مذاکره روسای جمهور تاجیکستان و بلاروس در مینسک

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، روسای جمهور تاجیکستان و بلاروس با امضای معاهده مشارکت استراتژیک، همکاری میان دو کشور را به سطح جدیدی رساندند.

مذاکره روسای جمهور تاجیکستان و بلاروس در مینسک

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ورزشی ها به نقل از BelTA، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پس از مذاکره با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در مینسک در روز جمعه در مصاحبه با وبلاگ ورزشی ها اعلام نمود روابط مستقیم و تولید مشترک محصولات رقابتی باید تبدیل به نیروی محرکه برای همکاری های اقتصادی بیشتر بین بلاروس و تاجیکستان شود.

لوکاشنکو یادآور شد که کارخانه مشترک مونتاژ ماشین آلات کشاورزی بلاروس از دو سال گذشته در تاجیکستان با موفقیت در حال فعالیت است و در حال حاضر خط تولید این کارخانه در حال گسترش است. به گفته وی این پروژه نقطه آغاز همکاری های درازمدت و سودمند میان طرفین می باشد.

رئیس جمهور بلاروس خاطر نشان کرد: در ابتدای سال جاری در شهر دوشنبه اولین سرمایه گذاری مشترک طفین برای تولید و فرآوری شیر آغاز شد. این کارخانه از مواد خام و فناوری بلاروس استفاده خواهد کرد. قصد داریم تا همکاری در این زمینه و سایر بخش های کشاورزی را افزایش دهیم.

توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی موثر میان تاجیکستان و بلاروس همچنان یکی از اولویتهای طرفین می باشد. رئیس جمهور بلاروس معتقد است که سطح تجارت میان دو کشور، که در سال گذشته میلادی معادل 37.5 میلیون دلار بود چندان ارتباطی با سطح همکاری ها و ظرفیت های نهفته در روابط دو کشور ندارد. لوکاشنکو ضمن استقبال از رحمان که همزمان با برگزاری دومین دوره بازی های اروپایی صورت گرفت، گفت: ما در باره روابط و همکاری دو کشور مصاحبه کرده و تلاش می کنیم با افغانستان نیز همکاری قوی داشته باشیم.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز پس از این دیدار گفت که تاجیکستان و بلاروس دارای روابط محبت آمیز ای هستند که به تدریج نیز در حال افزایش است. به گفته رحمان قرار است با امضای معاهده مشارکت استراتژیک، همکاری میان تاجیکستان و بلاروس به سطح جدیدی برسد. در مذاکرات دوجانبه که با مشارکت هیات های دو طرف صورت پذیرفت، رئیس جمهور تاجیکستان بر اهمیت دوستی و حمایت متقابل بین دو کشور تاکید کرد. امامعلی رحمان در این زمینه گفت: ما برای توسعه همکاری چندجانبه با بلاروس اهمیت زیادی قائل هستیم. بین دو کشور روابط نزدیک، احترام متقابل و اعتماد حاکم است و ما آنها را بسیار ارزشمند می دانیم. تاجیکستان آمادگی خود را برای گفت وگوهای سیاسی بیشتر، گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی، روابط فرهنگی و بشرمحبت آمیز بین دو کشور اعلام می کند.

رحمان را در این سفر وزیر امور خارجه، وزیر معارف و علم، وزیر کشاورزی، وزیر فرهنگ، دادستان کل، رئیس کمیته کار با جوانان و ورزش، مشاور رئیس جمهور تاجیکستان در امور روابط بین الملل و دیگر شخصیت های رسمی همراهی کردند

لازم به ذکر است که در ماه مه 2018 الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در قالب یک سفر رسمی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرد. سران دو کشور در جریان ملاقات با یکدیگر همکاری های تجاری و اقتصادی، صنعتی، اجرای طرح های مشترک و تعاملات در مورد سرمایه گذاری و همچنین فعالیت در بازارهای کشورهای سوم را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در آن سفر نقشه راه تعاملات دوجانبه برای سال های 2019-2020 و همچنین 15 توافقنامه دوجانبه به امضای رحمان و لوکاشنکو رسید. همچنین در جریان سفر لوکاشینکو هفته فرهنگی بلاروس در تاجیکستان با هدف تقویت روابط فرهنگی دو کشور و آشنایی با فرهنگ و صنعت دو ملت برگزار گشت. در جریان این سفر نمایشگاه محصولات ملی بلاروس نیز برگزار گشت که بزرگترین نمایشگاه این کشور در خارج از کشور طی 5 سال اعلام شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مذاکره روسای جمهور تاجیکستان و بلاروس در مینسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره روسای جمهور تاجیکستان و بلاروس در مینسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید