مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان افتتاح شد

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان در قالب طرح های توسعه ای دانشگاه در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان افتتاح و آماده بهره برداری شد.

مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان افتتاح شد

به گزارش گروه استان های وبلاگ ورزشی ها، مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان (Parallel and High Performance Computing) با اعتبار حدود 25 میلیارد ریال در قالب طرح های توسعه ای دانشگاه در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان افتتاح و آماده بهره برداری شد.

این ابر رایانه یک خوشه محاسباتی است که از 144 هسته پردازنده 2.4 گیگاهرتزی به همراه 350گیگاهرتز CPU و 768 گیگابایت حافظه اصلی و حدود 10 ترابایت حافظه ذخیره سازی استفاده می نماید. توان اسمی پردازشی این خوشه حدود 16500گیگافلاپس یا 16.5 ترافلاپس است. این مرکز با هدف پاسخگویی به احتیاج های اساتید، دانشجویان و مراکز پژوهشی دانشگاه گیلان جهت انجام ذخیره سازی و پردازش داده های حجیم، مدلسازی و شبیه سازی پدیده های فیزیکی، هوش مصنوعی، شبیه سازی آب و هوا، فیزیک هسته ای اتمی و ذرات بنیادی، شیمی و محاسبات مولکولی، صنایع خودروسازی و هوا فضا، زمین شناسی و پیش بینی زلزله، پلیمر و پتروشیمی، ریاضیات کاربردی، هوش مصنوعی و رباتیک، دینامیک سیالات و مکانیک محاسباتی، بیوانفورماتیک، ژنتیک و بیوتکنولوژی، شبیه سازی کوانتومی و دینامیک مولکولی، پزشکی و داروسازی راه اندازی شده است که به علت حجم پردازش بالا رایانه های معمولی قادر به انجام آن نیستند. خدمات محاسباتی این مرکز هوشمند بوده و امکان دسترسی از راه دور به این مرکز حتی برای دانشجویان بین المللی دانشگاه گیلان هم فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید