چرا برخی از افراد مانند چسب به ما می چسبند؟

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، نحوه رفتار و برخورد با شخصیت وابسته مخصوصا اعضای خانواده که نزدیک ترین افراد هستند، در نهادینه شدن صفات اختلال شخصیت وابسته تاثیر بسیاری دارد.

چرا برخی از افراد مانند چسب به ما می چسبند؟

شخصیت وابسته به علت احساس درماندگی و نداشتن اعتماد به نفس از شیوه زندگی اش لذت نمی برد. او برای مراقبت از خود و رسیدن به اهدافش وابسته به دیگران است و این وابستگی را در تمام روابط خود نشان می دهد. در این مطلب از وبلاگ ورزشی ها به روش های برخورد صحیح با اشخاص وابسته می پردازیم.

روش های برخورد صحیح با اشخاص وابسته

چه عاملی باعث تداوم این وابستگی در این شخصیت می گردد؟ اگر تجربه زندگی با یک شخصیت وابسته را داشته باشید، حتما متوجه شده اید که این شخصیت از نگرانی خود به عنوان سلاحی برای گرفتن توجه استفاده می نماید تا از این طریق احساس امنیت داشته باشد.

حساسیت برخورد با شخصیت وابسته

زندگی با شخصیت وابسته از آنجا که سنگینی بار مسئولیت های خود را بر دوش شما می اندازند، می تواند بسیار سخت باشد. فقدان اعتماد به نفس در شخصیت وابسته باعث می گردد که او حتی در کوچک ترین مسائل هم راهنمایی، نظر و یاری اطرافیان را بطلبد.

هر چه این یاری ها ادامه داشته باشند؛ شخصیت وابسته بیشتر احساس شرم و ناتوانی نموده و به مرور مستقل شدن برایش سخت و سخت تر می گردد. در واقع با یاری به شخصیت وابسته تایید می کنید که تصمیماتش غلط بوده و نباید خودش به تنهایی کاری انجام دهد.

یاری به تغییر نگرش از روش های برخورد صحیح با اشخاص وابسته

شخصیت وابسته خود را فردی بی کفایت می داند که قادر نیست به تنهایی از پس تکالیف خود بربیاید و در پذیرش مسئولیت های خود ناتوان است. پس این فرد از آرزوها و اهداف خود صرف نظر نموده و انتظار دارد که دیگران با سرویس دادن از او حمایت نمایند. پس به شخصیت وابسته یاری کنید تا اهداف خود را تعیین نموده و آن را به گام های کوچک تقسیم کند.

وارد شدن شخصیت وابسته به دنیای بزرگسالی

شخصیت وابسته دیگران را تواناتر از خود می داند و فکر می نماید که بقیه بهتر از او هستند. در واقع شخصیت وابسته در قدرت و توانایی طرف مقابل خود، بزرگنمایی می نماید. به همین علت به شما تکیه می دهد تا از او حمایت کنید. در واقع افراد مبتلا به این اختلال هنوز در دنیای بچگانه خود سیر می نمایند. شما باید در برخورد با شخصیت وابسته، مسئولیت های کوچکی به او واگذار کنید تا به تدریج برای ورود به دنیای بزرگسالی آماده شده و بتواند به ظرفیت های پنهان خود پی ببرد.

تشویق شخصیت وابسته برای ابراز قاطعانه احساسات

فردی که از اختلال شخصیت وابسته رنج می برد قادر نیست احساساتش را در زمان مناسب و به شیوه درست ابراز کند. فرد با این تیپ شخصیتی چون به دیگران وابسته است، توقعات بالایی دارد و به راحتی رنجیده می گردد. از طرفی در ابراز مناسب خشم و ناراحتی خود ناتوان است. چون می ترسد که حمایت دیگران را از دست بدهد. برای اینکه کنترل بهتری بر خود داشته باشید به مطلب با این 10 نکته خشم خود را کنترل کنید! سر بزنید.

تقویت مهارت حل مسئله در شخصیت وابسته

شخصیت وابسته خود را در حل مسائل و تصمیم گیری مستقلانه ناتوان می بیند. برای برخورد با شخصیت وابسته می توانید به او یاری کنید تا در توانایی حل مسئله، مهارت لازم را کسب کند. برای این منظور از او بخواهید که مشکل خود را تعیین کند. سپس تمامی راه چاره های احتمالی را تعیین و ارزیابی نموده و در نهایت برترین راه چاره را اجرا کند. با این روش به تدریج در تصمیم گیری ها کمتر به شما وابسته خواهد بود و به تدریج درمان می گردد.

راهنمایی شخصیت وابسته در جهت درمان از روش های برخورد صحیح با اشخاص وابسته

هنگامی که شخصیت وابسته را در یکی از نزدیکان خود مشاهده کردید، اولین گام این است که در پی بهره گیری از خدمات یک متخصص بهداشت روان باشید. دوره درمانی در بهبود علائم این اختلال اهمیت دارد. یادگیری مهارت های زندگی، تکنیک های فکر آگاهی و مدیریت استرس می تواند در این افراد اثر بخش باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب عشق یک طرفه، کابوس جوانان امروز را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "چرا برخی از افراد مانند چسب به ما می چسبند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی از افراد مانند چسب به ما می چسبند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید