شاید ندانید که کانادا آتشفشان دارد!

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، دانشمندان در حال برنامه ریزی برای انجام نوعی سی تی اسکن از آتشفشان بریتیش کلمبیا هستند تا به مهار گرمای زیرزمینی یاری نمایند که سنگ ها را به ماگما تبدیل می نماید و برای استفاده به عنوان انرژی تجدیدپذیر مناسب است.

شاید ندانید که کانادا آتشفشان دارد!

به گزارش وبلاگ ورزشی ها به نقل از سی تی وی، یک زمین شناس از منابع طبیعی کانادا می گوید: کانادایی ها اغلب از فهمیدن اینکه آتشفشان در این کشور وجود دارد تعجب می نمایند. اما آتشفشان های فعالی در کانادا هستند.

او و همکارانش به سمت کوه Cayley حرکت می نمایند که بخشی از رشته کوه هایی با قله های آتشفشانی معروف مثل کوه سنت هلن در استان واشنگتن است.

آخرین جریان گدازه Cayley به دهه 1700 برمی شود، اما هنوز گرمای زیادی به جا مانده است. چاهی که در دهه 1970 در این منطقه حفر شد، دمای 250 درجه سانتیگراد را در عمق 1.5 کیلومتری نشان می داد.

این زمین شناس گفت که گرمای زیاد در چنین عمق کمی فرصتی عالی برای استفاده از انرژی زمین گرمایی است. برای مقایسه، دمای زیرزمینی در آلبرتا که برخی از متخصصان، معتقدند پتانسیل استفاده از انرژی زمین گرمایی برای استان را دارد، به ازای هر یک کیلومتر عمق دما فقط 50 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

به گفته این زمین شناس، از نظر دما، این یک منبع مهم در سطح جهانی است.

چطور می توان از آن استفاده کرد؟

نیروگاه های زمین گرمایی به وسیله گرمای موجود در آب های زیرزمینی انرژی فراوری می نمایند. موفقیت آنها به حفر شدن چاه ها در مکان مناسب برای یافتن بیشترین آب با بالاترین دما بستگی دارد.

از آنجایی که این کار بسیار هزینه بر است، حفاری های زمین گرمایی به نرخ موفقیت 50 درصدی احتیاج دارند تا انجام شوند. حفاری های چاه های نفت و گاز فقط ضروری است که یک بار از هفت مورد درست باشند.

او و همکارانش در کوشش هستند تا با طراحی نقشه ای سه بعدی از درون کوه احتمال موفقیت حفاری را بالا ببرند.

بخشی از نقشه به یاری زمین شناسی پایه ترسیم خواهد شد. این تیم آنالیز می نماید که چه نوع سنگ هایی در کوه وجود دارد تا بفهمد که چقدر نفوذپذیر یا متخلخل هستند؛ به علاوه گسل هایی را که محتمل است آب داغ را در خود نگه دارند، شناسایی می نمایند.

این روش را می توان به نوعی سی تی اسکن کوه در نظر گرفت.

این اسکن می تواند برای مشخص دقیق محل انجام حفاری برای رسیدن به برترین منابع گرمایی مورد استفاده قرار بگیرد.

کانادا چند پروژه زمین گرمایی در دست اجرا دارد.

اما هیچ چاه زمین گرمایی در کانادا هنوز انرژی فراوری نمی نماید و در نتیجه تنها کشوری در حاشیه آتش اقیانوس آرام است که از این انرژی استفاده نمی نماید.

به گفته این زمین شناس، این منبع انرژی می تواند سهم قابل توجهی، با اندازه انتشار کربن صفر، در تامین احتیاجهای انرژی کانادا داشته باشد.

منبع: خبرکانادا

به "شاید ندانید که کانادا آتشفشان دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاید ندانید که کانادا آتشفشان دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید