اجازه ندهیم اپیدمی کرونا به یک فاجعه جهانی تبدیل گردد

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، امید است دانشمندان و پزشکان سراسر دنیا بتوانند هرچه سریعتر راهی برای مقابله با ویروس کرونا پیدا نمایند. ولی زمان آن رسیده تا درباره ساختار جامعه بشری تجدیدنظر نموده و تغییرات اساسی در برخورد کشورها با یکدیگر بوجود آورد.

اجازه ندهیم اپیدمی کرونا به یک فاجعه جهانی تبدیل گردد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ورزشی ها، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو در مقاله ای با عنوان چگونه می توان از تبدیل یک اپیدمی دنیای به یک فاجعه دنیای جلوگیری کرد؟، نوشته است: اتفاقی افتاده است که مدتهاست انتظار آن می رفت . یک بیماری خطرناک همه گیر دنیای همه کشورها را درگیر نموده است. مسلما شیوع عفونت ناشی از ویروس کرونا، از نوع فراگیری بیماری همه گیر طاعون در قرون وسطی نیست ، بلکه یک بیماری همه گیر دنیای ناشی از پیشرفت فناوری است.

در قرون وسطی می توانستند دروازه های شهر را ببندد و یک سال قبل از آن غذا برای مردم ذخیره نموده و در انتظار از بین رفتن طاعون ماند. ولی در کلان شهرهای مدرن ، چنین اقدامی تقریباً غیرممکن است. بشر امروزی به هیچ وجه آمادگی خوبی برای روبرو شدن با یک فاجعه دنیای از نوعی که ناگهانی جامعه را مورد حمله قرار دهد، ندارد.

در مقابل دنیای زنده طبیعت، که در آن همه چیز به صورت محلی اتفاق افتاده و می افتد، هیچ چیزی مانند اینترنت یا سفرهای هوایی بین قاره ای وجود ندارد. و ولی بشریت پیشرفت های خود را به وسیله انتقال اطلاعات سیاره ای بدست آورده و ارتباطات نقش مهمی در زندگی انسانها پیدا نموده است.

ویروس جدید کرونا یا همان - COVID-19 ، که به سرعت در سراسر کره زمین پخش شده است ، شبیه ویروسی است که در خفاش زندگی می نماید. حال چگونه این ویروس به انسان رسید؟ در نتیجه نگه داشتن خفاش ها به عنوان حیوانات خانگی ، مانند سگ و گربه ، و یا در نتیجه ، استفاده از گوشت خفاش در چین به عنوان یک غذای لطیف. در هر صورت ویروس کرونا به سرعت در همه قاره های دنیا گسترش یافته است.

واضح است که نخستین قدم در جلوگیری از گسترش این ویروس، مدارس مجازی، دانشگاه های مجازی و اوج یادگیری در دنیای مجازی است. این اقدام چندان هم بد نیست ، زیرا امکان دستیابی دانش در هر سطحی از دنیا فراهم است.

در اینجا فقط برگزاری امتحانات برای دریافت مدرک دیپلم معادل هاروارد یا آکسفورد ، احتمالاً واقعاً باید انجام گردد و برای بعضی رشته های تخصصی این کار هرگز به طور مجازی میسر نیست. ولی تغییر شکل آموزش که اپیدمی کرونا دنیا را به سمت آن تحریک نموده و در حال حاضر بطور موقت و بعد دائمی اجباری اجرا خواهد شد، صحیح و خوب است.

بشریت باید مقیاس فاجعه ای که دنیا را تهدید می نماید را درک نموده و به صورت هماهنگ با آن برخورد کند. این مسئولیت با انفجار چرنوبیل که در یک شهر کوچک و در یک کشور خاص اتفاق افتاده قابل مقایسه نیست. مقیاس فاجعه ای که در نتیجه که یک بیماری همه گیر دنیای همه بشریت را تهدید می نماید، حتی با بمباران ناکازاکی و هیروشیما هم قابل مقایسه نیست. این فاجعه را حتی نمی توان با جنگ دنیای دوم مقایسه کرد.

امروز امید همه بشریت به دانشمندان و پزشکان سراسر دنیا است تا هر چه سریعتر راهی برای سرکوب این ویروس پیدا نمایند. این امید به پیشرفت تکنولوژی بسته شده که قادر به مقابله با آن باشد. ممکن است قبل از فاجعه آمیز شدن اپیدمی کرونا، واکسنی برای آن فراوری گردد. و اگر نه، چطور؟

علیرغم کوشش های 20 سال گذشته ، هنوز واکسنی برای بیماری ایدز فراوری نشده است. واکسیناسیون ها در برابر آنفولانزا انجام می گردد ، اما به دلیل جهش اتفاق افتاده در ویروس ، مردم همچنان به این بیماری مبتلا می شوند.

بشریت به جایی است که نباید می رسید : به اسرار زندگی مولکولی دست یافته که طبیعت با دقت از آن محافظت می کرد.

امیدواریم که این بار بتوانیم از این مهلکه جان سالم بدر ببریم. ولی کاملاً لازم است تا درباره محدوده هایی که تمدن بشریت نباید برای بقای خویش آنها را از بین ببرد، بیشتر و عمیق تر فکر کنیم.

ویروس کرونا بر همه جوانب زندگی انسان ها تأثیر می گذارد. مثلاً به روی مسئله مهاجرت. در نتیجه وخیم تر شدن اوضاع در سوریه ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه کانالی برای راهنمایی پناهنجویان آنها را به سمت مرزهای یونان و بلغارستان بوجود آورد.

حال این سؤال مطرح میگردد: چه کسی از این هزاران پناهجو آزمایش ویروس کرونا انجام خواهد داد، و در دراز مدت - جمعیت هزاران و هزاران نفری؟ این موضوع هنوز توسط رهبران کشورهای اتحادیه اروپا مطرح نشده است. همچنین در رابطه با ورود غیرقانونی به خاک ایالات متحده به وسیله مرز مکزیک در کنگره آمریکا بحث نشده است - و سالانه صدها هزار نفر از این طریق وارد خاک این کشور می شوند. به دلایل سیاسی ، این مسئله مورد بحث قرار نمی گیرد.

یک عنصر امیدبخش برای تمام بشریت این است که میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 درصد کمی است و به عنوان مثال بسیار کمتر از طاعون است. ولی آشفتگی ناشی از شیوع این بیماری برای بشریت به شکلی که در آن قرار گرفته بسیار جدی بوده و تا فراوری واکسن مناسب برای آن هم راه طولانی وجود دارد. بنابراین به طور کامل باید درباره پیامدهای این بیماری بطور جدی بحث گردد.

در هر صورت امیدواریم که بشریت پیروز گردد تا با همه گیری ویروس کرونا مقابله کند. ولی این باعث می گردد که درباره ساختار جامعه بشری دوباره فکر کنید. درباره اینکه آیا زمان آن نرسیده که تغییرات اساسی در برخوردها داده گردد؟ درباره اینکه دسترسی به اینترنت در سراسر کره زمین فراهم گردد. درباره احتیاج به تعادل بین دنیای گرایی و محلی گرایی. درباره توزیع ناعادلانه پیشرفته ترین فناوری ها هستند و درباره برخورد کشورها با یکدیگر، چرا که این اتحاد، حمایت و همکاری کشورهاست که می تواند دنیا را از این فاجعه نجات دهند.

مبحث مطرح شده ارزش آن را دارد که مقالات مفصلی درباره آن در رادیوها و تلویزیون های دنیا پخش گردد و بشریت بتواند برای مقابله با این تهدیدی جمعی، با یکدیگر متحد گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اجازه ندهیم اپیدمی کرونا به یک فاجعه جهانی تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه ندهیم اپیدمی کرونا به یک فاجعه جهانی تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید