پاندمی کووید یک حادثه 11 سپتامبر برای سلامت عمومی است

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، خبرنگاران/اصفهان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پاندمی موجود را مشابه حادثه 11 سپتامبر معرفی کرد و گفت: پاندمی فعلی یک حادثه 11 سپتامبر برای سلامت عمومی است.

پاندمی کووید یک حادثه 11 سپتامبر برای سلامت عمومی است

دکتر حسین شهبازی امروز (سه شنبه- 18 آذماه) در وبینار آموزشی به مناسبت هفته پژوهش با عنوان آموزش بهداشت و ارتقای سلامت محله محور در پیشگیری از کووید 19، با موضوع اینفودرمی که به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید، اظهار کرد: اینفودمی به وفور بیش از حد اطلاعات درست و نادرستی گفته می گردد که طی یک همه گیری اتفاق می افتد و به شیوه ای مشابه اپیدمی، به وسیله سیستم های اطلاعات دیجیتال و فیزیکی بین انسان ها گسترش می یابد.

وی اضافه نمود: مردم در هنگام اپیدمی ها به اطلاعات دقیق احتیاج دارند تا رفتار خود را تغییر دهند، در چنین شرایطی یافتن منابع قابل اعتماد برای افراد سخت و سخت می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اینفودمی مشابه اپیدمی؛ اطلاعات با سرعت به وسیله روش های به هم پیوسته از جمله وب، رسانه های دیجیتال و اجتماعی، برنامه های چت، تلویزیون، رادیو و سایر کانال های ارتباطی گسترش و منتشر می شود.

به گفته شهبازی ورود اینترنت و رسانه های اجتماعی انتشار اطلاعات و امکان به اشتراک گذاری سریع، گسترده و فاقد مکانیسم های کنترل کیفیت را تسهیل نموده و در واقع گسترش اخبار دروغین آنلاین به صورت مداوم در حال افزایش است.

وی ادامه داد: اپیدمی کووید 19 در قرنی رخ داده که دسترسی مردم به اطلاعات بسیار است و مردم در هر زمان و هر مکانی می توانند اطلاعات را دریافت نمایند که این نکته قابل توجه است.

این استاد دانشگاه این ویژگی را شمشیر دو لبه خواند که دارای سود و زیان توامان است.

شهبازی اظهار کرد: وفور اطلاعات بیش از اندازه و خارج از دسترس ممکن است حساسیت های مردم را کاهش دهد. در هر اپیدمی مردم باید سبک رفتار را به زودی تغییر دهند و نکته مهم در کنترل اپیدمی توجه به تغییر سبک زندگی با سرعت بالا است. در کووید کلید حل مشکل تغییر رفتار مردم است و در این بین سردرگمی در میان مردم در انجام رفتارهای درست و نادرست وجود دارد.

وی با تاکید براینکه نکته مهم این است که اطلاعات از چه طریق منتشر گردد، توضیح داد: بعضی اطلاعات اختلال هایی ایجاد می نمایند که این اختلال ها شامل سه دسته است و واژه دیگری که مترادف با آن است جعل خبر نامیده می گردد.

شهبازی شرح داد: یک دسته اختلال MAL-INFORMATION- که مبتنی بر واقعیت اند و هدفشان آسیب زدن به سازمان، کشور و یا شخص حامی است. دسته دوم MIS -INFORMATION است که غیر عمد نادرستند و هدفشان آسیب زدن نیست. همچنین دسته سوم DIS-INFORMATION نام دارد که عامدانه غلط، دروغ و نادرست هستند و هدفشان آسیب زدن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: روش های درمانی مانند شستشوی دهان با آب نمک، خوردن پونه کوهی و یا حتی ذکر علت اصلی انتشار ویروس و طعنه هایی که در این زمینه ارائه می گردد، مانند مهندسی بودن پاندمی، علاوه براینکه از رفتارهای نژادپرستانه حمایت می نماید، سلامت مردم و توانایی دولت ها را در اجرای اقدامات پیشگیرانه موثر در معرض خطر تشدید می نماید.

وی تاکید نمود: احتیاجمند این هستیم که جوامع در کنار اپیدمی یک گروه تخصصی و سازماندهی داشته باشند و کنترل اخبار صحیح انجام گردد.

شهبازی با اشاره به 6 استراتژی سازمان بهداشت جهانی 6 برای کنترل اینفودمی در پاندمی کووید 19 اظهار کرد: مداخلات و پیغام ها باید مبتنی بر علم و شواهد باشد. دانش باید به پیغام های علمی تغییر رفتار برای همه جوامع تبدیل گردد و شناسایی و تعامل با افراد کلیدی توسط دولت ها برای پی بردن به احتیاجهای اطلاعاتی و نگرانی ها همه افراد جامعه و تهیه پیغام ها متناسب با احتیاج مخاطبین انجام گردد.

وی ادامه داد: شکل گیری مشارکت های استراتژیک بین همه بخش های درگیر در زمینه بهبود فرآیند اطلاعات و ارتباطات انجام گردد و مقامات بهداشتی باید اطمینان حاصل نمایند که هر گونه اقدامی با اطلاع موثق از حقایق انجام گردد. همچنین تربیت و استفاده از متخصصان اینفدومیولوژی جهت پاسخگویی و کاهش خطر انجام گردد.

به گفته شهبازی هرچه از علم به سمت رسانه های اجتماعی حرکت می کنیم، حجم اخبار بیشتر و کنترل کاهش می یابد. در این میان اطلاعات بیشتر است و ممکن است اطلاعات غلط بیشتری به دست مردم برسد چراکه دسترسی مردم به رسانه های اجتماعی بیشتر است.

وی با بیان اینکه بر اساس مدل کیک، اطلاعات شامل چهار رکن مدیریت اینفودمی است، اظهار داشت: اولین رکن مدیریت اینفودمی، پشتیبانی، تسهیل و تقویت ترجمان دقیق دانش است. دانش باید پس از فراوری به پیغام های عملی قابل فهم تغییر رفتار برای همه افراد ارائه گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رکن دوم مدیریت اینفودمیک تسهیل و تسریع چرخه آنالیز و تحلیل واقعیت است، گفت: رکن سوم بالابردن سواد سلامت الکترونیکی است و رکن چهارم مدیریت اطلاعات اینفودمی و یا نظارت و تجزیه و تحلیل مداوم الگوها و تبادل اطلاعات در اینترنت است.

شهبازی شرح داد: سواد سلامت الکترونیکی توانایی جستجو، یافتن، درک و ارزیابی اطلاعات بهداشتی از منابع الکترونیکی و استفاده از دانش به دست آمده برای حل یک مشکل بهداشتی است.

وی با بیان اینکه در حال ورود به عصر اینفودمی ها هستیم، در نهایت پاندمی موجود را مشابه حادثه 11 سپتامبر معرفی کرد و گفت: پاندمی فعلی یک حادثه 11 سپتامبر برای سلامت عمومی است. همانطور که بهبود جریان اطلاعاتی بین سازمان های دولتی پس از 11 سپتامبر به جلوگیری از اقدام تروریستی دیگر در ایالات متحده یاری کرد، مدیریت پیشگیرانه در این اینفودمی نیز می تواند اینفودمی بعدی را به محض در دسترس قرار دریافت واکسن با آن روبه رو خواهیم شد، کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پاندمی کووید یک حادثه 11 سپتامبر برای سلامت عمومی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاندمی کووید یک حادثه 11 سپتامبر برای سلامت عمومی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید