راهنمای تحصیل در انگلستان

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، تحصیل در انگلستان به دلیل دانشگاه های معتبر در سطح دنیا و نیز تنوع رشته ها یکی از گزینه های محبوب دانشجویان خارجی است.

راهنمای تحصیل در انگلستان

انگلستان پس از آمریکا دومین مقصد محبوب دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور محسوب می گردد. در حال حاضر، 109 دانشگاه در کل بریتانیا وجود دارد که 91 مورد از آن ها در انگلستان واقع شده و تعدادی از آن ها در فهرست معتبرترین دانشگاه های جهان قرار دارند. مدارک دانشگاه های بریتانیا در تمام نقاط جهان معتبر و ارزشمند هستند و طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در دانشگاه های این کشور ارائه می شوند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در انگلستان تحصیلات ابتدایی (primary) از سن پنج سالگی شروع و به مدت شش سال ادامه دارد. در سن ده سالگی دوره متوسطه (high school) شروع می گردد. بعد از اتمام دوره پنج ساله متوسطه کسانی که تمایل به تحصیل در سطوح عالیه را دارند، باید یک دوره دو ساله به نام A-level را گذرانده و امتحانات آن را با موفقیت به سرانجام برسانند. بر اساس نمرات حاصل از این امتحانات می توان رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه انتخاب نموده و پس از اعلام پذیرش دانشگاه، در آن رشته به تحصیل ادامه داد.

تحصیلات دانشگاهی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد دانش آموزان برای ادامه تحصیل در انگلیس قبل از ورود به دانشگاه به مدت سیزده سال در مقاطع ابتدائی و متوسطه تحصیل نموده و سپس به دانشگاه وارد می شوند. تحصیلات دانشگاهی در انگلستان با دوره کارشناسی شروع می گردد که در بیشتر رشته ها طول این دوره سه سال و در بعضی موارد چهار سال است. تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد به دو صورت Course و Research امکان پذیر است و معمولا دو سال طول می کشد.

دوره دکتری در کشور انگلستان غالبا تنها بر اساس تحقیق صورت می پذیرد. در این دوره دانشجو باید بر اساس تحصیلات قبلی و علائق خود و آمادگی و پذیرش استاد راهنما موضوعی را انتخاب نموده، مجهولی را کشف و تحقیق نوینی را ارائه دهد. این دوره به طور متوسط سه سال به طول می انجامد.

دوره های تحصیلی

1. دوره های هنری و حرفه ای منتهی به مدرک HNC,HND, College Diploma یا Higher Diploma از دوره هایی هستند که پس از دو یا سه سال تحصیل به دلیل شرط ورود آسان تر یا A-Level با نمره تقریبی E و D طی می گردد.

2. مدرک Bachelor با سه سال تحصیل یا چهار سال تحصیل با کار توأم (Sandwich Course) است. البته داوطلبان بدون دارا بودن نمره A-Level می توانند در بعضی از دانشگاه ها دوره Bachelor را به شرط پشت سر نهادن یک سال ابتدایی (Foundation Year) شروع نمایند که در مجموع این دوره چهار سال تحصیلی است. مدرک دوره Bachelor به دو نوع Honours وOrdinary تقسیم می گردد و مدرک Honours خود به چهار نوع Second 1 (and 2) ,First و Third تقسیم می گردد.

بدیهی است که مدرک Honours - First بالاترین، وOrdinary پایین ترین سطح را دارد. دوره های Bachelor چهار سال تحصیلی و Sandwich Course، علاوه بر سه سال تحصیل، کار نظارت شده در کارخانه را به همراه دارد که معمولا به صورت دو شش ماه یا یک سال کارورزی بین سال های تحصیل است. این دوره جنبه عملی یا کاربردی و حرفه ای دارد و امکان اشتغال بیشتری را فراهم می آورد.

3. مدرک (Post Gradute Diploma (PGD که اخذ آن بعد از گذراندن دوره های HD,HNC,HND در دانشگاه های کشور انگلستان میسر است. این دوره می تواند اولین مرحله از سیر تحصیلی دوره Master نیز باشد.

4. مدرک Master برای ورود به این دوره امتحانی صورت نمی گیرد، بلکه با توجه به نمرات دوره Bachelor، مصاحبه و نظر معرف ها، دانشجو پذیرفته می گردد. این دوره به دو صورت ارایه می گردد:

  • درس و پژوهش (By Course): در این حالت دانشجو پس از شش ماه حضور در کلاس و موفقیت در امتحانات، پژوهش کوتاه مدتی را انتخاب می نماید که پس از دفاع موفقیت آمیز از آن، به دریافت مدرک Master نائل می گردد. اخیراً نظا م Modular نیز معرفی شده است. در این نظام (Modular) دانشجو حق انتخاب نوع کلاس های درسی را دارد و با انتخاب حدود 5-6 Modul که هر کدام در حد سه واحد است، تحصیل شروع می گردد و سپس انجام پژوهشی مد نظر قرار می گیرد. این دوره معمولاً یک سال طول می کشد و شروع آن از اکتبر هر سال است.
  • با پژوهش (By Research): در حالت By Research کلاس درسی در کار نیست و تنها کار پژوهشی ارائه می گردد و طول آن معمولاً دو سال است. این دوره می تواند همچون دوره دکترا در اکتبر، ژانویه و آوریل شروع گردد.

5. مدرک (Master of Engineering (MEng شامل چهار یا پنج سال تحصیل پس از دوره متوسطه است. این دوره با تاکید بر کار گروهی به منظور ارتقای توانمندی های صنعتی دانشجویان ارائه می گردد. در این دوره دانشجو باید در سال های اول و دوم تحصیل معدل مناسب کسب کند تا بتواند دوره MEng را ادامه دهد. در غیر این صورت دوره را سه ساله به سرانجام برده و مدرک BEng دریافت می نماید.

تفاوت اصلی دوره های چهار و پنج ساله به توضیح زیر است:

  • تعداد واحدهای گذرانده شده: به این صورت که در دوره پنج ساله بیشتر و عمیق تر گذرانده می گردد.
  • نوع پروژه صورت گرفته: در دوره چهار ساله سرانجام نامه ارائه نمی گردد و فقط یک Disertation که مشابه گزارش کار آزمایشگاهی است توسط دانشجو ارائه می گردد، ولی در دوره پنج ساله دانشجویان حدود یک سال در صنعت بر روی یک پروژه به عنوان پروزه فارغ التحصیلی کار می نمایند که در نهایت منجر به ارائه یک سرانجام نامه می گردد.

6. مدرک M.Phil این دوره اولین مرحله دوره دکترا (Ph.D) است، اما به صورت مستقل نیز بعد از دوره های Bachelor یاMaster در بعضی از دانشگاه ها و رشته ها ارائه می گردد.

7. مدرک Ph.D این دوره منحصراً با پژوهش است و در این پژوهش باید مجهولی کشف، یا موضوع جدیدی در یکی از رشته های علوم ارائه گردد. مدت متوسط این دوره سه سال است و در بعضی موارد برای بالا بردن توان نظری دانشجو چند درس یا سمینار نیز ارائه می گردد.

در نظام تحصیلی انگلستان اخذ مدرک Ph.D. مستقیما پس از دوره Bachelor نیز ممکن است، که در این صورت باید دانشجو از وضعیت علمی کاملاً مطلوبی برخوردار باشد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. مدارک BTEC HigherHD, HNC, HND و کلیه مدارک با دو یا سه سال تحصیل که منجر به اخذ مدرک Bachelor نمی گردد بعد از دیپلم دبیرستان، کاردانی ارزشیابی می گردد.

2. مدارک ذکر شده در بند یک به همراه Diploma یک سال تحصیل یا (Postgraduate Diploma (PGD در مجموع، کارشناسی ارزشیابی می گردد.

3. مدرک PGD بعد از کارشناسی فقط صحت صدور صادر می گردد.

4. مدارک MEng چهار ساله تمام وقت با ارائه دیپلم دوازده ساله دبیرستان یا مدارک پیش دانشگاهی ایران یا معادل آن کارشناسی ارزشیابی می گردد.

5. مدارک MEng پنج ساله تمام وقت با ارائه دیپلم دوازده ساله دبیرستان یا مدارک پیش دانشگاهی ایران یا معادل آن کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

6. مدارک Master By Course با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

7. مدارک Master By Research با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسیی ارشد ارزشیابی می گردد.

8. مدارک M.Phil در صورت انجام یک سال تحصیل (پژوهش) بعد از دوره کارشناسی ارشد یا دو سال تحصیل (پژوهش) بعد از دوره کارشناسی و ارائه سرانجام نامه به ماخذ کارشناسی ارشد قابل آنالیز و ارزشیابی است.

9. مدرک Architecture Diploma با دو سال تحصیل بعد ازB.A. یا معادل آن در معماری، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

10. مدارک Ph.D با شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد، دکترا ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تدریس در موسسات آموزشی و دانشگاه های انگلستان، زبان انگلیسی است. نکته قابل توجه اینکه هر ساله حدود 600,000 نفر دانشجوی بین المللی به منظور ارتقاء و تکمیل مهارت های زبان انگلیسی خود به انگلیس سفر می نمایند.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

هزینه های تحصیلی در انگلستان برای ادامه تحصیل در انگلستان برای دانشجویان خارجی از 2000 تا 18000 پوند در سال بسته به موسسه آموزشی یا دانشگاه، سطح، دوره تحصیلی و نوع رشته متفاوت است.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

هزینه های زندگی در انگلستان وابسته به روش زندگی افراد، بودجه آن ها و عادت های هزینه کرد آن ها است؛ ولی در حالت کلی، هزینه زندگی دانشجویی در این کشور ماهانه بین 635 تا 1280 پوند است.

محدودیت سنی برای تحصیل

در دانشگاه های انگلستان محدودیت سنی برای ادامه تحصیل و اخذ بورسیه وجود ندارد.

برترین دانشگاه های انگلستان

نام دانشگاه رنکنیگ جهانی در وب سایت topuniversities
University of Cambridge 5
University of Oxford 6
(UCL (University College London 7
Imperial College London 8
Kings College London 23
The University of Edinburgh 23
The University of Manchester 34
(London School of Economics and Political Science (LSE 35
University of Bristol 44
The University of Warwick 57
University of Glasgow 65
Durham University 78
The University of Sheffield 82
University of Nottingham 84
University of Birmingham 84
University of St. Andrews 92
University of Leeds 101
University of Southampton 102
Queen Mary University of London 127
Lancaster University 135
University of York 135

بورسیه دانشگاه های انگلستان

بورسیه تحصیلی در انگلستان بعضاً در مقطع کارشناسی ارشد و بطور وسیعی در مقطع دکتری ارائه در انگلستان می گردد. تعداد بورسیه هایی که ارائه می شوند همواره کمتر از تعداد متقاضیان است؛ به همین دلیل امکان دریافت بورسیه بسیار رقابتی است. بورسیه ممکن است توسط استاد شخص در قالب دستیار تدریس (Teacher Assistant) یا دستیار پژوهشی (Research Assistant) ارائه گردد که این نوع بورسیه می تواند بخشی یا تمامی شهریه دانشگاه را پوشش دهد.

نوع دیگر بورسیه پرداخت بخشی یا تمامی شهریه دانشجو توسط دانشکده یا دانشگاه محل تحصیل فرد است. بعضی دانشگاه ها تعداد محدودی بورسیه ارائه می نمایند که تمامی هزینه تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می دهد. نوع دیگر بورسیه ها توسط دولت ها و نهادهای مرتبط آن ها ارائه می گردد.

تعطیلات سرانجام سال تحصیلی

شروع سال تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اول اکتبر (دهم مهرماه) است. هر سال تحصیلی شامل سه ترم پاییزه، زمستانه و بهاره است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در انگلستان

دانشجویان خارجی با پرداخت هزینه ای ناچیز از بیمه درمانی در انگلستان برای طول مدت تحصیل برخوردار خواهند شد.

آب و هوای انگلستان

انگلستان دارای آب و هوایی نسبتا معتدل است که در زمستان از صفر درجه پایین تر و در تابستان از 32 درجه بالاتر نمی رود. سردترین ماه سال ژانویه و فوریه و گرم ترین ماه سال ماه ژوئیه است.

ویزا و کار دانشجویی در انگلستان

عنوان ویزای دانشجویی انگلستان مطابق وب سایت مهاجرت انگلستان، Tier 4 (General) student visa است. برای اخذ این ویزا دانشجو باید دارای شانزده سال سن یا بالاتر و پذیرش از از موسسه مورد تایید باشد و توانایی مکالمه و خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی بر اساس رشته مورد نظر را داشته باشد و بتواند شهریه و هزینه زندگی خود در انگلستان را تامین کند. حداقل زمانی که می توان برای دریافت ویزا درخواست داد، سه ماه قبل از شروع دوره تحصیلی است. به طور معمول در مدت سه هفته به درخواست های ویزا پاسخ داده می گردد.

دانشجو جهت دریافت ویزای دانشجویی باید از موسسات آموزشی مورد تایید جهت ویزای دانشجویی، یک پذیرش غیر مشروط داشته باشد و بتواند هزینه های زندگی و شهریه خود را تامین کند. موسسه آموزشی که پذیرش تحصیلی را به دانشجو ارائه می نماید، یک شماره مرجع به نام Confirmation of Acceptance for Studies) CAS) را برای فرد ارسال می نماید که در زمان پر کردن فرم ویزا این کد باید وارد گردد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

برای اعضای خانواده (وابستگان) دانشجو می توان همزمان با ویزای دانشجو درخواست ویزای همراه داد. اعضای خانواده عبارتند از همسر و فرزندان زیر هجده سال دانشجو. دانشجو باید توانایی پوشش هزینه های اعضای خانواده خود را در زمان اقامت در انگلستان نشان دهد. برای هر همراه باید مقدار مشخصی بودجه علاوه بر بودجه شخصی دانشجو موجود باشد. مقدار بودجه ای که مورد احتیاج است، بستگی به طول دوره تحصیل دارد.

شرایط کار دانشجویی

دانشجو با دریافت ویزای دانشجویی می تواند همزمان با تحصیل به میزان بیست ساعت در هفته کار کند. دانشجو با ویزای دانشجویی نمی تواند از بودجه عمومی استفاده کند یا به عنوان ورزشکار حرفه ای یا مربی ورزشی مشغول به کار گردد یا در موسسات آموزشی که بودجه آن ها توسط نهادهای عمومی تامین می گردد، تحصیل کند.

منبع: کجارو / scholars4dev.com / internationalstudent.com / britishcouncil.pk / studying-in-uk.org / studylink.com / fa.wikipedia.org / visamondial.com / grad.saorg.ir / studyabroadagency.com / farsi.ukstudy.com / imtstudy.com

به "راهنمای تحصیل در انگلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در انگلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید