اما و اگر ترکیب واکسن های کرونا، برای محافظت بیشتر به یک واکسن اتکا نشود

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، اغلب واکسن های فراوری شده برای مقابله با بیماری کووید19 دو دز هستند و تقریبا تمام کسانی که هر دو دز را تزریق نموده اند، واکسن یکسانی بوده است، اما این فرایند در حال تغییر است و جوامع مختلف به تزریق واکسن ترکیبی روی آورده اند.

اما و اگر ترکیب واکسن های کرونا، برای محافظت بیشتر به یک واکسن اتکا نشود

گروه علم و پیشرفت وبلاگ ورزشی ها، اغلب واکسن های فراوری شده برای مقابله با بیماری کووید19 دو دز هستند و تقریبا تمام کسانی که هر دو دز را تزریق نموده اند، واکسن یکسانی بوده است، اما این فرایند در حال تغییر است زیرا برخی از کشورها اجازه می دهند و حتی در برخی موارد تشویق هم می نمایند که افراد واکسن ترکیبی دریافت نمایند؛ گرچه فرایند ترکیب واکسن ها در حال آنالیز است اما تا به امروز عارضه ای از این روش منتشر نشده و شواهد نشان می دهد، این رویه نه تنها می تواند دسترسی به واکسن ها و درنهایت کنترل اپیدمی کرونا را تسهیل کند، بلکه منجر به افزایش ایمنی در آنهایی می گردد که واکسن ترکیبی کووید 19 را دریافت نموده اند.

در این گزارش با جزئیات به این موضوع پرداخته ایم:

چرا واکسن ها ترکیب می شوند؟

در مارس امسال، در پی نگرانی ها در خصوص بروز موارد نادری از لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا در برخی کشورها، تزریق این واکسن متوقف شد. تعدادی از کشورهای اروپایی از بخش درمان خواستند در برخی گروه های سنی که در دز اول واکسن آسترازنکا دریافت نموده بودند، برای دز دوم واکسن دیگری بزنند، هرچند در کارآزمایی های بالینی این ترکیب واکسن آنالیز نشده بود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، یکی از کسانی بود که مشمول این سیاست شد و پس از دز اول آسترازنکا، برای دز دوم واکسن مدرنا دریافت کرد.سایر کشورها، مانند کانادا، محدودیت موجودی آسترازنکا را علت ترکیب واکسن ها خاطرنشان کردند. این مساله می تواند در کشورهای فقیرتر که در تامین واکسن مشکل دارند شایع تر باشد. خاتمه، برخی افراد از جمله مدیران شرکت های داروسازی، با استناد به این که ترکیب واکسن ها می تواند پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد کند، دزهای واکسن دریافتی شان را تغییر دادند.

ترکیب اسپونتیک با واکسن آمریکایی و چینی

براساس نتایج یک مطالعه انجام شده در آرژانتین به عنوان یکی از کشورهای مشارکت نماینده در طرح جهانی آنالیز واکسن های ترکیبی علیه ویروس کرونا، وزارت بهداشت این کشور طبق نتایج اولیه ترکیب واکسن اسپوتنیک با دزهای دیگر همانند آسترازنکا، سینوفارم و مدرنا از عدم بروز هیچگونه عارضه جدی اطلاع داد. به این ترتیب 41.6 درصد داوطلبان پس از واکسیناسیون دوم هیچ عارضه ای نداشته، 8.4 درصد افراد دچار تب و کمردرد و 50 درصد افراد واکسینه شده تنها درد در محل تزریق را گزارش کردند. وزارت بهداشت آرژانتین با بیان اینکه آنالیز اثربخشی ترکیب واکسن ها هنوز در دست آنالیز است، خاطرنشان کرد این مطالعه از هفتم ژوئیه (16 تیر ماه) شروع شده و میانه سن افراد شرکت نماینده، 49 سال بوده است.

اسپوتنیک وی از جمله واکسن هایی است که در کنار سایر کاندیداهای واکسن آسترازنکا و سینوفارم، تا کنون در آرژانتین تزریق شده است.

تایید اثربخشی ترکیب واکسن روسیه با آسترازنکا

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه نیز بر اساس نتایج به دست آمده از ترکیب واکسن آسترازنکا با دز نخست واکسن اسپوتنیک وی، از اثربخشی این واکسن ترکیبی در برابر ویروس کرونا و عدم بروز عوارض جانبی در افراد واکسینه شده، اطلاع داد. هر دو واکسن اسپوتنیک وی و آسترازنکا از فناوری مشابهی برای ایمن سازی بدن در مقابل ویروس کرونا استفاده می نمایند. در ساخت واکسن های فراوری شده علیه کووید-19 تا کنون روش های مختلفی استفاده شده است. در برخی از واکسن ها همانند سینوفارم چین از ویروس های غیر فعال شده، در واکسن هایی مانند اسپوتنیک وی و آسترازنکا از ناقل های ویروسی غیر قابل تکثیر و در واکسن هایی مانند فایزر و مودرنا از پیغام رسان های آران اِی (RNA) استفاده شده است. صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل های موقتی داده ها، سطح ایمنی بالا برای استفاده ترکیبی این دزهای واکسن را نشان می دهد؛ نه عوارض جانبی و نه حتی موارد ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون مشاهده شده است. آزمایش ترکیب این واکسن ها تا روز دوم ماه مارس سال 2022 (11 اسفند 1400) به طول می انجامد و در آن 150 فرد بزرگسال شرکت می نمایند.

واکسن های ترکیبی کارکرد یکدیگر را تکمیل می نمایند

شان لو، پژوهشگر دانشگاه پزشکی ماساچوست می گوید: ما هنوز درک کاملی از کارایی چند واکسن متفاوت نداریم و مکانیزم امر را نیز به سهولت نمی توانیم شرح دهیم. آن چه روشن است این که انواع واکسن ها با روش های مختلف، سیستم ایمنی بدن را بیدار و هوشیار می نمایند و ترکیب این روش ها به نوبه خود می تواند ایمنی را تقویت کند یا زمان ایمنی را طولانی تر سازد.

سایر دانشمندان نیز باور دارند، حداقل سودمندی واکسیناسیون ترکیبی این است که کارنمودهای یکدیگر را تکمیل می نمایند.

تلفیق واکسن ها از زاویه دید مدیر واکسیناسیون WHO

کیت اوبراین، مدیر بخش واکسیناسیون سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد، تمامی واکسن های تایید شده تحت نظر این سازمان گرچه از روش های متفاوتی برای مقابله با این ویروس آنتی بادی را در بدن فراوری می نمایند، اما همگی به شکلی یکسان برای ایمن سازی بدن طراحی شده اند. وی اضافه نمود : براساس قاعده کلی کارکرد واکسن ها فکر می کنیم تلفیق و ادغام واکسن ها با یکدیگر امکان پذیر خواهد بود.

تزریق دو واکسن مختلف تساوی عرضه را در پی خواهد داشت

کوزاک می گوید برای تساوی عرضه، اگر دو واکسن مختلف برای یک فرد مورد استفاده قرار گیرد، راحت خواهد بود. بیشتر واکسن های کووید 19 به تزریق مضاعف احتیاج دارند؛ دز اولیه و در پی آن تقویت نماینده برای تقویت و توسعه پاسخ ایمنی احتیاج است؛ در کانادا، دامنه واکسیناسیون با مسائل موجود درگیر شده است. جریان واکسن از برخی شرکت ها به یکباره کاهش یافته در حالی که برخی دیگر دزهای بیشتری را ارائه می دهند. از این رو برخی پیروز به دریافت دز دوم واکسن نشده اند.

برای محافظت بیشتر شاید ضروری است به یک واکسن اتکا نگردد

ژو زینگ، استاد مرکز تحقیقات ایمنی شناسی مک مستر در همیلتون، می گوید که جدا از کاهش احتمال عرضه، مطالعه انجام شده در زمینه تفاوت واکسن ها نشان می دهد، این عامل ممکن است محافظت بهتری نسبت به اتکا به یک نوع واکسن ایجاد کند.

اثر بخشی واکسن از چه زمانی شروع می گردد و تا چه زمانی ماندگار می ماند؟

ایمنی زایی واکسن دو تا سه هفته بعد از تزریق نوبت اول شروع می گردد و دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می گردد. بنابراین ریسک ابتلا به بیماری کووید 19 در روزهای ابتدایی بعد از تزریق واکسن وجود دارد و نباید نادیده گرفته گردد. ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن های کووید 19 تعیین تعیین نیست، اما انتظار می رود دو هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل 6 ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "اما و اگر ترکیب واکسن های کرونا، برای محافظت بیشتر به یک واکسن اتکا نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگر ترکیب واکسن های کرونا، برای محافظت بیشتر به یک واکسن اتکا نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید