این چشمه آب ندارد!

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، تپه های گل فشان از جاذبه های طبیعی و کمیاب چابهار هستند.

این چشمه آب ندارد!

اگر ببینید از چشمه ای آب جاری است، تعجب نمی کنید. حتی اگر ببینید از کوهی مواد مذاب جاری است، باز هم تعجب نمی کنید. اما اگر ببینید از چشمه ای بالای کوه، گِلی چسبناک و خاکستری جاری است، حتما تعجب می کنید. چشمه های گِل فشان چابهار یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی و ژئوتوریستی ایران به شمار می فرایند. با صفحه گردشگری وبلاگ ورزشی ها همراه باشید تا با هم به چشمه های جادویی سفر کنیم و از دیدن آن لذت ببریم.

تپه هایی که گل می فشانند

دیدن صحنه جوشیدن و قل قل زدن گل و لای چسبنده از دل زمین و پاشیدنش به اطراف با صدایی بم، شبیه به صحنه های فیلم های تخیلی است. در منطقه چابهار چند چشمه داریم که به جای آب، گل از آنها می جوشد. مشهورترین آنها در منطقه تنگ شهرستان کنارک واقع شده که مجموعه ای از چند تپه بلند و کوتاه بوده و در حال حاضر فقط یکی از آنها فعال است.

در منطقه چابهار هفت تپه گل فشان وجود دارد. که برجسته ترین آنها گل فشان تنگ است. این مکان تپه خاکستری رنگی است به ارتفاع تقریبی 100 متر و قطر قاعده 100 متر که فاصله آن از چابهار حدود 100 کیلومتر است.

رسیدن به اینجا راحت نیست

اطراف تپه گل فشان چیزی جز بیابان دیده نمی شود. در شعاع 200 متری کوه، چاله ای به عمق 2 متر ایجاد شده است و برای بازدید از تپه گل فشان ، باید از آن عبور کرد. اگر فصل بارندگی نباشد به راحتی می توانید به بالای تپه گل فشان برسید. در قله کوه، چاله ای کوچک دیده می شود که پر از گل است. این چاله همان گل فشان است که در هر دقیقه مقداری گل با صدای خاصی که شبیه ترکیدن حباب است، از آن خارج می شود. به احتمال خیلی زیاد خود تپه نیز در نتیجه فعالیت های گل فشانی ایجاد شده است.

آیا این گل ها خاصیت دارند؟

تپه گل ا فشان کاربردهای زیادی دارد. سفال سازی و گل درمانی مهمترین فواید این گل ها به شمار می فرایند. جالب است بدانید که بسیاری از مردم برای درمان بیماری های پوستی، کمردردها، گرفتگی رگ ها و دردهای عضلانی از گل تپه گل فشان استفاده می کنند.

در همه جای دنیا

در همه جای دنیا گل فشان داریم. با این حال از800 تپه گل ا فشان موجود در دنیا، بیش از نیمی از آن ها در مناطق ساحلی دریای خزر و دریای عمان قرار گرفته اند. گفته می شود بین ایجاد گل فشان ها و نزدیکی به منابع نفتی و گازی، رابطه نزدیکی وجود دارد.

ناف دریا دیده اید؟

اعتقاد محققان و باورهای اهالی محل راجع به تپه گل فشان نیز شنیدنی است. محققان بر این باورند که نیروهای تکتونیکی و فشار، عامل اصلی ایجاد تپه گل فشان هستند. با این حال مردم بومی اعتقاد دارند این پدیده با مقدار جز و مد و همچنین شرایط ماه در آسمان و حتی بارندگی رابطه نزدیک دارد. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید مردم محلی به گل فشان ها ناف دریا یا ناف زمین می گویند.

چطور برویم؟

برای رسیدن به چابهار و بازدید از تپه گل فشان می توانید از هواپیما استفاده کنید. فرودگاه کنارک نزدیکترین فرودگاه به چابهار است. بندر چابهار ایستگاه راه آهن ندارد. اگر قصد سفر زمینی دارید می توانید از اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کنید.

برای رسیدن به تپه گل فشان باید از شمال چابهار به سمت تیس خارج شده سپس وارد جاده شماره 98 یعنی جاده جاسک-گواتر شوید. این جاده را حدود 60 کیلومتر به سمت غرب ادامه دهید تا به روستای کهیر برسید. پس از 17 کیلومتر عزیمت به سمت غرب به سه راهی بندر تنگ خواهید رسید. حال از جهت قبلی وارد جاده فرعی روستای تنگ شوید. پس از طی حدود 7 کیلومتر کوه گل فشان را در سمت راست خود خواهید دید.

کی برویم؟

اوج فعالیت گل فشان ها از فروردین تا اواخر مهر است. با این حساب تقریبا در هیچ زمانی از سال، فرایند جوشیدن گل و لای از درون زمین و جاری شدنش به بیرون متوقف نمی شود.

نکات مهم هنگام بازدید

سعی نکنید گل فشان ها را تست کنید. کافیست چند دقیقه صبوری کنید تا جوشیدن و حباب زدن گل را ببینید. لازم نیست سنگ و سکه یا هر چیز دیگری را در حفره بگذارید تا پاشیدن گل از حفره به بیرون را مورد امتحان شخصی قرار دهید. این کار خطر دارد. ممکن است فشار پاشیدن گل و لای، بیشتر از تصور شما باشد و سنگ یا سکه به سر و روی خودتان برخورد کند. همراه داشتن لباس اضافه توصیه می شود. احتمالا هوس می کنید با گل و لای، خود و اطرافیان تان را حسابی گل مالی کنید و از هیجان این کار قهقهه بزنید.

در فاصله دو کیلومتری از تپه گل فشان روستای تنگ، یک تپه گل ا فشان دیگر نیز وجود دارد. در 500 متری تپه گل فشان سرویس بهداشتی، آلاچیق و سوئیت وجود دارد. در نزدیکی تپه گل فشان، روستاهای ماهیگیری زیادی وجود دارند. در ایام نوروز روستائیان به محل گل فشان می آیند و کباب ماهی می فروشند. از این ماهی ها نوش جان کنید. بازدید از ساحل و آب تنی در آب های زلال روستای درک در بخش زرآباد کنارک بسیار توصیه می شود. کفش مناسب، کرم ضدآفتاب و کلاه لبه دار فراموش نشود.

منبع: پیام دلتا

به "این چشمه آب ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این چشمه آب ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید