دارد.بادیان همچنین یکی از محتویات پودر پنج ادویه ی چینی است.این ادویه جهت طعم دهی انواع نوشیدنی هم به کار می رود. معروفیت اصلی تخم بادیان،افزایش اشتها،کمک به هضم غذا و تسکین نفخ است.این ادویه به طور سنتی جهت تسکین سرفه،سرماخوردگی و آسم و هم جهت کمک به خواب آرام مورد استفاده قرار می گیرد.

زیره ی سیاه (Caraway):

زیره ی سیاه طعمی گرم دارد و همراه با همه نوع میوه،خصوصا درنوشیدنی های گرم ، مورد استفاده قرار می گیرد.زیره ی سیاه گرم کننده و آرامبخش است واز خانواده ی شوید و رازیانه می باشد.باعث افزایش اشتها ، کمک به هضم غذا و هم تسکین نفخ می شود.

هِل(Cardmoms)

این ادویه ی معطر و فرح بخش ،یادآور طعم مرکبات و اوکالیپتوس است.گفته می شود که هل ،سبب هضم بهتر غذا،آرام نمودن معده و طراوت بخشیدن به تنفس می شود.همچنین مصرف شربت هل باعث بهبود سرماخوردگی و آنفلونزا می شود.

دارچین (Cinnamon):

این ادویه ی گرم کننده،به از بین بردن ویروس هاومیکروب های دستگاه تنفس فوقانی کمک می نماید و لذا ادویه ای سودمند به صورت شربت های درمان سرماخوردگی محسوب می شود.همچنین گفته می شود که دارچین سبب کمک به هضم غذا،تسکین نفخ بهبود گردش خون می شود.

گل میخک (Cloves):

این ادویه برای تهیه ی نوشیدنی های گرم کننده و معطربه کار می رود و برای خوش طعم نمودن آب سیب،آب گلابی و آب انگور هم بسیار مناسب است.از دیرباز گل میخک به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی کننده وبی حس کننده برای تسکین دندان درد به کارمی رفته است.گل میخک سبب تحریک و کمک به هضم غذا و تسکین نفخ می شود.

زیره ی سبز(Cumin):

با آنکه زیره ی سبز سبب تحریک اشتها می شود، اما به ندرت در نوشیدنی های میوه ای مورد استفاده قرار می گیرد.با این حال ، زیره ی سبز همراه با آب مرکبات،سبزی ها ، ماست و نعنا،ترکیب مناسبی ایجاد می نماید . این ادویه،ادرارآور (diuretic) و تحریک کننده می باشد.

زنجفیل (ginger):

زنجفیل به شکل ریشه ی تازه ی گیاه در دسترس قرار گرفته است.ریشه ی خشک شده و یا ریشه ی خشک آسیاب شده ی زنجفیل در شربت ها یا محصولات کنسروی مورد استفاده قرارمی گیرد.ریشه ی تازه زنجفیل همراه با انواع آب میوه و سبزی ها،سوپ ها و انواع غذاهای دیگر،طعمی فوق العاده ایجاد می نماید.معروفیت زنجفیل،به سبب تسکین تهوع و اسهال است و گفته می شود سبب بهبود تعریق و گردش خون و همچنین مقابله باعفونت هاست و درمان سرماخوردگی به شکل نوشیدنی سرد مورد استفاده قرار می گیرد.

سروکوهی (Juniper):

میوهی تیره رنگ و تقریبا سیاه سرو کوهی ، طعمی عالی جهت طبخ مرغ و گوشت ایجاد می نماید و ادویه ای مناسب جهت نوشیدنی های گرم به تعداد می رود.سرو کوهی به نام ادویه ای ادرار آور و ضد عفونی کنده و همچنین سم زدا و تقویت کننده شناخته شده است.این ادویه سبب تحریک اشتها هم می شود.

خردل (mustard):

خردل ادویه ای گرم کننده است و از دیرباز جهت تهیه ی ضماد (پماد) به کار می رفته است.این ادویه با آب گوجه فرنگی و مخلوط آب سبزیجات جهت تهیه ی نوشیدنی های گرم وسوپ های تسکین دهنده ی علائم سرماخودرگی،ترکیبی مناسب ایجاد می نماید.

جوز هندی و پوست جوز (Nutmeg and mace):

این ادویه ها گرم به هضم غذا کمک می کنند و تحریک کننده و تقویت کننده هستند .سبب تسکین تهوع و نفخ هممی گردند.این ادویه ها در مقادیر زیاد می توانند سبب گیجی و توهم در فرد شوند و حتی ممکن است در مقادیر زیاد تر سمی باشند ، اما در مقادیر مورد استفاده در آشپزی ، هیچ گونه خطری در بر ندارند.

زردچوبه (Turmeric):

این ادویه زردرنگ ودارای طعم خاکی و طرب انگیز،به نام ادویه ای تقویت کننده،محرک ، ضد باکتری و ضدعفونی کننده شناخته شده است. منبع:مجله اشپزباشی،تعداده44

منبع: راسخون

به "دنیای شگفت انگیز ادویه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای شگفت انگیز ادویه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید