فاضل نظری: قوانین باید برای حمایت از فعالان صنف اسباب بازی ایفای نقش نمایند ، نهاوندیان: بازی در کودکی را باید جدی بگیریم

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، مدیر عامل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان با اشاره به نقش آفرین های حوزه اسباب بازی گفت: قوانین و مقررات نقش آفرین اصلی حوزه اسباب بازی است؛ قوانین باید برای حمایت از فعالان این صنف ایفای نقش نمایند.

فاضل نظری: قوانین باید برای حمایت از فعالان صنف اسباب بازی ایفای نقش نمایند ، نهاوندیان: بازی در کودکی را باید جدی بگیریم

گروه اجتماعی وبلاگ ورزشی ها- سیده زهرا حسینی؛ پنجمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی صبح امروز 7 دی ماه در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و با حضور محمد نهاوندیان معاون مالی رییس جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان افتتاح شد. همچنین همزمان با این جشنواره نمایشگاه تخصصی دستاورد های صنعت اسباب بازی با حضور بیش از 160 فراوری نماینده اسباب بازی، 60 طراح و عروسک ساز با ارائه بیش از 2 هزار محصول ایرانی و معرفی 400 عروسک در شهر عروسک ها تا 12 دی ماه در سالن سپهر مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون برقرار خواهد بود.

در ابتدای این مراسم فاضل نظری مدیر عامل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره ملی اسباب بازی برجسته سازی مفهوم اسباب بازی است؛ اسباب بازی یک عامل فرهنگی در شکل گیری شخصیت فرزندان ماست. از سوی دیگر این جشنواره فرصتی برای ارزیابی و رصد شرایط فراوری اسباب بازی در کشور است.

او اضافه نمود: فاصله میان آنچه باید در حوزه اسباب بازی باشد و آنچه که هست، به اندازه ای است که زنگ خطر را به صدا در آورده؛ ورود کالا های فرهنگی آن هم برای کشور ما که پیشینه فرهنگی دارد، همان قدر ناراحت نماینده است که به کشورمان نفت وارد گردد. هم اکنون کتاب، اسباب بازی و دیگر محصولات فرهنگی به کشور یکسویه وارد می شوند. نمایشگاه ملی اسباب بازی فرصتی برای توسعه و تعالی این صنعت است. در ایران با اغماض و اغراق آن را صنعت می دانیم,، اما به طراحی نظام نوآورانه ای برای تجاری سازی اسباب بازی ها احتیاج داریم که معین گردد هرکسی در آن چه نقشی دارد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان با اشاره به نقش آفرین های حوزه اسباب بازی گفت: قوانین و مقررات نقش آفرین اصلی حوزه اسباب بازی است؛ قوانین باید برای حمایت از فعالان این صنف ایفای نقش نمایند. متاسفانه در کشور ما صنعت اسباب بازی را باید همچنان صنعتی نوپا دانست.

نظری ادامه داد: طبیعی است حوزه دانشی یعنی مسلح شدن به تکنولوژی که به توسعه صنعت اسباب بازی یاری می نماید و در کنار سایر نقش آفرین های عرصه اسباب بازی از اهمیت برخوردار دارد. بدیهی است باید به بازار سازی، توسعه محصول و بازار هم فکر گردد. البته صنعت اسباب بازی سال گذشته قدم های خوبی برداشته است؛ از لحاظ کیفیت و کمیت در نمایشگاه ملی اسباب بازی سال جاری نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشتیم.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی گفت: یادگیری وجه تمایز میان افراد جامعه و مستمرترین رفتاری است که انسان دارد. مهمترین دوره یادگیری دوران کودکی است که بخش عظیمی از شخصیت بچه ها در همین دوران شکل می گیرد؛ اگر می خواهید تصویری از آینده سرزمین را ببینید به آموزش و پرورش جامعه رجوع کنید.

وی اضافه نمود: یادگیری از بدو تولد یعنی دوره نوزادی تا کودکی و پیش دبستانی شروع می گردد و ما باید از همین دوره ها آموزش و یادگیری را به نحو خوبی شکل دهیم تا هویت آن ها به درستی ساخته گردد. باید

حاجی میرزایی گفت: برای یادگیری باید همه ملزومات را فراهم کنیم و به انتقال داده ها با زبان بچه ها یعنی بازی بپردازیم؛ تمام هستی محل یادگیری بچه ها است و بازی فکر را فربه می نماید تا به نوعی کودک زندگی را بهتر و ملموس تر تجربه کند و این خلاقیت کودک را پرورش می دهد چراکه بازی با ذهن کودک سر و کار دارد..

وی اضافه نمود: بازی و اسباب بازی یکی از گزینه های مهم یادگیری است، تعاملات اجتماعی بچه ها را بهبود می باشد و بالتبع مهارت آن ها را نیز توسعه می دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم صنعت اسباب بازی در اقتصاد گفت: اسباب بازی کارکرد عظیم تربیتی و آموزشی دارد و فرصتی بی بدیل را در اختیار کارآفرین ها و فعالان مالی قرار می دهد. بازار تجاری صنعت اسباب بازی بعد از مواد مخدر و تسلیحات نظامی سهم زیادی را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه نمود: ما امروز بیش از تکنولوژی به خلاقیت در صنعت اسباب بازی احتیاج داریم و قطعا با ایجاد خلاقیت در این صنعت، نه تنها در یادگیری بچه ها موثر است که به اقتصاد کشور نیز یاری می نماید. آموزش و پرورش نیز کوشش می نماید با ایجاد اتاق های بازی هم فقر حرکتی بچه ها را کاهش دهد و هم فضایی را برای خلاقیت آن ها فراهم می نماید.

حاجی میرزایی در خاتمه گفت: تقویت سطح دانش خانواده ها نیز در افزایش تقاضا نقش مهمی داشته است و فعالان مالی باید این بازار بکر و بزرگ توجه نشان دهند که از این راه قطعا می توانیم عرصه مالی را گسترش دهیم.

بیشتر ببینید:

گزارش تصویری دانشجو از افتتاحیه جشنواره ملی اسباب بازی

در این مراسم نهاوندیان معاون مالی رئیس جمهور هم در مورد صنعت اسباب بازی گفت: زمانی که درباره رشد و ارتقای جشنواره ملی اسباب بازی طی سال های گذشته و اهتمام رشد آن در کانون پرورش فکری مطلع شدم و در جلسه ای از پیشرفت های آن در بخش خصوصی شنیدم خواستم تا آنچه ضروری است به این بخش یاری گردد؛ در این شرایط مالی که عزم گذر از چالش های موجود در دولت وجود دارد می توانیم از فرصت مالی سرگرمی و اسباب بازی در این نهضت ملی استفاده کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه عنوان تمرین زندگی در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی عنوان عمیقی است تاکید نمود: بازی را باید تمرین زندگی ببینیم و در آموزش با نگاهی جدی آن را دنبال و به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بازی تنها یک بازی نیست و باید آن را جدی بگیریم اعلام نمود: بازی در زندگی بچه ها و تربیت نسل آینده نقش جدی دارد؛ اما در اهتمام و برنامه ریزی توجه هدفمند و هوشمند به آن را اعمال نمی کنیم.

معاون مالی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از احتیاج های جامعه تمرین عقلانیت و تصمیم گیری است گفت: با بازی می توانیم عقلانیت، انتخاب گزینه بهتر، توجه به معیارها، تصمیم گیری، کار جمعی، مسئولیت و پاسخ گویی آموزش دهیم. در صحنه زندگی اگر به مسئله ای می خوریم به این دلیل است که جایی تمرین مشورت و تحمل یکدیگر را ننموده ایم.

وی با بیان اینکه تمرین اخلاق عملی در کودکی انجام نداده ایم اعلام نمود: راه چاره این نیست که یک نفر خطابه کند و دیگران بشنود بلکه باید در موقعیت قرار بگیریم ولو تمرینی باشد و با این تمرینات می توانیم تصمیم مالی با اخلاق عملی بگیریم. در بعضی بازی ها و اسباب بازی ها اندیشه ساخت کسب حداکثر کردن سود است به همین دلیل اخلاق عملی اعمال نمی گردد.

به گفته وی، تمرین کسب درآمد حلال و حرام و راه درست باید تمرین شده باشد وقتی هیچ جا آموزش داده نشده نتیجه خوبی حاصل نمی گردد باید توجه کنیم که واقعیات زندگی در بستر آموزش غیر جدی اتفاق می افتد.

نهاوندیان با بیان اینکه بازی در کودکی را جدی بگیریم؛ زیرا رابطه فرهنگ و اقتصاد دوسویه است تاکید نمود: در اقتصاد پارادایم (الگوی برتر) سه گانه ساختار، رفتار و عملکرد داریم که عملکرد نتیجه ساختار و رفتار است؛ فرآیند تصمیم گیری اگر به گونه ای باشد که در آن سخنان کارشناس شنیده گردد می تواند تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه مجموع فعالان و سیاست گذاران فضای عمومی کسب و کار شکل می دهد گفت: اگر قصد داریم در بلندمدت عملکرد تکانی بخورد باید در حوزه ساختار و رفتار اقدام کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه بازی و اسباب بازی امکان مناسبی برای آموزش رفتار است و می تواند به آن شکل دهد توضیح داد: در کشور ما به جای راستا راه چاره گرایانه به دنبال منفی گویی هستیم و با مسائل با ذکر مصیبت پیش می رویم به جای آنکه راه چاره پیدا کنیم و برای گذر از این شرایط در نگاه بلند مدت باید آموزش با بازی و اسباب بازی را گسترش دهیم.

نهاوندیان با بیان اینکه اسباب بازی از مفاهیم فرهنگی است، اما موثر تر از آن در اقتصاد پیدا نمی کنیم اعلام نمود: البته با توجه به رابطه دوسویه این دو، اقتصاد بر فرهنگ نیز تاثیر دارد و رشد هر دو عامل اصلی جلوگیری از گناه و فساد است. رشد مالی لازمه اعتلای روحی، فکری و فرهنگی جامعه و اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که در تربیت بلندمدت نسل آینده موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش و پرورش تصویر آینده جوامع است / صنعت اسباب بازی احتیاجمند خلاقیت

افتتاح پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی

معاون مالی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه صنعت اسباب بازی باید جدی گرفته گردد گفت: چین از صادرات بیش از سه میلیارد دلار در ماه اسباب بازی گذر نموده است که این میزان بیش از فروش سالانه صادرات نفت ایران در شرایط کنونی است؛ پس می توانیم صنعت اسباب بازی را به عنو ان راه چارهی برای تحریم ها بدانیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت حمایت از کار های کوچک است توضیح داد: وزارت صنعت، معدن، تجارت، سیستم های بانکی برای طرح های اشتغال زا و صندوق امید در رابطه با شرکت ها و محصولات دانش بنیان باید به این صنعت منابعی را به شکل ویژه اختصاص دهند.

حضور سرمایه گذاران صنعت اسباب بازی در جشنواره های بین المللی و برند سازی لازمه این حوزه است؛ زیرا رشد جز در رقابت اتفاق نمی افتد.

به گفته وی، صنف های مربوط به اسباب بازی باید هماهنگ شوند و متولی داشته باشند و با همراهی در بخش دولتی جلو بروند؛ زیرا از هر فرصتی هر چند کوچک باید برای تغییر و گذر افتخار آمیز از تحریم استفاده کرد. البته برای صادرات باید به مشکل پرداخت فکر کرد؛ با به راه افتادن رمزارز ها در مسائل مالی مشکل حل می گردد.

وی اعلام نمود: شرایط و تحولاتی در ارز رخ داد که ثمره آن را در تقویت فراوری داخلی و جهش صادرات می توان دید و در حوزه اسباب بازی هم دیده می گردد.

نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی با شعار بازی برای همه با حضور 27 شرکت و موسسه دولتی، خصوصی و نهاد های مردمی اعم از: گروه های مشاوره بازی و بازی درمانی، مؤسسه های آموزش به وسیله بازی، مدارس و مهدکودک ها با فرآیند های آموزشی بازی محور، گروه های برگزارنماینده رویداد های بازی محور، فضا های بازی آموزشی و موزه های اسباب بازی و برگزارنمایندگان دوره های آموزشی تربیت مربی بازی در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد.

در این دوره از نمایشگاه ترویجی دسته بندی محتوایی مانند بازی های فکری، گروهی، حرکتی، رفتار ساز سلامت، مهارت افزا، خلاقیتی، آموزش خانواده و مربیان، بازی های خلاق بچه ها، هوافضا برای بچه ها و معرفی فناوری نانو اجرا شده است.

در طول پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی آئین رونمایی از 20 عنوان اسباب بازی جدید ایرانی با حضور فراورینمایندگان و کارشناسان حوزه اسباب بازی در سالن نمایشگاه تخصصی برگزار خواهد شد.

همچنین در طول این جشنواره از سه فعال، سه پیش کسوت و سه نهاد حوزه اسباب بازی تقدیر می گردد.

برگزاری هفت نشست تخصصی و چهار کارگاه آموزشی درباره اسباب بازی از اولین روز جشنواره تا روز ششم در سالن کنفرانس یک و سالن غدیر از دیگر برنامه های پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی است.

بر اساس این خبر، نشست دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان نیز در روز اول جشنواره از ساعت 14 تا 17 در سالن غدیر برگزار خواهد شد.

همچنین برگزیدگان بخش های اسباب بازی های ثبت شده و اسباب بازی های دارای مجوز فراوری، جوایز خود را روز 11 دی 1398 دریافت خواهند کرد.

برگزاری نمایشگاه آثار طراحان و عروسک سازان ایرانی، شادپیمایی اسباب بازی ها و عروسک ها (در روز اول و آخر جشنواره)، اجرای نمایش محیطی با موضوع بازی و اجرای تماشاخانه سیار در استان سیستان و بلوچستان همزمان با ایام جشنواره ملی اسباب بازی (توجه به مناطق کم برخوردار) از دیگر بخش های این جشنواره است که در طول هفت روز برگزار خواهد شد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار تمرین زندگی از 7 تا 13 دی 1398 همه روزه از ساعت 9 تا 19 میزبان علاقه مندان در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان خواهد بود

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فاضل نظری: قوانین باید برای حمایت از فعالان صنف اسباب بازی ایفای نقش نمایند ، نهاوندیان: بازی در کودکی را باید جدی بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاضل نظری: قوانین باید برای حمایت از فعالان صنف اسباب بازی ایفای نقش نمایند ، نهاوندیان: بازی در کودکی را باید جدی بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید