آیا احداث سد مخزنی سقاوه بحران آب شرب و صنایع کهگیلویه و بویراحمد را رفع می نماید؟

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، با احداث سد مخزنی سقاوه در کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر برطرف احتیاج های شرب منطقه، به نوع زمینه برگشت مهاجرت های انجام شده را نیز مهیا می سازد.

آیا احداث سد مخزنی سقاوه بحران آب شرب و صنایع کهگیلویه و بویراحمد را رفع می نماید؟

گروه استان های وبلاگ ورزشی ها، مهدیه حسینی نسب؛ سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود 70 کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد باید احداث گردد.

مطالعات سد مخزنی سقاوه با ظرفیت 9.7 میلیون مترمکعب به صورت خاکی و با ارتفاع 45 متر به اتمام رسیده و بعد از اخذ استعلام های مختلف از جمله مجوز زیست محیطی ماده 23 آن اجرا شده و مصوبات مربوطه برای احداث سد آبی سقاوه، اعم از تخصیص وزارت نیرو، مجوز های زیست محیطی، باستان شناسی و میراث فرهنگی اخذ شده است.

کارخانه سیمان 3300 تنی مارگون در کنار این سد در سال های اخیر با مشکل تأمین آب روبه رو بوده و به عنوان یک چالش جدی پیش روی مسئولان اقتصادی استان بوده که بدون شک با اجرای سد سقاوه این مشکل برای همواره برطرف می گردد.

به علت عدم وجود زیرساخت های اشتغال و صنعت در شهرستان تازه تأسیس مارگون سد مخزنی سقاوه با حجم 7/9 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و صنعت تأثیر شگرفی در توسعه این شهرستان ایجاد می نماید.

سد مخزنی سقاوه، 5.7 میلیون مترمکعب جهت احتیاج صنعت، 1.2 میلیون مترمکعب احتیاج زیست محیطی و 36/. میلیون مترمکعب احتیاج کشاورزی اراضی پایین دست است و این سد با هدف تأمین آب صنعت و کشاورزی بخشی از اراضی شهرستان تازه تأسیس مارگون ساخته می گردد. سد سقاوه علاوه بر تامین آب شرب و مصارف صنعتی در بخش گشاورزی نیز آب مورد احتیاج هزار هکتار از اراضی دیم را نیز تامین می نماید.

احداث مجوز نهایی سد سقاوه

مهدی روشنفکر، نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون نیز در این باره می گوید: مراحل مطالعات سد سقاوه به طور کامل انجام و مستندات لازم برای اخذ ماده 23 ارائه شده و به زودی نهایی می گردد.

مهدی روشنفکر با اشاره به پیگیری های اجرا شده برای ایجاد ردیف سد سقاوه در بودجه 1400، می افزاید: به زودی عملیات اجرایی این پروژه مهم آغاز می گردد.

وی ادامه می دهد: با پیگیری و رایزنی های مستمر و بعلاوه کوشش مجموعه کارکنان آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد مجوز نهایی (ماده 23) احداث سد مخزنی سد سقاوه شهرستان مارگون صادر شده است.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون با اشاره به اینکه طبق مجوز صادره 70 درصد از اعتبار مورد احتیاج سد سقاوه از محل بودجه عمومی دولت و 30 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی باید تامین گردد، عنوان می نماید: آغاز فرایند اجرایی منوط به تکمیل مطالعات فاز دو طرح است.

روشنفکر یادآور می گردد: دستگاه اجرایی بر اساس ماده 9 دستورالعمل اجرایی ماده 23 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت (2) متعهد به تامین اعتبار سال اول طرح به اندازه میانه سالانه اعتبار مورد احتیاج طرح، از سقف اعتبارات در اختیار برای درج در لایجه بودجه هستند.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی می افزاید: زمان اجرای پروژه احداث سد مخزنی سد تنگ سرخ سال 1401 بوده و امیدوارم طبق برنامه زمان بندی این پروژه سال 1406 تکمیل و به بهره برداری برسد.

روشنفکر با اشاره به حجم سد مخزنی سقاوه را 6.1 میلیون متر مکعب را عنوان نمود و ادامه داد: با پیگیری های اجرا شده در بودجه سال گذشته 15 میلیارد تومان برای اجرای سد تنگ سرخ در مجلس لحاظ کردیم و از محل ماده 56 با مشارکت دو بانک رفاه و توسعه تعاون نیز 25 میلیارد تومان نیز برای این پروژه پیش بینی شده است.

کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در جنوب شرق کشور قرار گرفته است و سه چهارم مساحت این استان را کوه و تنها یک چهارم آن را دشت های شش گانه تشکیل می دهد که نقش فوق العاده مهمی در کشاورزی و دامپروری و صنعت این استان محروم ایفا می نمایند.

خطر بحران منابع آب ناشی کاهش شدید بارش و روش های غلط آبیاری و برداشت بی رویه از منبع آب زیرزمینی آینده نگران نماینده ای را پیش روی ما ترسیم می نماید. تا آن جا که افت سطح آب زیرزمینی مشکلاتی همانند خشک شدن برخی از چاه های آب و تمام قنوات، کاهش دبی رودخانه های بزرگ و خشک شدن رودخانه های کوچک، تنزل کیفیت آب، افزایش هزینه پمپاژ و نشست زمین را در پی داشته است.

در این راستا برای برطرف شدن این بحران قرار است سد سقاوه احداث گردد که این سد می تواند علاوه بر برطرف احتیاج های شرب منطقه، آب صنایع مهم همانند کارخانه سیمان مارگون، شهرک صنعتی و ... فراهم می نماید و به نوع زمینه برگشت مهاجرت های اجرا شده را مهیا می سازد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آیا احداث سد مخزنی سقاوه بحران آب شرب و صنایع کهگیلویه و بویراحمد را رفع می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا احداث سد مخزنی سقاوه بحران آب شرب و صنایع کهگیلویه و بویراحمد را رفع می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید