1 تیر، روز ملی اصناف

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، یکی از بزرگترین نهادهاى مدنى در هر کشورى اصناف هستند، این نهاد ها توسط خود مردم اداره مى شوند و در وضعیت بازار و قیمت گذارى کالا ها نقش موثرى دارند. از اینرو اول تیرماه روز اصناف نامگذارى شده است.

1 تیر، روز ملی اصناف
روز ملی اصناف
تاریخ

1 تیر

علت نامگذاری آنالیز مسائل اصناف و کمک های اصناف بـه اقتصـاد داخلـی کشور

سرویس عمومی - صنف یا رسته انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه مشابه تشکیل می گردد. این انجمن با هدف بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها در کنار معین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفهٔ اطلاع رسانی دربارهٔ اتفاقات حوزه های مرتبط با حرفه موردنظر، شکل می گیرد. یکی از ویژگی های اساسی بازارها، تشکل بازاریان در انجمن های صنفی، یعنی اصناف است.

تاریخچه روز ملی اصناف

ابتدای پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می رسد که دوره شکوفائی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود. در این دوره بود که تشکل افزارمندان و صنعتگران بر اساس حرفه ها و پیشه ها بوجود آمد، رشد و توسعه کامل شهرها در دو قرن پنجم و ششم هجری، باعث توسعه فعالیت های اصناف شد. بعضی از خاورشناسان شوروی، خاستگاه پیدایش انجمن های صنفی در شهرهای ایرانی را، دوره ساسانیان می دانند. بعضی دیگر از خاورشناسان، منشأ انجمن های صنفی اسلامی را در فرقه های درویشان و صوفیان یا صنف های غازیان جستجو می نمایند.

اما اصناف در شکل و فرم کنونی آن را می توان یکی از بزرگترین نهادهای مدنی در هر کشوری محسوب کرد. اهمیت این نهاد مردمی تا اندازه ای است که یک روز در تقویم (اول تیرماه) روز ملی اصناف نامگذاری شده است.

تعریفی از روز ملی اصناف

واژه صنف را به سه صورت صنف ها، اصناف و صنوف جمع می بندند. توزیع کالاها از جمله اصلی ترین مسئولیت هایی است که اصناف به عهده دارند. دسترسی به آمار اصناف ایران به وسیله سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی امکان پذیر است.

اسلام کاسب را به حبیب خود تعبیر نموده است. خدای مهربان دوست دارد بنده اش در حال کسب و کار بوده و می خواهد عرق خستگی اش را ببیند این جهاد در راه خداست. بازرگان امین و راستگو در قیامت با شهدا محشور می گردد. به همین علت هر سال یکم تیر ماه روز اصناف و از یکم تا دهم تیرماه دهه فراوری ملی نامگذاری شده است. شروع این دهه، با روز اصناف و برپایی همایشی برای تجلیل از صنوفی که در همه حوزه های مختلف کمک گر نظام توزیع و دولت در تنظیم بازار بودند، خواهد بود. دهه فراوری ملی همزمان با یکم تیرماه روز ملی اصناف در سراسر کشور شروع شده و تا دهم این ماه و همزمان با روز ملی صنعت و معدن ادامه پیدا می نماید.

اطلاعات اتحادیه های صنفی تهران

هدف روز ملی اصناف

اتاق اصناف می تواند اقدامات مؤثری در راستای حمایت از فراوری ملی، افزایش صدور کالاهای داخلی به کشورهای هدف و کاهش بیکاری در کشور انجام دهد و تأثیر مهمی در سرعت بخشیدن به رشد و توسعه مالی ایفا نماید.

هر ساله در این روز مجامع امور صنفی سراسر کشور، مسئولان اتحادیه ها و مدیران حوزه بازرگانی و سایر افراد مرتبط با این انجمن ها، دور هم جمع می شوند تا در مورد مسائل اصناف به گفتگو بپردازند. بنابراین در روز اصناف، باید عملکرد اصناف در اقتصاد مورد آنالیز قرار بگیرد. در این روز باید به دنبال پاسخ این سوال باشیم که اصناف کشور تاکنون چه کمکی به اقتصاد داخلی کشور نموده اند؟

انجمن های صنفی دارای مسئولیت ها و وظایف و اصوال اجتماعی وسیعی هستند. این نهادها توسط خود مردم اداره می شوند و در وضعیت بازار و قیمت گذاری کالاها نقش بسیار موثری را ایفا می نمایند. یکی دیگر از مهمترین وظایف ایـن انجمن ها توزیع کالاهاست.

به طورکلی اهداف تشکیل انجمن های صنفی عبارت است از:

  • اتحاد و یکپارچگی میان اعضا
  • برنامه ریزی و مدیریت برای ایجاد انسجام
  • اتخاذ جهت گیری های کاری و تخصصی
  • تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی برای محقق سازی اهداف
  • شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیت های مالی، تجاری و کمک به برطرف آنها
  • جلوگیری از رقابت مخرب بین اعضای صنف
  • کمک بـه بهبود قوانین و مقررات
  • ارائه خدمات مشاوره ای و اطلاعاتی به مجموعه
  • انتقال و انعکاس نظرات صنف به دولت و مسئولان
  • کمک به رشد مالی و صادراتی صنف
  • فراهم آوردن شرایط حضور در رویدادهای تخصصی داخلی و خارجی
  • کمک به انجام فعالیت های تبلیغاتی
  • شناخت بازارهای هدف و شناسایی فرصت های تجاری

به علاوه اینکه اتاق اصناف می تواند اقدامات مؤثری در راستای حمایت از فراوری ملی، افزایش صدور کالا های داخلی به کشورهای هدف و کاهش بیکاری در کشور انجام دهد و تأثیر مهمی در سرعت بخشیدن به رشد و توسعه مالی ایفا نماید. چنانچه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، در حال حاضر سه میلیون واحد صفی در سراسر کشور فعالیت می نمایند و سهم اصناف در فراوری ناخالص داخلی 5/17 درصد است.

منبع: setare.com

به "1 تیر، روز ملی اصناف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1 تیر، روز ملی اصناف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید