از بیماری افانتازیا چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، افانتازیا بیماری عجیبی است که بعضی افراد قادر نیستند تا تصاویر را در فکر خود تجسم نمایند. برای مدت های مدید، این بیماری تنها از طریق اعلام خود افراد، قابل شناسایی بود؛ اما حال دانشمندان راهی تازه را برای شناسایی آن پیدا نموده اند.

از بیماری افانتازیا چه می دانید؟

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود متوجه شده اند در صورتی که افراد به افانتازیا (اختلال تصویر سازی فکر) مبتلا باشند، چشمان آن ها می تواند آن را نشان دهد.

به گزارش پایگاه ساینس آلرت؛ افانتازیا بیماری عجیبی است که بعضی افراد قادر نیستند تا تصاویر را در فکر خود تجسم نمایند. برای مدت های مدید، این بیماری تنها از طریق اعلام خود افراد، قابل شناسایی بود؛ اما حال دانشمندان راهی نو را برای شناسایی آن پیدا نموده اند.

در همین ارتباط، در طی یک تحقیقات نو تعیین شد اختلال افانتازیا را می توان بر اساس گشاد شدن مردمک چشم تشخیص داد. زمانی که چشم افراد در معرض نور قرار می گیرد، مردمک های چشم ما منقبض می شوند و زمانی که در معرض تاریکی قرار می گیرند، مردمک چشم گشاد شده تا نور بیشتری را به شبکیه برساند.

محققان در استرالیا دو گروه از شرکت نمایندگان را مورد آزمایش قرار دادند. در یک گروه، 42 شرکت نماینده دارای مهارت تخیل بصری و در گروه دیگر 18 نفر از افرادی بودند که خود اعلام نموده بودند دچار اختلال افانتازیا هستند. از این دو گروه خواسته شد تا به تصاویری با اشکال روشن و تیره با پس زمینه خاکستری نگاه نمایند.

مردمک های چشم افراد هر دو گروه پس از این آزمایش، به شکل منظم در برابر تصاویر تارک و روشن از خود انقباض و اتساع نشان دادند؛ اما زمانی که محققان از هر دو گروه خواستند تا همان تصاویر را با چشمانی باز در فکر خود تصویر نمایند، به شکل عجیبی دریافتند مردمک های چشم افراد دارای تخیل در تجسم اشیاء همچنان منبسط و منقبض می گردد. در حالی که مردمک چشمان افراد دارای اختلال افانتازیا تغییر قابل توجهی پیدا نمی کند.

محققان این پژوهش در این باره گفتند: نتایج ما شواهد نوی را در این خصوص ارائه می دهد که مردمک های چشم ما به روشنی و قدرت یک تصویر بصری که در فکر نگه داشته می گردد، واکنش نشان می دهند؛ هرچه آن تصویر فکری روشن تر و قوی تر باشد، واکنش مردمک چشم بیشتر است.

از آن جایی که واکنش مردمک چشم به نور امری غیر ارادی به شمار می رود، این پژوهش معیاری بی طرفانه را در مورد بیماری افانتازیا ارائه می دهد؛ چرا که دراین تکنیک برای شناسایی بیماران به سخنان خود فرد تکیه نمی گردد.

منبع: فرادید

به "از بیماری افانتازیا چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بیماری افانتازیا چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید