روغن ماهی و کاهش وزن

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، چندین تحقیق و مطالعه جهت پی بردن به این موضوع اجرا شده است که آیا کپسول های روغن ماهی حقیقتاً می توانند به کاهش وزن یاری نمایند و یا خیر. در این مقاله پی خواهید برد که چگونه روغن ماهی در صورتی که با یک رژیم

روغن ماهی و کاهش وزن

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

چندین تحقیق و مطالعه جهت پی بردن به این موضوع اجرا شده است که آیا کپسول های روغن ماهی حقیقتاً می توانند به کاهش وزن یاری نمایند و یا خیر. در این مقاله پی خواهید برد که چگونه روغن ماهی در صورتی که با یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت جسمانی منظم همراه باشد، می تواند به از بین بردن آن کیلوهای اضافی یاری کند.

روغن ماهی، از ماهی های روغنی مانند ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین بدست می آید. این روغن به اسم منبع غذایی روزانه از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 در نظر گرفته می شود. اسیدهای چرب ضروری امگا 3 در اصل به خاطر فوائد فراوان شان در سلامت شناخته شده اند. این اسیدهای چرب می توانند به کاهش خطر بعضی بیماری های تهدید نماینده حیات مانند بیماری قلبی یاری نمایند.

اساساً سه نوع اسید چرب ضروری یعنی آلفا لینولنیک اسید (ALA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) وجود دارد. در حالی که آجیل و بعضی از روغنهای گیاهی مانند روغن کانولا، روغن سویا، روغن زیتون و روغن بذر کتان حاوی اسید آلفا لینولنیک می باشند، معروف است که روغن ماهی دو نوع دیگر از اسیدهای چرب ضروری یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگرانوئیک اسید (DHA) را تأمین می سازند.

آیا روغن ماهی می تواند موجب کاهش وزن شود؟

اعتقاد بر این است که مصرف بیش از حد چربی همراه و مرتبط با افزایش وزن و چاقی است. بنابراین، هرکس که تمایل به کاهش وزن داشته باشد، سعی نموده اندازه روغن وچربی های موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهد. با این حال، این چربی مضر است که می تواند موجب بروز مسائل مختلفی برای سلامت از جمله بیماری قلبی و افزایش وزن بیش از حد شود. از سوی دیگر، وجود اسیدهای چرب ضروری برای سلامت انسان مهم می باشند. آنها معمولاً با چاقی ارتباطی ندارند. در عوض، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی می توانند به کاهش وزن یاری نمایند.

بعضی مطالعات اجرا شده به این موضوع اشاره دارند که دوکوزاهگرانوئیک اسید موجود در روغن ماهی می تواند به سوزاندن بیشتر چربی ها یاری نموده و به نوبه خود می تواند به کاهش وزن سریع یاری کند. بعلاوه می تواند اثربخشی تمرینات ایروبیک (هوازی) را با فعال ساختن آنزیم های چربی سوز، بهبود بخشد. بعضی مطالعات اجرا شده نشان می دهند که اگر مصرف این روغن با تمرینات ایروبیک همراه باشد، اسیدهای چرب موجود در ماهی می توانند اندازه و سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهند.

بعلاوه این باور وجود دارد که اسیدهای چرب ضروری موجود در ماهی می توانند به کنترل اشتها یاری نموده و در نتیجه کالری مصرفی کل را کاهش دهند. این امر می تواند به طور فوق العاده ای برای کسانی مفید باشد که پیروز به کاهش وزن حتی پس از انجام تمرینات منظم به علت اشتهای بالای خود نشده اند. نظریه دیگری اسم می نماید که روغن ماهی می تواند قابلیت ارتجاعی رگهای خونی را افزایش داده و جریان خون به ماهیچه ها را در حین ورزش بالا ببرد. طبق این نظریه، این روغن می تواند فرایند از دست دادن چربی را با افزایش توزیع محرک لیپولیتیک به سلول های چربی سرعت بخشد.

دیگر فوائد

اسیدهای چرب ضروری موجود در ماهی بعلاوه شناخته شده است که از بدن در برابر بیماری قلبی و سکته مغزی محافظت نموده و خطر ابتلاء به بعضی انواع سرطان را کاهش می دهند. آنها می توانند به تنظیم سطح کلسترول در بدن یاری نموده و خطر بروز بعضی مسائل و عوارض در طول دوران بارداری مانند تولد نوزاد با وزن پایین و زایمان پیش از موعد را کاهش دهند.

در صورت مصرف روغن ماهی در طول دوران بارداری، این امکان وجود دارد که رشد و تکامل مغز بالا رفته و بروز آلرژی های مختلف در نوزادان کاهش یابد. علاوه بر این موارد، روغن ماهی می تواند سیستم ایمنی را تقویت ساخته، بینایی را بهبود بخشیده و به کاهش التهاب مفاصل مرتبط با آرتریت و روماتیسم یاری کند. بعلاوه می تواند موجبات تسکین بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده، کولیت اولسراتیو، افسردگی، اختلالات چشم، اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر را فراهم سازد.

بایستی در نظر داشته باشید که روغن ماهی در صورتی که با دیگر اقدامات کاهش وزن مانند انجام فعالیت جسمانی منظم و کاهش کالری مصرفی کل همراه نباشد به تنهایی نمی تواند در تحریک فرایند چربی سوزی تأثیر زیادی داشته باشد. مجدداً بایستی گفت که مصرف بیش از حد و یا اُوِردوز مکمل های روغن ماهی می تواند موجب بروز بعضی عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، اسهال، تهوع و سوزش سر دل شود. گاهی اوقات، مصرف بیش از حد آن هم ممکن است جذب بعضی ویتامین های ضروری مثل ویتامین A، D، E، و K را مختل سازد. بنابراین، بسیار اهمیت دارد که چنین مکمل هایی را تنها در دوز مناسب مصرف کنید. از اینرو اطمینان حاصل کنید که پیش از استفاده از هر نوع مکمل با پزشک خود مشورت نمایید.

منبع: راسخون

به "روغن ماهی و کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن ماهی و کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید