کشف کشتی 340 ساله یکی از جنجالی ترین پادشاهان انگلستان

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، باستان شناسی دریایی در روز های اخیر شاهد اخبار هیجان انگیزی بوده است. پس از کشف یک گنجینه بزرگ غرق شده در اقیانوس اطلس، حالا باستان شناسان می گویند که کشتی سلطنتی 340 ساله حامل یکی از جنجالی ترین پادشاهان انگلستان، یعنی جیمز دوم (حکومت 1685-1688 میلادی) را در سواحل شرقی این کشور یافته اند.

کشف کشتی 340 ساله یکی از جنجالی ترین پادشاهان انگلستان

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، یک کشتی جنگی سلطنتی بریتانیا در سال 1682 در سواحل شرقی این جزیره غرق شد. این کشتی از آن جهت مشهور بود که حامل جیمز استورات، ولیعهد پادشاهی انگلستان بود که به علت گرویدن به مذهب کاتولیک از سوی مجلس انگلستان تبعید و در شهر هایی همانند بروکسل و ادینبرو زندگی می کرد. در سال 1682، شرایط در انگلستان به شکلی پیش رفت که جمیز تصمیم گرفت به انگلستان بازگردد تا جایگاه سابق خود را بدست آورد، اما در این بازگشت کشتی او دچار حادثه و سپس غرق شد.

جیمز دوم، پادشاه کاتولیک انگلستان از 1685 تا 1688

گلوسستر (کشتی مورد نظر) نیمه مدفون در بستر دریا پنهان شده بود تا اینکه برادران جولیان و لینکلن بارنول و دوستشان جیمز لیتل در سال 2007 پس از چهار سال جستجو در خط ساحلی نورفولک آن را کشف کردند. نتایج این کشف، اما تازه اکنون منتشر شده، زیرا در تمام این مدت به دلایل امنیتی و حفاظتی، کار های بازیابی به صورت مخفیانه دنبال می شد.

گفته می گردد که این کشتی به علت اختلاف میان جیمز که در آن موقع دوک یورک محسوب می شد، با ناخدا بر سر راهنمایی جهت کشتی در 6 می 1682 در سواحل شنی نورفولک غرق شد. هنوز معلوم نیست که این غرق شدن یک تصادف بود یا در نتیجه اقدامی خائنانه به وقوع پیوست، اما کلر جوویت، کارشناس تاریخ دریانوردی دانشگاه آنگلیای شرقی، گفت که قدمت و اعتبار کشتی، شرایط غرق شدن، یافته های بدست آمده و زمینه سیاسی حادثه، همگی به اهمیت این کشف بزرگ تأکید دارند. صد ها خدمه و مسافر کشتی در این حادثه جان باختند، اما ما می دانیم که جیمز توانست به سختی از این مهلکه جان سالم بدر ببرد.

زنگ هشدار دهنده کشتی گلوسستر

جوویت اضافه کرد: به علت شرایط غرق شدن، می توان ادعا کرد که این مهم ترین کشف تاریخی دریایی از زمان کشف کشتی مری رز در سال 1982 است. مری رز، یکی از کشتی های جنگی هنری هشتم بود که در سال 1545 غرق شد و در سال 1982 در یک شاهکار باستان شناسی دریایی، از زیر دریا به بیرون کشیده شد. کالسکه های چوبی، قابلمه های پخت و پز، چاقوی جراحی، جلد کتاب های چرمی، سرنگ ها، کمانچه ها، سوت ها، اسلحه ها، وسایل ناوبری، و مبلمان همگی از جمله مواردی بودند که از مری رز بازیابی شدند و بزرگترین مجموعه از مصنوعات واقعی عصر تودور را در اختیار مورخان قرار دادند.

یک عینک که هنوز در جعبه خود واقع شده است

گلوسستر نیز یک لحظه تقریباً مهم در تاریخ سیاسی بریتانیا را نشان می دهد؛ یک کشتی غرق شده سلطنتی که نزدیک بود باعث مرگ وارث کاتولیک تاج و تخت پروتستان انگلستان، در پر تنش ترین دوران این امپراتوری گردد. دوک یورک اگرچه در سال 1685 توانست با عنوان جیمز دوم به پادشاهی انگلستان برسد، اما تنها سه سال بعد مخالفان او را در جنگی شکست داده و از سلطنت خلع کردند. جیمز نیز به فرانسه رفت و تا سال 1701 که تاریخ درگذشت او بود، در این کشور زندگی کرد. اعلام شده نمایشگاهی برای سال 2023 در موزه و گالری هنر قلعه نورویچ برنامه ریزی شده است که در آن اشیاء یافت شده از این کشتی، از جمله زنگی که به شناسایی موقعیت کشتی یاری کرد، نمایش داده می گردد.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی -وبلاگ ورزشی ها

منبع: فرارو

به "کشف کشتی 340 ساله یکی از جنجالی ترین پادشاهان انگلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف کشتی 340 ساله یکی از جنجالی ترین پادشاهان انگلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید