سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی با تدوین استانداردملی جدید ارتقا می یابد

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، سال گذشته با کوشش شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 10 استاندارد جدید در این حوزه تدوین شد.

سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی با تدوین استانداردملی جدید ارتقا می یابد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ ورزشی ها به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از رسالت های مهم شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداردسازی فعالیت های آزمایشگاهی است. شبکه کوشش می نماید تا از روش های گوناگون مانند حمایت از آزمایشگاه ها در زمینه کالیبراسیون تجهیزات، استقرار استاندارد ISO/IEC 17025، آموزش مدیران، ارتقای کیفیت خدمات و تدوین استانداردها این موضوع را محقق کند. در واقع انجام آزمون در آزمایشگاه ها بر اساس روش های درست و صحه گذاری شده و بر اساس استاندارد، موجب اطمینان از نتایج و افزایش اثربخشی آن می گردد.

سال گذشته شبکه آزمایشگاهی 25 عنوان استاندارد را به منظور تدوین به سازمان استاندارد پیشنهاد داد که از این میان، 10 مورد برای تدوین به عنوان استاندارد ملی پذیرفته شد. این استانداردها در زمینه روش انجام آزمون است و در کمیته های مختلف صنایع شیمیایی، فلزشناسی، آب و آبفا، اندازه شناسی و مهندسی پزشکی، مطرح و بررسی شدند.

در حال حاضر، مراحل تدوین 9 استاندارد به طور کامل به انتها رسیده و در مرحله دریافت شماره ملی هستند. مشخص مساحت سطح ویژه پودرهای فلزی به روش جذب سطحی فیزیکی، روش آزمون مساحت سطح کاتالیست و حامل های کاتالیست، راهنمای تصحیح اثرات بین عنصری در بررسی طیف سنجی پرتو ایکس و راهنمای بررسی عنصری با طیف سنج فلورسانس پرتو ایکس براساس تفکیک طول موج، تعدادی از این استانداردها است.

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با تشکیل کارگروه های تخصصی کوشش نموده است زمینه به اشتراک گذاری دانش و تجربه کارشناسان و متخصصان آزمایشگاهی کشور را فراهم کند. اعضای این کارگروه ها از کارشناسان آزمایشگاه های مختلف از سراسر کشور هستند. یکی از فعالیت های تخصصی این کارگروه ها، تدوین استانداردهای ملی دستگاهی و روش های انجام آزمون است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی با تدوین استانداردملی جدید ارتقا می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی با تدوین استانداردملی جدید ارتقا می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید