خبرنگاران میرزایی نکو: برای تحقق مطالبات مردم راهی جز تقویت نظام حزبی نداریم

به گزارش وبلاگ ورزشی ها، تهران- خبرنگاران- قاسم میرزایی نکو نماینده سابق مردم فیروزکوه و دماوند با اشاره به کوشش دولت در لایحه جامع انتخابات جهت تقویت نظام حزبی گفت: برای تحقق مطالبات انباشته مردم در حوزه های مختلف راهی جز تقویت نظام حزبی در کشور نداریم و مجلس باید در این زمینه با اقدامات دولت همراه گردد.

خبرنگاران میرزایی نکو: برای تحقق مطالبات مردم راهی جز تقویت نظام حزبی نداریم

تقویت نظام حکمرانی از دید بسیاری از اهالی سیاست بدون تقویت نظام حزبی امکان پذیر نیست. کادرسازی، پیگیری خواسته های مردم، رابط بین مردم و حکومت و آموزش سیاسی از کارویژه های مهم احزاب به شمار می آید که باعث تقویت نظام های دموکراتیک و مبتنی بر آرای مردم می گردد. از این رو در نظام های سیاسی مدرن احزاب تقویت شده و در عرصه سیاسی نقش مهمی را بر عهده دارند. اما با وجود به رسمیت شناخته شدن حق رای مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی و همچنین با وجود احزاب زیادی که از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفته اند در ایران احزاب هنوز نتوانسته اند صندلی خود را پیدا نمایند. همین امر باعث شده احزاب بیشتر همانند جبهه سیاسی عمل نموده و به صورت مقطعی و در آستانه انتخابات فعال شده و بعد از انتخابات دوباره کم فروغ شوند.

دولت با دغدغه تقویت احزاب در لایحه جامع انتخابات کوشش کرد لیستی رای دادن را تبدیل به قانون کند. ارائه فهرست های انتخاباتی از سوی احزاب طبیعتا باعث گسترش فعالیت احزاب می شد. با این حال، هنوز لایحه جامع انتخابات در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در دستور کار قرار نگرفته است. با توجه به جمیع شرایط، بسیاری می گویند در چند انتخابات آینده شرایط بهتری برای احزاب نمی توانیم متصور شویم.

برای آنالیز دلایل اهمیت احزاب و راهکارهای تقویت نظام حزبی در کشور با قاسم میرزایی نکو نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس دهم گفت وگو نموده ایم.

ارائه طرح های متعدد و مخالفت شورای نگهبان باعث شد مجلس دهم نتواند به لایحه جامع انتخابات رسیدگی کند

میرزایی نیکو در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود طرح خواست نخبگان و احزاب در لایحه جامع انتخابات، این لایحه در مجلس دهم مشخص تکلیف نشد، گفت: لایحه جامع انتخابات زمانی به مجلس ارسال شد که مجلس دهم یک سال بیشتر فرصت نداشت. هم زمان با این لایحه هم چند طرح از سوی گروه های مختلف نمایندگان در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شد. با توجه به این همزمانی و نزدیک بودن انتخابات مجلس یازدهم، کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس تصمیم گرفت که طرح استانی شدن انتخابات مجلس در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای آنالیز این طرح زمان زیادی صرف شد و اتفاقا آن بخش هایی را که در لایحه جامع انتخابات مربوط به انتخابات مجلس بودم استخراج نموده و در این طرح گنجاندیم. کارگروه های مختلف تشکیل شد و مرکز پژوهش های مجلس هم یاری کرد تا طرح نهایی شده و به شورای نگهبان ارسال شد. اما در شورای نگهبان با معطلی روبرو شد و این شورا بیش از 20 ایراد به طرح استانی شدن انتخابات گرفت و کلا قانونی را که مجلس تصویب نموده بود زیر سوال برد و به مجلس برگرداند و این طرح هم به نتیجه نرسید.

میرزایی نکو توضیح داد: بیش از چهار سال روی این لایحه کار کارشناسی صورت گرفته است، کمیته های مختلفی همراه با کمیته سیاسی دولت به صورت مفصل روی آن کار نموده اند و مدت ها هم تیم کارشناسی وزارت کشور درباره آن کار نموده و در نهایت به مجلس ارائه شده است، اما چون با قانون استانی شدن انتخابات همزمان شد، عملا زمان لازم برای ارائه آن به صحن فراهم نشد.

انعکاس دیدگاه های مردم در اداره کشور در گروی تقویت احزاب است

نماینده مجلس دهم با اشاره به ضعف های فعالیت حزبی در کشور هم بیان داشت: دولت در لایحه جامع انتخابات با توجه به این ضعف کوشش کرد با گنجاندن بحث لیستی رای دادن در انتخابات به تقویت احزاب یاری کند. البته من معتقد بودم که باید در این لایحه تشکیل کمیته عالی انتخابات و همچنین نقش احزاب پرنگ تر دیده گردد. از طرف دیگر عدم طرح بحث استانی شدن انتخابات مجلس را هم از ضعف های جدی لایحه می دانم. با همه این نکات اما لایحه جامعه انتخابات از مهم ترین لوایح دولت است که در صورت تصویب قدم مهمی در تقویت احزاب در کشور خواهد بود و به نظر من آنالیز و تصویب این لایحه باید اولویت اصلی کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس یازدهم باشد.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم به نظر و دیدگاه های مردم برای اداره مجموعه های مختلف فعال در کشور برگردیم، باید به سمت و سویی حرکت کنیم که مردم اثر رای دادن و انتخاب خود را لمس نمایند و احزاب بهترین راستا برای انتقال مطالبات مردم به ساختار سیاسی هستند. اما احزاب فعلی در کشور این کاویژه را نمی توانند ایفاء نمایند. اگر نقش احزاب و نهادهای مدنی را نبینیم مردم در انتخابات هم مشارکت نمی نمایند و در نهایت بی تفاوت می شوند.

رعایت دقیق قوانین و عدم برخوردهای امنیتی، توجه به منابع اقتصادی، شفافیت در فعالیت و امن کردن فضا برای فعالیت سیاسی از جمله مولفه های لازم و ضروری برای تقویت احزاب در ایران است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران میرزایی نکو: برای تحقق مطالبات مردم راهی جز تقویت نظام حزبی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میرزایی نکو: برای تحقق مطالبات مردم راهی جز تقویت نظام حزبی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید