طرح پژوهشی تحلیل انتقادی محتوای پرونده های ملی ثبت میراث ناملموس انجام شد

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، طرح پژوهشی تحلیل انتقادی محتوای پرونده های ملی ثبت میراث ناملموس انجام شد.

طرح پژوهشی تحلیل انتقادی محتوای پرونده های ملی ثبت میراث ناملموس انجام شد

مریم نعمت طاوسی، مجری طرح پژوهشی تحلیل انتقادی محتوای (خام) پرونده های ملی ثبت میراث ناملموس و عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم شناسی گفت: این پژوهش که با همکاری علیرضا حسن زاده عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم شناسی انجام شد، به آنالیز تطبیقی ساختاری محتوای پرونده خام ثبت ملی میراث ناملموس در ایران و پرونده های ثبت ملی خام جهانی پرداخته است.

مجری طرح اضافه نمود: طبق گزارش کنوانسیون 2003 یونسکو مصادیق میراث ناملموس شامل سنت های شفاهی، خاطرات، محمل های زبان مانند قصه ها، لالایی ها، هنرهای نمایشی (اجرایی) سنتی یا آیین های سنتی، نظام دانش سنتی و ارزش ها و فوت و فن هایی می گردد که گرایش به پاسداری از آن برای انتقال به نسل های بعدی داریم.

وی اهداف اصلی این کنوانسیون را پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، حصول اطمینان از احترام به میراث ناملموس و بالا بردن سطح اگاهی نسبت به اهمیت آن و زمینه سازی برای همکاری های بین المللی در راستای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس عنوان نمود.

نعمت طاووسی با بیان اینکه در نخستین گام مقرر شد تا کشورهایی که به کنوانسیون 2003 یونسکو پیوستند سیاهه عناصر میراث ناملموس خود را تهیه و سپس اقدام به تدوین و ثبت این عناصر در سطح جهانی نمایند، اضافه نمود: به همین دلیل، ایران برای گردآوری اطلاعات لازم سیاهه ملی، پرونده خامی را تدوین کرد که محتوای خام این پرونده دچار کاستی هایی است. این کاستی ها موجب شده تا اطلاعات گردآوری شده ناقص و متکی بر اطلاعات کتابخانه ای، ناپیروز در ارائه راهکارهای پاسدارانه پیروز و در پیوندی کم رنگ با محتوای درخواستی با پرونده های ثبت جهانی باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم شناسی گفت: در این پژوهش، پس از آنالیز ساختاری محتوای پرونده ثبت ملی، روشن شد که نه تنها موارد درخواستی طرح شده در پرونده ثبت ملی همخوان با نیازهای پرونده های خام ثبت جهانی نیست، بلکه در مقیاسی بزرگتر میتوان گفت معین نیست که بیشتر پرسش های مطرح شده در پرونده بطور دقیق در راستای چه هدفی طرح شده اند.

وی اعلام نمود: از سویی دیگر بسیاری از جزئیات مهم مانند ضرورت ارائه یک تعریف مرتبط با حوزه ای که عنصر میراثی مورد نظر به آن تعلق دارد، نبود راهنما در متن و دستورالعمل معین برای تهیه عکس و فیلم نادیده گرفته شده و از همه مهمتر آن که بیشتر پرونده های ملی بدون همکاری اجتماعات، گروهها و افراد مرتبط تهیه شده اند.

نعمت طاووسی با بیان اینکه این پژوهش پس از بیان کاستی های محتوای خام پرونده های ثبت ملی، پیشنهاداتی را برای بازنگری در الگوی تازه در بخش های مختلف آن ارائه نموده، گفت: در این طرح تقویم رخدادهای میراث ناملموس کشور نیز استخراج و ارائه شده است.

منبع: همگردی

به "طرح پژوهشی تحلیل انتقادی محتوای پرونده های ملی ثبت میراث ناملموس انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح پژوهشی تحلیل انتقادی محتوای پرونده های ملی ثبت میراث ناملموس انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید