پرداخت دیون پیمانکاران خرد شهرداری تهران با برات کارت

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، تهران (پانا) - معاون اقتصادی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از پرداخت دیون پیمانکاران خرد شهرداری تهران با ارائه برات کارت اطلاع داد.

پرداخت دیون پیمانکاران خرد شهرداری تهران با برات کارت

ابوالفضل فلاح در ارتباط تلفنی ای که در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد به همراه پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر و مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران داشت، با اشاره به برنامه شهرداری تهران در مورد پرداخت دیون پیمانکاران خرد شهرداری تهران به وسیله برات کارت؛ به آنالیز عملکرد مالی 6 ماهه اخیر مدیریت شهری تهران پرداخت و اضافه نمود: یکی از نکاتی که از ابتدای فعالیت شهردار تهران در این دوره مدیریت شهری به آن توجه ویژه شد، اصلاح عملکرد مالی این مجموعه بود.

وی با اشاره به ایجاد خزانه واحد مالی در شهرداری تهران ادامه داد: نقطه عطف مهمی که در حوزه نظم دهی سیستم مالی شهرداری تهران دراین دوره اجرایی شد، راه اندازی خزانه واحد در شهرداری تهران بود. این در حالی است که در سنوات گذشته در این رابطه مصوبه ای به وسیله شورای شهر مطرح شده و حتی وزارت کشور نسبت به اجرای آن تاکید داشته تا خزانه واحد در شهرداری تهران تشکیل گردد، اما متاسفانه این مصوبه در سنوات گذشته اجرایی نشده بود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه خزانه واحد شهری در 6 ماه فعالیت این دوره مدیریت شهری ایجاد شد، بیان نمود: با ایجاد خزانه واحد شهری در حال حاضر تمامی حساب های درآمدی شهرداری تهران، سازمان ها وشرکت های تابعه متصل به سامانه خزانه واحد بوده و تمامی منابع مالی شهرداری تهران شفاف، قابل رصد، و مشخص است.

در ادامه این گفت و گو نایب رئیس شورای شهر تهران نیز درباره ارزیابی شورای شهر در مورد عملکرد 6 ماه گذشته مدیریت شهری تهران یادآور شد: اعتقاد داریم که در این دوره مدیریت شهری یک دگردیسی در مجموعه شهرداری تهران ایجاد شده است، چرا که در حال حاضر یک تیم آماده، جهادی ، انقلابی و متخصص در شهرداری اداره شهر را برعهده گرفته اند و توقع شورای شهر تهران این است که هر روز شاهد حرکت های روبه جلو در اداره مرکز باشیم.

پرویز سروری با بیان اینکه آنالیز ها نشان می دهد بسترسازی های مناسب در شهرداری تهران در طول 6 ماه اخیر به درستی صورت گرفته است، تاکید نمود: به عبارتی بعد از ایجاد ساز و کار و آمادگی های لازم و اشراف مدیران شهری بر موضوعات شهرداری؛ شاهد حرکت روبه جلوی شهرداری تهران هستیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون شاهد این مساله هستیم که شهرداری در موضوعاتی مانند مترو، بافت های فرسوده و سایر موضوعات شهری اقدامات خوبی را در دستور کار قرارداده است، گفت: می توان امیدوار بود درسال 1401 یک سال متفاوت با سال های گذشته در مدیریت شهری ببینیم.

در بخش دیگری از این گفت و گو معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره مقدار تحقق بودجه 1401 شهرداری تهران گفت: خوشبختانه در زمان تصویب بودجه 1401 شهر تهران، تعاملات خوبی بین اعضای شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری ایجاد شد. نکاتی که مجموعه شهرداری تهران به عنوان بخش مالی و اقتصاد شهری مدنظر داشت مانند حساب خزانه واحد و گام های بعدی که در این زمینه باید برداشته گردد، در قالب تبصره یکم بودجه از سوی شورای شهر تهران مورد توجه ویژه واقع شد.

فلاح با بیان اینکه بودجه 1401 شهرداری تهران، یک بودجه سه سطحی است، اضافه نمود: سطح نخست بودجه سال آینده تحقق بودجه 50 هزار میلیارد تومانی شهرداری است که به تصویب شورای شهر تهران رسید. در سطح دوم شورای شهر تا سقف 60 هزار میلیارد تومان تمهیداتی را برای شهرداری تهران در قالب تعریف پروژه های عمرانی در نظر گرفته است. در این سطح هم برای مقدار مصارف و هزینه کرد آن و هم راه های تامین منابع 10 هزار میلیارد تومان مازاد به وسیله شورای شهر تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سطح سوم بودجه سال آینده شهرداری تهران شرح داد: در لایه سوم مشارکت های مردمی در نظر گرفته شده است. برای تحقق آن نیز کارگروه تامین مالی ای در این زمینه ایجاد شده است. در ابتدای هفته جاری نیز یک کارگروه آموزشی در شهرداری تهران برگزار گردید تا بتوانیم از سایر شیوه های تامین مالی در حوزه های مختلف از جمله موضوع مشارکت عمومی و خصوصی، بازار سرمایه و موضوعات حوزه بانکی استفاده کنیم.

معاون شهرداری تهران در امور مالی درباره ورود شهرداری تهران به بازار سرمایه و بورس کالا نیز بیان نمود: یکی از روینمودهایی که تامین مایحتاج شهرداری را شفاف، بهینه و به صرفه می نماید، استفاده شهرداری تهران از بازار بورس کالاست. خوشبختانه در سال های اخیر این بازار قدم های خوبی را در تامین سیمان و محصولات پتروشیمی برداشته تا به صورت شفاف دست واسطه ها را قطع کند.

وی یادآور شد: شهرداری تهران با آنالیز بورس کالا به این نتیجه رسید که زنجیره کالاهای مورد احتیاج خود را می تواند به وسیله این بازار تامین کند. اولین گام را در مورد تامین مصالح و میلگرد مورد احتیاج پروژه های عمرانی برای ورود به بازار بورس کالا برداشتیم. هفته گذشته اقدام به خرید میلگرد مورد احتیاج حوزه عمرانی از این بازار کردیم .

فلاح تاکید نمود: برآوردهای مالی و فنی ما نشان می دهد با خرید از بازار بورس کالا حداقل 15 درصد کاهش هزینه برای شهرداری تهران داشته است. این در حالی است که مقدار هزینه کرد شهرداری در خرید این مصالح پروژه های عمرانی نیز کاملا شفاف و قابل رصد است .

وی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای ورود بیشتر در بازار بورس کالا گفت: برای سال آینده نیز در نظر داریم تا سایر مصالح را هم از بازار بورس کالا خرید کنیم تا ضمن اینکه عملکرد مالی شهرداری تهران در این حوزه شفاف و بهینه گردد، با حداقل امکانات حداکثر استفاده را داشته باشیم.

در بخش دیگری از این گفت و گوی رادیویی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در رابطه با ارزیابی خود درخصوص عملکرد 6 ماهه معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: با توجه به وظیفه نظارتی و قانونگذاری که شورا بر عهده دارد، می توان به این مساله به صراحت اشاره نمود که مهمترین هدف معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از ابتدای حضور در مجموعه مدیریت شهری شفافیت و ایجاد فضای رقابت برابر و سالم برای تمامی دست اندرکارانی که می خواهند در خدمات و ماموریت های شهرداری تهران شرکت نمایند بوده که نتیجه این سیاست برای شهر تهران صرفه جویی در هزینه ها بوده است.

مهدی عباسی با بیان اینکه صرفه جویی موضوع مهمی است که معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در حال دنبال کردن آن است، اضافه نمود: با این رویکرد از ریخت و پاش های اضافی در شهرداری تهران جلوگیری و تمرکز در تخفیف اعتبارات و هزینه ها ایجاد می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که مقدار مطالبات و بدهی شهرداری تهران چقدر است نیز شرح داد: شهردار تهران با یک رویکرد مسئولانه نسبت به بدهی های شهرداری تهران، پیشنهاد قابل قبولی را در بودجه برای پرداخت دیون پیش بینی نموده است. هر چند منابع پیشنهادی شهرداری تهران در این بخش در زمان تصویب بودجه کاهش پیدا کرد اما به نظر می رسد که همین مقدار منابع تصویب شده، اگر سال جاری محقق گردد؛ بخش قابل توجهی از بدهی های مردمی و پیمانکاران پرداخت می گردد. کمااینکه رویکرد شهرداری تهران نیز در این دوره پرداخت بخشی قابل توجهی از دیون است. شهرداری تهران هدف مشخصی را در این زمینه دارد که امیدواریم بخش قابل توجهی از دیون را پرداخت کند.

بعلاوه نایب رئیس شورای شهر تهران درباره انتظارات شورا از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تاکید نمود: مهمترین مساله ما در بحث شفاف سازی برعهده معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران است تا بتواند اقدامات موثری را برای هوشمند و شفاف سازی انجام دهد که خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی تا کنون صورت گرفته است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در رابطه با ساماندهی بخش دیون و مطالبات شهرداری تهران در دوره تازه مدیریت شهری بیان نمود: در مورد مطالبات و بدهی ها، اولین اقدامی که دراین دوره مدیریت شهری انجام شد، ایجاد سامانه مدیریت بدهی ها بود. تا قبل از این شهرداری تهران فاقد این سیستم بود. در واقع این سامانه قابلیت احصاء مقدار مطالبات و بدهی شهرداری تهران را ایجاد نموده تا بر مبنای آن شهرداری تهران در جهت مدیریت آن برنامه ریزی دقیقی را انجام دهد.

ابوالفضل فلاح درباره مقدار دیون و بدهی های شهرداری تهران یادآور شد: در حال حاضر شهرداری با یک بدهی حدود 60 هزار میلیارد تومانی در حوزه بانکی روبه روست. در دوره های گذشته این تسهیلات مالی برای عمران و آبادانی شهر تهران از سیستم بانکی گرفته شده است که شاید اگر اکنون می خواستیم آن پروژه های شهری را که در گذشته اجرا شده، انجام می دادیم باید منابع مالی به مراتب بالاتری را در این زمینه در نظر می گرفتیم.

وی تاکید نمود: اینکه ما بتوانیم این تسهیلات را بهینه و حل و فصل کنیم یک مساله جدی در حوزه بانکی است که توانسته ایم به وسیله ساز و کارهای قانونی با بانک ها وارد مذاکره شویم. با امکاناتی که دولت در جهت برطرف موانع فراوری و تسهیلات کرونا به فراورینمایندگان ارائه نموده در حال حاضر حدود 3 هزار میلیاردتومان از این بدهی کاهش یافته است.

معاون شهردار تهران درباره پرداخت دیون شهرداری به پیمانکاران نیز گفت: در حوزه پیمانکاران نیز برنامه جدی ای داریم تا به وسیله برات کارت و سایر ابزارهای موجود دیون پیمانکاران را پرداخت کنیم. شرمسار پیمانکاران هستیم که در عمران و آبادانی شهر تهران در کنار مدیریت شهری قرار گرفته اند و در طی دو، سه سال اخیر نتوانسته ایم بدهی این افراد را بپردازیم.

فلاح با اشاره به اینکه با همکاری تمامی اعضای شورای شهر شفافیت را در موضوعات مالی و مالی شهر تهران هدف گذاری نموده ایم، اضافه نمود: تصمیم داریم تا از منابعی که مردم شهر تهران تحت عنوان عوارض به شهرداری پرداخت می نمایند و اموالی که مدیریت شهری در اختیار دارد، به مردم گزارش دهیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به راه چاره شهرداری تهران در پرداخت دیون پیمانکاران شرح داد: برات کارت ابزار و راه چاره خوبی است که در شهرداری تهران برای پرداخت دیون پیمانکاران تعریف شده است. برات کارت چیزی شبیه اسناد خزانه است که در دولت وجود دارد. شهرداری تهران سهمیه ای را به وسیله منطقه ها 22گانه شهری در توزیع برات کارت بین پیمانکاران خرد در نظر گرفته است. منابع مالی این اسناد نیز ظرفت مدت 3 تا 6ماهی که در نظر گرفته شده تامین می گردد.

وی ادامه داد: در این زمینه با بانک شهر و یکی از صندوق های شهرداری تهران وارد مذاکره شده ایم. پیمانکاران می توانند این کارت ها را در بازار تنفیذ نمایند، ما نیز متعهد هستیم تا در مدت زمان مشخص شده منابع مالی این اسناد مالی را تامین کنیم. اگر خود پیمانکار اقدام به نتفیذ برات کارت کند که باتوجه به شرایط بانک این کار را انجام می دهد و همانطور که بارها اشاره نمودم، شهرداری تهران نیز در زمان سر رسید منابع مالی آن را پرداخت می نماید.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز درباره انتظارات شورا از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: انتظار از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بدون یاری سایر مجموعه های شهرداری و بعلاوه بدون همراهی شورای شهر توقعی یکطرفه و بی جاست به این علت که بالاخره منابع شهرداری به وسیله دستگاه های شهرداری باید تامین گردد و این مجموعه ها باید فعالیت نمایند ،خزانه شهرداری را تامین منابع نمایند تا بر اساس سیاست هایی که شورای شهر تهران پیش بینی نموده است، معاونت مالی و اقتصاد شهری بتواند توزیع منابع را برای پیشبرد برنامه ها و اهداف شهرداری تهران داشته باشد.

عباسی اضافه نمود: در قدم نخست از سایر دستگاه های شهرداری تهران توقع داریم تا به وظایف خود برابر بودجه مصوب شهرداری تهران عمل نمایند. توقع خاص ما از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم این است که با رویکردی شفافیت، سالم سازی و جلوگیری از اتلاف منابع مدیریت کند. امیدواریم که این اهدف همانطور که بخش عمده ای از آن اجرایی شده؛ شاهد روزی باشیم که بتوانیم به مردم شهر تهران گزارش دهیم تا از مقدار درآمدهای شهرداری تهران و از میران مصارف و هزینه های آنز به صورت برخط مطلع شوند.

در بخش پایانی این گفت و گوی رادیویی رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به معضل آلودگی هوای تهران بیان نمود: مجموعه مدیریت شهری وظیفه دارد تا برای حل معضل آلودگی هوا اقدامات موثری انجام دهیم. دستگاه هایی که بیشترین سهم را در فراوری آلودگی در کشور به ویژه در تهران دارند، باید بیشترین سهم را در توسعه فضای سبز و درختکاری داشته باشند.

پرویز سروری یادآور شد: تصور من این است که امروز وظیفه کارخانه های خودروسازی و موتورسازی این است که در قبال هر خودرویی که شماره گذاری می گردد یک نهال را به جامعه ای که آلودگی را به آن تزریق می نمایند، هدیه نمایند تا تعادل بین سودی که از محل فروش محصول خود می برند و هزینه ای که به شهر تحمیل می نمایند، ایجاد گردد.

وی تاکید نمود: در مجموعه شورای شهر و شورای عالی استان ها پیگیر هستیم این طرح را به نتیجه مطلوب برسانیم تا دستگاه ها و مجموعه هایی که فراوری آلودگی در شهر تهران می نمایند سهم خود را به نحو شایسته ای بپردازند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "پرداخت دیون پیمانکاران خرد شهرداری تهران با برات کارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت دیون پیمانکاران خرد شهرداری تهران با برات کارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید