علوم زیست محیطی چیست؟

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، به موازات این که جمعیت رشد می نماید، زمین و محیط زیست، خود را در مبارزه برای پاسخ گویی به احتیاج روز افزون انسان، که تأثیر فراوانی بر تعادل حساس و ظریف بین انسان و طبیعت دارد آماده می نمایند. علوم زیست محیطی به

علوم زیست محیطی چیست؟

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

این مقاله به بیشتر سؤالات شما در خصوص علوم زیست محیطی پاسخ خواهد داد.

به موازات این که جمعیت رشد می نماید، زمین و محیط زیست، خود را در مبارزه برای پاسخ گویی به احتیاج روز افزون انسان، که تأثیر فراوانی بر تعادل حساس و ظریف بین انسان و طبیعت دارد آماده می نمایند. علوم زیست محیطی به مطالعه تعاملات بین زندگی و اجزاء غیر زنده از محیط زیست، مسائل و مسائلی که انسان نقش اصلی را در ایجاد آن ها بازی می نماید و هم چنین شیوه حل این مسائل می پردازد. در سناریوی فعلی، فقط در خصوص مسائلی هم چون اثرات مخرب زندگی روزمره ما بر ذخایر طبیعی که در زمین وجود دارد، درک فرآیندهای زمین، مطالعه منابع انرژی قابل جای گزین سازگار با محیط زیست و کاهش فراوری گازهای گل خانه ای بحث می گردد، با این وجود موارد نام برده تعداد کمی از مسائلی هستند که مورد مطالعه در زیر چتر گسترده مسائل زیست محیطی قرار گرفته اند.

تاریخچه

نگرانی ها در خصوص گرایش انسان به بهره برداری از زمین و ذخایر طبیعی آن، در طول زمان مشهود بوده است، که این موضوع همراه با اسناد ومدارک تاریخی هم هست. ازجمله ابراز هشدار قرن شانزدهم که با اسم دور برگشت از آن یاد می گردد. این هشدار به علت بهره برداری فرا گیر جامعه بشری از محیط زیست و منابع آن با بی توجهی در خصوص جای گزینی، و انباشتگی منابع نابود شده، اثرات آلودگی، و اهمیت حفاظت از زیستگاه های طبیعی ابراز گشت. بسیاری از این هشدارها، نا دیده گرفته شدند وشرایط، بد و بدتر شد تا این که به شرایطی که ما هم اکنون در آن زندگی می کنیم رسیده است. شرایط کنونی نتیجه قرن ها بی توجهی و استفاده بیش از حد، بدون توجه به سر انجام کار بوده است. تکامل این علم در اثر روی دادهای مهم زیر به وقوع پیوسته است و نسبت داده شده است به:

آقای توماس مالتوس.

به اسم دور بر گشت در سال 1798، توماس مالتوس کتاب دکترین رشد جمعیت و کم بود منابع خود را منتشر کرد در حالی که در آن شرایط رشد کشاورزی خیلی کمتر از رشد جمعیت بود و در واقع تعادلی بین فراوری و مصرف وجود نداشت.

آقای جان استوارت میل

آقای میل هم در کتاب تئوری شرایط پایدار اقتصاد خود، که در سال 1848 منتشر شده بود، میل نگرانی خود را در خصوص افزایش بیش از حد جمعیت، و توزیع دارایی ها ابراز کرد.

آقای هنری دیوید ثورو

ثورو برمزایای پیش روی یک زندگی ساده، که در واقع باعث کاهش تأثیر جامعه بشری بر محیط زیست می شد، تأکید داشت که او این کار را در والدن (والدن از مهم ترین کتاب های ادبی در آمریکا است) انجام داده بود.

این آثار منجر به تاسیس جنبشی به نام جنبش حفاظت شدند، که تحت آن، پارک های ملی و پناهگاه هایی ایجاد و شناسایی شدند. باشگاه ها و سازمان هایی مانند باشگاه سیرا و سازمان Audubon (اودوبون شهری در استان آیووا کشور ایالات متحده آمریکا است) برای حفاظت از محیط زیست و گونه های در معرض خطر تشکیل شدند. در پی این موضوع برای حفظ محیط زیست افراد دیگری هشدارها و نگرانی خود را در کتاب هایشان ابراز نمودند از جمله جناب راشل کارسون (1962)،که در کتاب بحث بر انگیز بهار خاموش خود در خصوص تخریب محیط زیست ناشی از آلودگی ایجاد شده به وسیله انسان نگرانی اش را بروز داده بود و هم چنین جناب پل الریخ (1986) که در کتاب بمب جمعیت خود در خصوص تخریب محیط زیست با توجه به احتیاجهای در حال افزایش انسان و اثرات غیر قابل پیش بینی که در پی آن می آید هشدار داده بود. در همین زمان، سازمان صلح سبز در سال 1969 تأسیس شد، و اولین روز گرد هم آیی اعضای آن برای بحث پیرامون زمین در بیست و دوم آوریل سال 1970 برگزار گردید. هم چنان در خواست گسترده عمومی به منظور حفظ محیط زیست وجود داشت و دولت آغاز به تصویب قوانین و مقرراتی، از جمله EPA و قانون هوای پاک در سال 1970 و هم قانون آب پاک در سال 1972 نمود.

بالاخره سازمان جنبش توسعه پایدار به وجود آمد که در آن با نگرانی های جدی در خصوص مسائلی که حساس تر هستند مانند کاهش لایه اوزون، انقراض حیوانات، تغییرات آب و هوا، گرم شدن کره زمین، انتشار گازهای گل خانه ای، مقدار کربن و ذخایر انرژی که با کاهش سریع رو به رو می باشند بحث می گردد. این نگرانی های اولیه مربوط به علوم زیست محیطی می باشد.

علم محیط زیست و فن آوری موجود در آن خیلی به هم نزدیک هستند به این علت که پیش رفت در یکی از آن ها در واقع پایداری در دیگری را ایجاد خواهد نمود. اگر چه تکنو لوژی و بیش از حد بودن ضایعات الکترونیکی دنیا امروز یکی از راه های حل مسائل هستند، که آن هم مربوط به ساخت خودروهای هیبریدی است، راه چاره دیگر مطالعه و آنالیز امکانات و منابع انرژی قابل جای گزین است، و هم تعدادی از راه هایی که بتواند هنجاری را به جای یک نگرانی رو به افزایش پایدار کند. این خیلی مهم است که یک سری از کارهای ساده روزمره خودمان را برای تغییر شیوه زندگی به منظور کاهش تأثیر اعمالمان بر تخریب محیط اطراف اصلاح کنیم. این عمل باید به اسم امری عادی تبدیل می گردد و بیش تر و بیش تر مردم از خطراتی که زندگی آنها را در بر دارد و از این واقعیت که طبیعت حفظ نماینده آن ها است، مطلع می شوند. این تغییرات تنها احتیاج به یک ساعت دارد. درک در خصوص این پدیده یک گام خوب است، اما کوچک. بنا بر این، به ما اجازه دهید تا محیط زیست را از هر راه کوچکی که می توانیم یاری کنیم، زیرا سبز رنگ می گردد.

منبع: راسخون

به "علوم زیست محیطی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوم زیست محیطی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید