15 جایزه ادبی معتبر جهان برای نویسندگان و شاعران

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، دریافت یک جایزه ادبی معتبر می تواند جزء عظیم ترین افتخارات برای یک نویسنده و سایر افرادی باشد که به نحوی در تهیه آن کتاب نقشی داشته اند. در دنیای ادبیات، جوایز مختلفی وجود دارد که هر ساله به آثار مختلف ادبی تعلق می گیرد؛ از جوایز ملی و محلی گرفته تا جوایز معتبر بین المللی.

15 جایزه ادبی معتبر جهان برای نویسندگان و شاعران

جوایز ادبی به خوانندگان این امکان را می دهد تا برترین آثار ادبی سال را در هر کشور یا حتی در سطح دنیا کشف نمایند. بعضی از این جوایز، مانند جایزه هوگو یا جایزه فرانتس کافکا، ژانر خاصی را انتخاب می نمایند، در حالی که جوایز دیگر منتخبین خود را بر اساس جنسیت یا ملیت نویسنده و بعضی ویژگی های دیگر انتخاب می نمایند. نویسندگان برنده جایزه ادبی معمولا مبلغی پول و یک جایزه نمادین مانند مدال یا تندیس دریافت می نمایند.

بعضی از قدیمی ترین جوایز ادبی بیش از صد سال قدمت دارند، مانند جایزه نوبل ادبیات که از سال 1901 به نویسندگان برگزیده اهدا می گردد. هر چند این جایزه معتبر هم در بعضی از سال ها و به دلایل مختلف به کسی اعطا نشد، همچون سال 2018 یا دوران جنگ دنیای دوم.

ظهور اینترنت و فناوری های نو هم به نوبه خود بر دنیای ادبیات و این جوایز ادبی تأثیرگذار بوده است. در واقع اینترنت ظرفیت ها و روش های نوینی را برای انتخاب و تخصیص این جوایز ادبی فراهم نموده است. به اسم مثال درباره جایزه ادبی معتبر اثر منتخب گودریدز (Goodreads Choice Awards) عموم مردم امکان شرکت در رأی گیری آنلاین و معین برندگان را دارند. این جایزه در واقع بازتاب نظرات خوانندگان و مشارکت فناوری های نوین در توسعه و توسعه ادبیات است.

در ادامه این مقاله از وبلاگ ورزشی ها مگ فهرستی از معتبرترین جوایز ادبی دنیا به همراه تاریخچه و توضیح شایستگی های لازم برای دریافت آن ها آورده شده است. برای آشنایی بیشتر با این جوایز ادبی با ما همراه باشید.

1- جایزه نوبل ادبیات

جایزه ی نوبل ادبیات (Nobel Prize For Literature) یک جایزه ادبی مربوط به کشور سوئد است که از سال 1901 هر ساله به نویسندگان کشورهای مختلف دنیا اعطا می گردد. طبق خواسته و اعلام آلفرد نوبل دانشمند سوئدی این جایزه باید به کسی تعلق بگیرد که: در یک سال گذشته در زمینه ادبیات برجسته ترین اثر را در جهت تعالی ادبیات و یاری به بشریت، خلق نموده است.

اگرچه گاهی اوقات از آثار منفرد و تکی یک نویسنده به اسم اثر جالب توجه آموزشگاه یاد می گردد، اما در حقیقت این جایزه بر اساس مجموعه آثار یک نویسنده به او تعلق می گیرد. این جایزه یکی از پنج جایزه نوبل است که طبق وصیت نامه آلفرد نوبل در سال 1895 راه اندازی شده است.

جوایز نوبل به یاد آلفرد نوبل، دانشمند شیمیدان، ادیب، مهندس و کارآفرین سوئدی که در قرن 19 میلادی خدمات علمی زیادی را به جامعه بشریت ارائه کرد، نام گذاری شده است. آلفرد نوبل نابغه در 17 سالگی به پنج زبان زنده دنیا مسلط بود و در طول دوره تحصیل و عمر کاری خود استعدادهای فراوانی را از خود بروز داد. وی که از اختراعات علمی خود به خصوص دینامیت صاحب ثروت هنگفتی شده بود، ضمن تخصیص بودجه ای تعیین در وصیت نامه خود خواهان راه اندازی ساز و کاری برای انتخاب و اهدای جوایز نوبل شده بود.

نظارت بر تمام جوایز نوبل به وسیله نهادهای مختلف انجام می گردد و آموزشگاه سوئد وظیفه نظارت بر جایزه ادبیات را بر عهده دارد. آموزشگاه نام برنده را در اوایل ماه اکتبر هر سال اعلام می نماید و فرد برنده طی مراسمی در استکهلم سوئد یک مدال به همراه مبلغی پول دریافت می نماید که این مبلغ سال به سال فرق دارد. آموزشگاه سوئد افراد و مؤسساتی را که می توانند نویسنده ای را جهت نامزدی دریافت جایزه معرفی نمایند، معین می نماید.

این افراد شامل اساتید ادبیات و زبانشناسی دانشگاه های صاحب نام، برندگان قبلی جایزه نوبل ادبیات و اعضای ثابت آموزشگاه سوئد هستند. کمیته ادبیات نوبل مسؤول بازبینی نامزدها و ارسال نظرات به آموزشگاه سوئد است. این جایزه از سال 1901 به نویسندگان کشورهای مختلف تعلق می گیرد. گاهی اعطای این جایزه به سال بعد موکول شده است که آخرین بار آن در سال 2018 بوده است.

2- جایزه بین المللی ادبیات نوستاد

جایزه بین المللی ادبیات نوستاد (Neustadt International Prize For Literature) یک جایزه دو سالانه در حوزه ادبیات است که به وسیله دانشگاه اوکلاهاما و انتشارات بین المللی ادبیات دنیای امروز حمایت اقتصادی می گردد. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ادبی بین المللی محسوب می گردد که اغلب با جایزه نوبل ادبیات مقایسه می گردد.

نیویورک تایمز در سال 1982 این جایزه را نوبل اوکلاهاما نام گذاری کرد و بعضی دیگر آن را نوبل آمریکا می نامند. از زمان تأسیس آن در سال 1970، حدود 30 نفر از برندگان، نامزدها یا اعضای هیأت انتخاب آن هم خود جایزه نوبل دریافت نموده اند. این جایزه هم همچون جایزه نوبل، بر مبنای مجموع آثار ادبی یک فرد به او اهدا می گردد، نه فقط یک اثر خاص.

این جایزه به وسیله ایوار ایواسک در سال 1969 و با نام جایزه بین المللی ادبیات برای آثار خارج از کشور راه اندازی شد. ایوار ایواسک در آن موقع سردبیر نشریه آثار ادبی خارج از کشور بود.

این جایزه در سال 1976 به نام فعلی خود تغییر نام پیدا کرد. هزینه این جایزه هم به وسیله والتر و دوریس نوستاد از شهر آردمور در اوکلاهاما تأمین می شد. البته در حال حاضر این برنامه بیشتر به وسیله دانشگاه اوکلاهاما حمایت اقتصادی می گردد و برنده آن یک گواهینامه، یک پر عقاب نقره ای و مبلغ 50000 دلار پول دریافت می نماید. این جایزه به آثار برجسته در حوزه درام، شعر و داستان تعلق می گیرد.

3- جایزه پولیتزر

جایزه ادبی پولیتزر (The Pulitzer Prize) به وسیله جوزف پولیتزر راه اندازی شد. وی که یک روزنامه نگار معتبر قرن نوزدهمی بود، صاحب ثروت فراوانی هم بود. این جایزه به آثار مختلفی در حوزه های ادبیات، روزنامه نگاری، ژورنالیسم آنلاین، موسیقی و چندین حوزه هنری دیگر تعلق می گیرد و انتخاب نامزدها و اهدای جوایز به وسیله دانشگاه کلمبیا نظارت می گردد.

این جایزه 21 رشته مختلف دارد و برندگان آن در 20 رشته از این رشته ها یک گواهی و تندیس به همراه مبلغ 15000 دلار آمریکا دریافت می نمایند. یک مدال طلا هم به برنده بخش خدمات عمومی مسابقه روزنامه نگاری اهدا می گردد. جایزه داستانی پولیتزر هم در سال 1918 شروع به کار کرد و در اولین دوره خود به پاس قدردانی از کتاب ارنست پول با اسم این خانواده به او اهدا شد.

4- جایزه ملی کتاب

جوایز ملی کتاب (National Book Awards) مجموعه ای از جوایز سالانه است که به برترین آثار ادبی ایالات متحده تعلق می گیرد. در مراسم اهدای جایزه ملی کتاب که هر ساله در ماه نوامبر برگزار می گردد، بنیاد ملی کتاب جوایز ملی کتاب به همراه دو جایزه با اسم تقدیر از یک عمر فعالیت ادبی را به نویسندگان برگزیده اهدا می نماید.

اولین دوره اهدای این جایزه در سال 1950 بود که ناشران، منتقدان، ویراستاران و نویسندگان در هتل والدورف-آستوریا در نیویورک گرد هم جمع شدند تا مراسم اهدای اولین جایزه ملی کتاب را در کنار هم جشن بگیرند.

جوایز ملی کتاب در واقع در سال 1936 به وسیله انجمن کتاب فروشان آمریکا تأسیس شد که در طول جنگ دنیای دوم برای مدتی رها شد و سپس به وسیله سه سازمان فعال در حوزه نشر آثار ادبی در سال 1950 دوباره راه اندازی شد. در حال حاضر این جایزه به کتاب هایی که در طول یک سال منتهی به مراسم اهدای جایزه و به وسیله نویسندگان آمریکایی در ایالات متحده منتشر شده اند، تعلق می گیرد.

بنیاد غیرانتفاعی کتاب ملی در سال 1988 برای مدیریت و بهبود شرایط جوایز ملی کتاب و ورود به حوزه های دیگر مثل آموزش و سوادآموزی تأسیس شد. مأموریت این بنیاد شناسایی و تقدیر از برترین آثار ادبی در آمریکا، توسعه مخاطبان آثار ادبی و اطمینان از صندلی برجسته کتاب در فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی است.

5- جایزه داستانی زنان

جایزه داستانی زنان (Womens Prize for Fiction) یکی از معتبرترین جوایز ادبی انگلستان است. این جایزه پیش از این جایزه داستانی نارنجی نامیده می شد. این جایزه هر ساله به یک نویسنده زن بدون در نظر گرفتن ملیت او برای نگارش یک رمان برجسته که در سال قبل از برگزاری مراسم اهدای جایزه در قلمرو کشور انگلستان و به زبان انگلیسی منتشر شده است، اهدا می گردد.

راه اندازی جایزه بوکر در سال 1991 زمینه را برای شروع به کار جایزه داستانی زنان فراهم آورد، زیرا این جایزه در هیچ یک از بخش های شش گانه خود زنان را واجد شرایط دریافت جایزه نمی دانست. نویسنده برنده جایزه داستانی زنان مبلغ 30000 پوند انگلستان و یک تندیس برنزی دریافت می نماید.

6- جایزه هوگو

جایزه هوگو (The Hugo Award) یک جایزه ادبی سالانه برای برترین آثار علمی تخیلی یا فانتزی و دستاوردهای سال گذشته است که در کنوانسیون دنیای داستان های علمی تخیلی و با انتخاب اعضای آن به برگزیدگان اهدا می گردد. جایزه هوگو در سطح دنیا به اسم برترین جایزه در حوزه داستان های علمی تخیلی شناخته می گردد. این جایزه به افتخار هوگو گرنسباک، بنیان گذار و سردبیر مجله علمی تخیلی معروف داستان های شگفت انگیز نام گذاری شده است.

مدیریت انتخاب و اهدای جایزه هوگو بر عهده انجمن دنیای داستان های علمی تخیلی است که آن را به طور سالانه در کنوانسیون دنیای داستان های علمی تخیلی اعطا می نمایند.

این جایزه در دسته های مختلفی اعطا می گردد که در طول سال ها تغییر نموده اند. از سال 2020 این جایزه در هفده دسته از آثار مکتوب و نمایشی اعطا می گردد. این مجموعه جایزه ها برای اولین بار در سال 1953 راه اندازی شد و رده بندی های آن شامل عناوین مختلفی هستند؛ برترین رمان، برترین داستان گرافیکی، برترین مجله هواداران، برترین هنرمند حرفه ای، برترین برنامه شگفت آور هواداران، برترین نمایش دراماتیک و برترین اثر مرتبط.

7- جایزه بوکر

جایزه بوکر (Booker Prize)، که قبلا به اسم جایزه بوکر داستانی (1969-2001) و جایزه من بوکر (2002-2019) شناخته می شد، یک جایزه ادبی است که هر ساله به برترین رمان نوشته شده به زبان انگلیسی که در کشور انگلستان یا ایرلند منتشر شده، تعلق می گیرد.

ارزشمندترین بخش جایزه بوکر برای نویسندگان، مطرح شدن در عرصه بین المللی است که معمولاً منجر به افزایش فروش آثار آن نویسنده می گردد. هنگامی که جایزه برای اولین بار راه اندازی شد، فقط رمان هایی که به وسیله شهروندان کشورهای مشترک المنافع، ایرلند و آفریقای جنوبی (و بعداً زیمبابوه) نوشته شده بود، مجاز به دریافت جایزه بودند. سپس در سال 2014 دامنه دریافت این جایزه به تمام رمان های انگلیسی زبان توسعه یافت، تغییری که بحث برانگیز به نظر می رسد.

یک هیأت هفت نفره که به وسیله نویسندگان، کتابداران، مدیر برنامه های ادبی، ناشران و کتاب فروشان تشکیل شده است، به وسیله بنیاد جایزه بوکر منصوب می گردد و این هیأت آثار منتخب را نامزد دریافت جایزه می نماید. جایزه بوکر که در فرهنگ بریتانیا صندلی بسیار برجسته ای دارد و هر ساله به وسیله جامعه ادبی و اهالی ادبیات با استقبال فراوان روبرو می گردد. در ضمن یک جایزه خواهر هم برای جایزه بین المللی بوکر وجود دارد، برای کتابی که به انگلیسی ترجمه شده و در انگلستان یا ایرلند منتشر شده است.

8- جایزه کتاب بریتانیا

جوایز کتاب بریتانیا (British Book Awards) که تحت اسم نیبیز (Nibbies) هم شناخته می گردد، هر ساله به برترین نویسندگان، آثار، ناشران و کتاب فروشی های انگلستان تعلق می گیرد. این جایزه در سال 1990 به وسیله فرد نیومن، راه اندازی شد و از سال 2017 به وسیله انتشارات (The Bookseller) اداره می گردد.

9- جایزه کتاب کستا

جایزه کتاب کستا (Costa Book Awards) در سال 1971 به اسم جایزه کتاب وایت برید (Whitbread Book Awards) شروع به کار کرد. در سال 2006، شرکت قهوه کستا (Costa Coffee) اسپانسر این جایزه شد و در نتیجه نام آن را تغییر داد.

تنها نویسندگان مقیم انگلیس یا ایرلند که کارهای خود را به زبان انگلیسی منتشر می نمایند مجاز به دریافت این جایزه هستند. این جایزه نه تنها به آثار برجسته و درخشان تعلق می گیرد بلکه کتاب های لذت بخش و عامه پسند هم با هدف ایجاد محبوبیت برای مطالعه، در مسابقات مربوط به این جایزه به رسمیت شناخته می گردد. دسته بندی های این مسابقه شامل بیوگرافی، رمان، کتاب کودک، رمان اول و شعر است. برندگان هر رده علاوه بر دریافت گواهی و تندیس مبلغ 5000 پوند انگلیس هم دریافت می نمایند.

10- جایزه ادبی آمریکا

جایزه امریکا (The America Award) در سال 1994 راه اندازی شد و به یک عمر فعالیت در حوزه نگارش در سطح بین المللی تعلق می گیرد. بخشی از هدف راه اندازی این جایزه ارائه جایگزینی برای جایزه معروف نوبل ادبیات بوده است.

این جایزه از حمایت اقتصادی پروژه آموزشی هنرهای معاصر برخوردار است و به یاد آنا فارنی اهدا می گردد. هر ساله هیأت داوران متشکل از شش تا هشت منتقد ادبی، نمایشنامه نویس، شاعر و نثرنویس آمریکایی برای تصمیم گیری درباره برنده تصمیم گیری می نمایند. در ضمن این جایزه شامل پرداخت هیچ وجه نقدی نمی گردد و فقط یک گواهی و تندیس است.

11- جایزه ادبی وارویک برای نویسندگی

جایزه وارویک برای نویسندگی (Warwick Prize For Writing) در جولای 2008 به وسیله دانشگاه وارویک راه اندازی شد. این جایزه در واقع یک مسابقه نویسندگی میان رشته ای است، که تنها مسابقه از نوع خود در دنیا است. دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارمندان دانشگاه می توانند قطعاتی از آثار ادبی خود را به این دبیرخانه این جایزه معرفی نمایند. با هر جایزه از یک موضوع نو برای دور بعد رونمایی می گردد و آثار هم باید به زبان انگلیسی باشد.

جایزه وارویک برای نویسندگی در حقیقت یک جایزه ادبی بین المللی است، به ارزش 25000 پوند، که هر دو سال یک بار برای نگارش آثار برتر به زبان انگلیسی، در ژانرها و موضوعات مختلف به نویسندگان اهدا می شد. آثار نامزدهای گذشته این جایزه شامل تحقیقات علمی، رمان، شعر، کتاب های الکترونیکی و نمایشنامه بوده اند.

12- جایزه ادبی شب شعر استروگا

شهر استروگا در مقدونیه هر ساله جشنواره دنیای شعر برگزار می نماید. این جشنواره تاج گل طلای خود را به بعضی از درخشان ترین شاعران بین المللی هدیه می دهد. جشنواره شب شعر استروگا (Struga Poetry Evenings) برای اولین بار در سال 1961 با حضور شاعران مقدونی راه اندازی شد.

تحولات بعدی این جشنواره را تا سال 1966 به یک جشنواره بین المللی فرهنگی تبدیل کرد. جایزه دنیای تاج گل طلایی در همان سال راه اندازی شد و اولین برنده آن رابرت روژدستونسکی بود.

در طول چندین دهه فعالیت، این جشنواره معتبرترین جایزه خود، یعنی تاج گل طلایی را به بعضی از برجسته ترین شاعران بین المللی اعطا نموده است، از جمله: سیموس هنی، جوزف برودسکی، اوکودژاوا، پابلو نرودا، اوژنیو مونتاله، لئوپولد سدار سنقور، آرتور لوندکویست، هانس مگنوس آنزنسبرگر، نیچیتا استونسکو، تد هیوز، کو اون، آدونیس، ماکوتو اووکا، میروسلاو کرلشا، یهودا آمیچای، ساموس امانستو و نویسندگان داخلی مانند بلاژ کونسکی و ماتژا ماتوسکی.

13- جایزه منتخب خوانندگان گودریدز

گودریدز یک پلت فرم محبوب است که در آن کتاب فروشان می توانند کتاب ها و نقد و آنالیز آن ها را به اشتراک بگذارند و نویسندگان هم می تواند آثار خود را تبلیغ کند. در سال 2009، این پلتفرم میزبانی جایزه منتخب خوانندگان گودریدز (Goodreads Choice Awards) را شروع کرد، که در واقع شامل انتخاب برترین عناوین کتاب به وسیله کاربران است.

هر ساله خوانندگان در روزهای تعیینی برای رأی دادن به کتاب های دلخواه خود وقت دارند که پس از آن نامزدهای دریافت جایزه در آن سال تعیین خواهند شد.

در این پلتفرم کاربران هم می توانند به کتاب هایی که گودریدز نامزد نموده رأی بدهند و هم می توانند کتاب هایی را به انتخاب خودشان نامزد نمایند. بیشتر کتاب هایی که خود گودریدز نامزد می نماید معمولاً از نویسندگان گودریدز است. در دور نهایی رأی گیری 10 کتاب برتر از 20 دسته بندی مختلف انتخاب می گردد.

به اعتقاد بسیاری از منتقدین و صاحب نظران، جایزه گودریدز مردمی ترین جایزه ادبی در سراسر دنیا است که همه مردم سهم یکسانی در انتخاب برنده این جایزه دارند.

14- جایزه ادبی قلم آمریکا

جایزه ادبی قلم آمریکا (Pen America Literary Awards) در سال 1963 راه اندازی شده است. از آن موقع، بسیاری از برجسته ترین افراد حوزه ادبیات پیروز به دریافت این جایزه باارزش شده اند. هر ساله، جایزه ادبی قلم آمریکا، با یاری حامیان و شرکای خود، بیش از 20 جایزه متمایز را در ژانرهای مختلف اعم از داستان، شعر، مقاله نویسی، نگارش علمی و چندین رشته دیگر اعطا می نماید.

از سال 1963، جایزه ادبی قلم آمریکا از بسیاری از برجسته ترین چهره های ادبیات در ژانرهای مختلف تجلیل نموده است. در ضمن در مراسم سالانه اعطای این جایزه بیش از 20 جایزه، بورس تحصیلی و بورس پژوهشی به همراه مبلغ 350،000 دلار به نویسندگان و مترجمان اعطا می گردد.

15- جایزه ادبی فرانتس کافکا

جایزه فرانتس کافکا (The Franz Kafka Prize) یک جایزه ادبی بین المللی است که به افتخار فرانتس کافکا، داستان نویس آلمانی به طور سالانه اهدا می گردد. این جایزه که اولین بار در سال 2001 اهدا شد، با حمایت اقتصادی انجمن فرانتس کافکا و نهادهای دولتی شهر پراگ در جمهوری چک برگزار می گردد.

در یک مراسم اعطای جایزه که به طور سالانه در تالار شهر قدیمی (پراگ) برگزار می گردد، برنده این جایزه مبلغ 10،000 دلار پول نقد، دیپلم افتخار و یک تندیس برنزی دریافت می نماید. در ضمن این جایزه را معمولا جایزه کافکا می نامند.

این جایزه در اواسط دهه 2000 وقتی که دو نفر از برندگان آن یعنی الفردی جلینک (2004) و هارولد پینتر (2005)، در همان سال برنده جایزه نوبل ادبیات هم شدند، اعتبار زیادی کسب کرد.

معیارهای برنده شدن این جایزه شامل شخصیت انسانی، یاری به فرهنگ، زبان، پذیرش مذهبی، اعتبار انسانی و توانایی بازتاب زمانه در قالب ادبیات است.

علاوه بر جوایزی که در بالا به آن ها اشاره شد، شما چه جوایز ادبی مطرح دیگری می شناسید؟ و درباره آن ها چه می دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 جایزه ادبی معتبر جهان برای نویسندگان و شاعران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 جایزه ادبی معتبر جهان برای نویسندگان و شاعران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید