آنالیز تمام چالش های کارگزاری ها ، صدور 700 میلیارد هولوگرام

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص جزئیات جلسه ای که این کمیته با موضوع هولوگرام برگزار نموده است، گفت: در این جلسه، هولوگرام در دو بخش مورد آنالیز نهاده شد؛ یکی اینکه مسائل استفاده از هولوگرام در دوره قبل چه بوده که در این زمینه به چند تخلف اصلی در دوره گذشته اشاره شد؛ ازجمله اینکه طبق دستورالعمل تحقق بودجه غیرنقد، کارگزاری هایی که صدور هولوگرام در مورد آنها رخ داده بود، باید جزو موسسات مالی معتبر می بودند که در بسیاری مواقع اینگونه نبود.

آنالیز تمام چالش های کارگزاری ها ، صدور 700 میلیارد هولوگرام

وی گفت: نکته دوم اینکه پرداخت به کارگزاری ها اساسا نباید به صورت نقدی اتفاق می افتاد که در بسیاری موارد این اتفاق افتاده و خلاف مقررات بوده است که باعث می شد نه فقط کمکی به شهرداری در مدیریت جریان نقدینگی اش نگردد بلکه اتفاقا برخلاف هدف گذاری اولیه در بحث صدور هولوگرام، درآمد نقد شهرداری نیز کاهش یابد. تخلف دیگری که انجام گردیده، اینکه کارگزاری ها باید مطالبات پیمانکاران را به صورت نقد می دادند که موارد متعددی وجود دارد که بخشی از مطالبات پیمانکاران به صورت غیرنقد پرداخت گردیده که این باعث می شد پیمانکار در انجام تعهداتش کوتاهی کند و هزینه های قرارداد از مبلغ اولیه بالاتر رود، چون احساس می کرد که حق اش در این میان ضایع گردیده است. همه این تخلفات کارگزاری ها باعث شد که بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام در مورد کارگزاری ها اتفاق بیفتد.

تشکیل کمیته راستی آزمایی /بخشی از هولوگرام های صادره باطل شد اما کسی معترض نشد!

وی ادامه داد : از زمان صدور آن بخشنامه تا به امروز درواقع کارگزاری ها حق تسویه مطالبات پیمانکاران و دریافت هولوگرام جدید را نداشتند؛ در آن موقع، هیات سه نفره ای که توسط شهردار وقت، معین شد و مطالبات کارگزاران در مقطع صدور بخش نامه را راستی آزمایی کردند و اتفاقا بخش زیادی از هولوگرام های صادره باطل شد چون معلوم شد اصلا در ازای آن طلبی پرداخت نگردیده بوده است، جالب است که مسئولین در جلسه شرح دادند که بخشی از این هولوگرام های باطل گردیده اصلا معترضی هم پیدا نکرد. در عین حال، بخشی از مطالبات برخی کارگزاران هم موردتایید نهاده شد به این معنا که کارگزار مطالبات پیمانکار را تسویه نموده بود و در ازای آن هولوگرام نگرفته بود. بخشی از هولوگرام های صادرگردیده از زمان صدور بخشنامه تا به امروز، هولوگرام هایی است که در ازای مطالبات راستی آزمایی گردیده آن کارگزاران به آنها پرداخت گردیده ولی درواقع صدور هولوگرام جدیدی در ازای تسویه جدید اتفاق نیفتاده است. هر آنچه که هست از قبل بوده و چون راستی آزمایی گردیده و این طلب ها تایید گردیده، برای پلاک ثبتی معینی که کارگزار معرفی می نماید، هولوگرام صادر می گردد.

صدور 700 میلیارد هولوگرام در سال 97 برای ذی نفع واحد

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اضافه نمود: بخش دیگری از هولوگرام های صادر گردیده از زمان صدور بخشنامه تاکنون مربوط به ذی نفع واحد است؛ یعنی کارگزاری دیگر در اینجا دخیل نیست. شخص یا پیمانکار از بخشی از شهرداری طلبی دارد و در جای دیگری به واسطه پروانه ای که قرار است برایش صادر گردد، به شهرداری بدهکار است. تهاتر این دو باز به وسیله صدور هولوگرام برای اصطلاحا ذی نفع واحد بوده و در اینجا هم هولوگرام روی پلاک ثبتی معین، صادر گردیده است. مدیرعامل سازمان املاک در این جلسه کمیته شفافیت، از صدور 700 میلیارد هولوگرام از ابتدای سال 97 تا به امروز در قالب این دو نوع صدور هولوگرام یعنی مطالبات راستی آزمایی گردیده قبلی کارگزاران یا ذینفع واحد اطلاع داد که البته گویا بخشی از آن هنوز در مرحله توافق بوده و هنوز در حساب های مالی ثبت نگردیده است.

پیشنهاد انتخاب کارگزاری ها از بین موسسات مالی معتبر و بانک ها

آروین در خصوص ادامه فعالیت کارگزاری ها در شهرداری نیز شرح داد: در بخش دیگری از جلسه کمیته شفافیت، در مورد آینده کارگزاری ها و استفاده از هولوگرام بحث شد و این که قرار است این رویه چگونه ادامه پیدا کند. در این بخش دو راه چاره اندیشیده گردیده است؛ یکی اینکه معاونت مالی دستورالعمل جدیدی برای تحقق بودجه غیرنقد تهیه نموده و قرار است در قالب لایحه به شورا ارائه گردد. کمیته شفافیت تمام کوشش خود را خواهد نمود که در این دستورالعمل، به وسیله تحقق شفافیت و انتشار عمومی تمام مطالباتی که از سوی کارگزاری ها به صورت کاملا نقد به پیمانکاران پرداخت می گردد و از آن طرف تعداد هولوگرام هایی که در ازای آن صادر می گردد، نظارت همگانی در این سیستم فعال گردد تا دیگر جلوی تکرار تخلفاتی که پیش از این به دلیل نبود نظارت های لازمه اجرا شده، این بار به وسیله تحقق شفافیت و تحقق نظارت همگانی، گرفته گردد. همچنین قراردادهایی که قرار است با کارگزاری های مربوطه منعقد گردد با تغییراتی روبرو گردیده و در آنها تصریح گردیده که برخی مواردی که پیش از این به صورت رویه ای انجام گردیده، نادرست بوده؛ ازجمله اینکه کارگزاران حق ندارند خودشان طلبکاران شهرداری را پیدا نمایند و با آن ها وارد توافق و معامله شوند. بلکه طلبکاران حتما باید به وسیله شهرداری معرفی شوند و حتما هم باید مطالبات شان توسط کارگزار به صورت نقد پرداخت گردد. همچنین این که کارگزاران باید مطابق دستورالعمل های پیش بینی گردیده از بین موسسات مالی معتبر و بانک ها انتخاب شوند. اگر قرار باشد بحث صدور هولوگرام مجددا پی گرفته گردد، با رعایت تمام این نکات است که در دستورالعمل جدید خواهد آمد. ضمن آن که تا آن موقع همچنان صدور هولوگرام جدید به وسیله کارگزاری ها امکان پذیر نیست.

این عضو شورای شهر تهران تاکید نمود: آن طور که در جلسه مطرح شد آن چه به آن تراکم سیار می گوییم، بخش دیگری از تخلفات بوده است. اساسا هولوگرام باید روی پلاک ثبتی معین صادر گردد.

اگر قرار باشد مجددا هولوگرام صادر گردد، دیگر به صورت سیار و بدون اینکه پلاک ثبتی معین باشد، نخواهد بود. یعنی کارگزاری ها باید روی پلاک ثبتی معین درخواست صدور هولوگرام نمایند نه اینکه ما یک چیزهایی به نام هولوگرام سیار یا شناور داشته باشیم. این اصلا مورد پذیرش نیست و خود مسئولان مربوطه هم قبول داشتند که هولوگرام باید روی پلاک ثبتی صادر گردد که حساب و کتاب های شهرداری دچار مشکل نگردد چون اگر شما مبلغ درآمد را از قبل بگیرید، بعدا نمی توانید آن را به طور کامل پیش بینی کنید.

وی در پاسخ به این پرسش که در گام نخست نباید دستورالعملی تدوین و بعد صدور هولوگرام از سر گرفته گردد؟ گفت: هنوز اقدام نگردیده است. تا آنجا که من از مسئولان مربوطه اطمینان حاصل کردم، هنوز صدور خط اعتباری جدید برای کارگزاری ها - برای تسویه مطالبات با پیمانکاران و دریافت هولوگرام جدید در ازای آن- فعال نگردیده است تا دستورالعمل جدید مورد تایید قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آنالیز تمام چالش های کارگزاری ها ، صدور 700 میلیارد هولوگرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تمام چالش های کارگزاری ها ، صدور 700 میلیارد هولوگرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید